|
||
|
Dato            17. oktober 2006 J. nr.          121-14 Â
|
|
Referat af Rådsmødet (transport, telekom og energi) den 12. oktober 2006
Dagsordenspunkt 1: Midtvejsevaluering af Hvidbogen fra 2001 om EU´s transportpolitik, KOM(2006) 314.
Rådet havde en længere drøftelse af Kommissionens midtvejsevaluering af hvidbogen. Ministrene fik lejlighed til at fremkomme med deres synspunkter og prioriteringer i relation til EU's transportpolitik.
Der var gennemgående bred støtte til hovedlinierne i Midtvejsevalueringen, herunder orienteringen i forhold til Lissabon-processen og bestræbelserne på at fremme beskæftigelse og økonomisk vækst.
Et af temaerne, der gik igen i de forskellige ministres indlæg, var den fortsatte bestræbelse på at nedsætte transportens miljøbelastning og behovet for fremme af energieffektivitet gennem innovation og anvendelse af nye teknologier. Også nødvendigheden af forbedring af færdselssikkerhedstiltag blev understreget.
Danmark lagde vægt på, at hensynet til Lissabon-processen ikke skal ske på bekostning af bestræbelserne på at reducere miljøbelastningen. Danmark uddybede på rådsmødet synspunktet med, at man skal fastholde en ambitiøs men også realistisk målsætning om fremme af jernbane- og søtransport med henblik på aflastning af vejtransporten. Samtidig skal man søge at fremme effektive logistiske systemer.
Danmark talte videre for, at vejtransportens energieffektivitet forbedres gennem anvendelse af effektive instrumenter. Bilindustriens medansvar blev i den forbindelse påtalt. Modulvogntog blev fremhævet som en måde, man kunne mindske vejtransportens miljøbelastning. Danmark opfordrede til, at der blev åbnet for forsøg på fællesskabsniveau med henblik på, at Kommissionen kan gennemføre en analyse af et sådant tiltags effekt på fællesskabsniveau.
Afslutningsvis takkede Danmark Kommissionen for den konstruktive indsats for at sikre den fortsatte anvendelse af 45 fods-containere. Man ønsker ikke regionale bestemmelser på et ellers globalt reguleret område.
Formandskabet fremlagde på baggrund af drøftelserne sine konklusioner.
Dagsordenspunkt 2: Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om Godslogistik i Europa – nøglen til bæredygtig mobilitet, KOM(2006) 336.
Kommissionen præsenterede godslogistikmeddelelsen. Formandskabet vil søge at få vedtaget rådskonklusioner om meddelelsen på det kommende rådsmøde i december.
Dagsordenspunkt 3: Civil satellitnavigationssystem Galileo
Rådet opnåede politisk enighed om 2 forslag til rådsforordninger vedrørende ændring af fællesforetagendet Galileos vedtægter og om ændring af forvaltningsstrukturen for Tilsynsorganet. Kommissionen bebudede, at den vil fremsætte et forslag til horisontalt mandat om forhandlinger med 3. lande om deres deltagelse i Galileo.
Rådet vedtog rådskonklusioner om Kommissionens statusrapport.
Dagsordenspunkt 4: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådet forordning om fælles regler for civil luftfartssikkerhed (security), KOM(2005) 429 endelig.
Rådet vedtog fælles holdning til forslaget. Formandskabet vil på den baggrund fortsætte forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at opnå en 2. læsningsløsning. Det centrale spørgsmål vil være at finde et kompromis i spørgsmålet om finansiering af sikkerhedstiltag.
Dagsordenspunkt 5: Eksterne relationer på luftfartens område.
a) EU/USA-forhandlingerne om en luftfartsaftale
b) EU-Rusland: Overflyvning af Sibirien.
Kommissionen orienterede for status for forhandlingerne med USA. Spørgsmålet om ejerskab og deltagelse i amerikanske luftfartsselskaber er fortsat uafklaret. Formanden konkluderede på baggrunden af drøftelserne, at aftalen bør søges indgået inden udgangen af 2006. Rådet vil vende tilbage til sagen på rådsmødet i december.
Rådet noterede sig endvidere Kommissionens statusredegørelse for forhandlingerne med Rusland om overflyvning af Sibirien.
Dagsordenspunkt 6: Forslag til rådsbeslutning om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af protokollen til Alpekonventionen vedrørende transport, KOM(2001) 18.
Rådsbeslutningen blev vedtaget uden drøftelse.