Trafikudvalget 2006-07
TRU Alm.del Bilag 450
Offentligt
379789_0001.png
379789_0002.png
379789_0003.png
379789_0004.png
379789_0005.png
379789_0006.png
379789_0007.png
379789_0008.png
379789_0009.png
379789_0010.png
379789_0011.png
379789_0012.png
379789_0013.png
Vejdirektoratets undersøgelser i sagenom Frederikssundfingeren er alt forsnævre
Vi efterlyser et Direktorat for Bæredygtig Trafik, der kanindtænke miljøhensyn og alle transportformer
Foretræde for Trafikudvalget den 31. Maj 2007.NOAH-Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik
Bustrafikken lider voldsomt under bilpresset i København.Alene A-buspassagernes forsinkelser, i forhold til køreplanen, svarer til 60% af alle bilistforsinkelser på motorveje i Storkøbenhavn.
Kilde: "Fremkommelighed for busser". HUR 2001
Motorveje har lille kapacitetsammenlignet med busser og tog• ServiceniveauE + Fforen 4-sporet motorvejdefineres som mellem3265 og 3840 biler pr.time i hver retning.Det svarer til op til4532 personer. Detsamme antal personerkunne sidde i 91 bussereller 7 S-tog.
S-banekapacitet
EU-Kommissionens oversigt over arealbehov forforskellige transportformer
Snæversynede analysemetoderIkke undersøgt af Vejdirektoratet, eksempelvis:effekten af road-pricing,øgede benzinpriser,færre pendlerparkerings-pladser,billigere og bedre bustrafik,tidsbesparelser ved udbygning af den kollektivetrafik f.eks. 5 minutters drift i S-tog m.v.Beslutningsgrundlaget er derfor ikketilstrækkeligt for et stort, dyrt, miljø- ognaturskadeligt vejanlæg.
”Med hensyn til effekter af indførelse af road-pricing og øgede benzinpriser skalbemærkes, at regeringen ikke har planer omindførelse af vejafgifter og effekten herafderfor ikke er vurderet i forhold til behovet forvejkapacitet i Frederikssundfingeren”.”En vurdering af effekten af øgedebenzinpriser er heller ikke gennemført, da derikke er forventning hertil. Derimod er derforudsat forøget takst i den kollektive trafik iforhold til 2000, idet dette allerede varsituationen i 2005.”Kilde: Kommentar af 3. Maj 2007 fra Vejdirektoratet til NOAHs høringssvar.
”Vejdirektoratet skal i forbindelse medNOAH’s bemærkninger til beregning aftidsgevinst for de eksisterende kollektivetrafikanter oplyse, at denne godt kanudtrækkes af de gennemførtetrafikmodelberegninger. Da udgangspunktetfor undersøgelsen imidlertid er en vurderingaf forskellige forslag til løsning afvejtrafikproblemerne er det imidlertid ikkegjort”.Kilde: Kommentar af 3. Maj 2007 fra Vejdirektoratet til NOAHs høringssvar.
KØRSELSAFGIFTER ER EFFEKTIVE. Her km-afgiftBlå:De forskelligebetalingszoner.Grøn:Veje hvortrafikken falder iforhold til i dag.Rød:Veje hvorder kommer meretrafik.Kilde:”Kørselsafgifter IKøbenhavn”.Kbh´sKommune 2005.
Færre og færre personer i bilerne i spidstimen, derbestemmer vejanlæggets dimensioner
Per Milner: ”Nu har vi veje nok”
Det er miljømæssigt uholdbart med en opsplittettrafikplanlægning, hvor det magtfuldeVejdirektorat ensidigt satser på størst muligvækst i vejtrafikken ved at ukritisk at fremskrivebiltrafikken og kræve nye vejanlæg, mensbæredygtige trafikløsninger stort set erfraværende i Vejdirektoratets planlægning.
Der bør oprettes et”Direktorat for Bæredygtig Transport”,der kan samtænke trafikale løsningsmuligheder påen måde der kan sikre en god kollektiv transport tilalle samt sørge for lavere arealforbrug ogenergiforbrug i transportsektoren.
Tak for lejligheden til at fremføre vore synspunkter. BenteHessellund Andersen, Kjeld A. Larsen og Ivan Lund Pedersen