Letbaner.DK

Buddingevej 72 F st th

2800 Kgs. Lyngby

e-mail:

[email protected]

Tlf.: 38 33 32 14           

                                  

Til medlemmerne af Folketingets Trafikudvalg

                                                                                                       18. maj 2007

 

Hvorfor ikke letbaner i København ligesom det foreslås til Århus, Odense og Ålborg?

 

Trafikstyrelsen under Transport- og Energiministeriet (TS) har udarbejdet en ny ambitiøs plan for opretning og udbygning af jernbanetrafikken i Danmark.

Noget overraskende foreslår TS, at der etableres letbaner i ikke bare Århus, men også i Aalborg og Odense. Det er meget glædeligt, at disse tre byer nu nævnes som egnede steder til at forbedre den kollektive trafik med letbaner. Vi skal være de første til at bifalde forslagene, som vi vil følge i fremtiden.

København bliver fortsat bilkøernes by

Men af uransaglige årsager er København blevet forbigået med letbaner i dette forslag. Det synes uforståeligt, da de fremtidige trafikproblemer vil blive særligt store i landets største by. Her kræves løsninger med en kort tidshorisont.

Til København foreslår rapporten:

  1. En mulig tværgående S-togslinie i udkanten af København i stedet for Ring 3 letbanen
  2. Metro-fødelinier til metrocityringen i stedet for letbane-fødelinier,
    samt en eventuel metroring 2

Denne rapport signalerer for os at se, at letbaner som afløsning for mange A- og S-busser i København slet ikke er med i overvejelserne. Heller ikke som fødelinier til Metrocityringen, selv om undersøgelsen herom endnu ikke er offentliggjort.

TS har således ukritisk overtaget alle Ørestadsselskabets ønskeplaner. Planer som Metroselskabet i lang tid har præsenteret på samtlige metrostationer - uden hverken faglig opbakning eller politisk beslutning.

Rapporten foreslår en tværgående S-bane i Københavns omegn, som erstatning for Ring 3-letbanen. Men netop denne letbane prioriterede Vestegnens erhvervsledere og politikere på et nylig afholdt Erhvervstopmøde, som en af de vigtigste løftestænger for Vestegnens fremtidige udvikling og økonomi. For at fremskynde projektet foretrak 63% af deltagerne en OPP-finansiering; en finansieringsmodel som bakkes op af regeringen.

Spar mindst 20 mia. kr.

Rapportens foreslåede grove net af 'tunge' baner vil ikke kunne give København det let tilgængelige kollektive trafiknet på skinner, som letbaner kan.

I København kan letbaner for ca. 15 mia. kroner erstatte både den foreslåede tværgående S-togslinie og de foreslåede nye metrolinier ved hjælp af et 80 km stort net af radiale letbanelinier. Derved opnås en besparelse på mindst 20 mia. kr., samtidig med at det kan bygges på den halve tid.

Det samlede kollektive trafiknet vil således blive mere attraktivt bl.a. for de mange trafikanter, der skal ind og ud af København, idet letbaner er ligeså effektive som den københavnske metro både med hensyn til rejsetid fra dør-til-dør og passagerkapacitet.

Sidegevinsten ved letbaner er, at det er den kollektive bytrafikform, der tiltrækker flest bilister. Udenlandske erfaringer viser, at der kører mindst 20% færre biler i kvarterer, der har fået nye letbanelinier, med deraf følgende mindre støj- og luftforurening. Det er forhold, som den københavnske metro ikke kan løse.

Vi henviser i øvrigt til vores forslag til en langsigtet kollektive trafikplan, der kan læses på vores hjemmeside www.letbaner.dk hvor fordelene ved et letbanenet i Storkøbenhavn kombineret med en metrocityring er beskrevet.

 

 

Med venlig hilsen

Trafikgruppen Letbaner.DK

 

 

Morten Engelbrecht                       /Helge Bay                        /Lasse Kärkkäinen

 

 

 

Letbaner.DK består af trafikfolk, som ønsker at informere om moderne bytrafik og letbaner. Arbejdet er selvfinansieret og gruppen er uafhængig, såvel politisk som økonomisk.