Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato              14. maj 2007

J. nr.           534-000001

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 23. april 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.

For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min orientering af 7. december 2006.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.

 

De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er indsat en søjle der viser den højeste færdiggørelsesgrad for de kørende togsæt. Således kan flere togsæt godt have individuelle færdiggørelsesgrader. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.

 

Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene

Planlagte stadier

Lukket spor uden passagerer

Blandet trafik uden passagerer

Blandet trafik med passagerer

Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer

Endelig Type godkendelse

Løbende ibrugtagningstilladelser

Nuværende stadie

 

 

Efter godkendelsen til kørsel i blandet trafik med passagerer er det planen, at DSB overtager 4 togsæt, som ud over passagerdrift mellem Århus og Aalborg skal anvendes til uddannelse af DSB's driftspersonale. Det er ikke planlagt at indsætte mere end et togsæt i passagerdrift af gangen, før DSB overtager yderligere togsæt.

 

I forhold til seneste status af 23. april 2007 kan det oplyses, at DSB den 2. maj 2007 har modtaget fornyet tilladelse til kørsel i lukket spor for et enkelt togsæt (togsæt 4) på basis af opdateret software fra indledende kørsler i blandet trafik uden passagerer. Forud for ansøgningen, som DSB indsendte til Trafikstyrelsen den 26. april 2007, har DSB gennemført statiske tests af de modifikationer, som blev foretaget efter den detaljerede gennemgang af resultaterne af driftssimuleringerne på ovennævnte strækning.

 

DSB gennemfører nu dynamiske tests i lukket spor, og når testresultaterne er evalueret og myndighedsdokumentationen opdateret, vil en ansøgning om tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer på strækningen mellem Århus og Aalborg blive fremsendt til Trafikstyrelsen. En forudsætning for at opnå tilladelse til kørsel med passagerer er dog, at de fejl, der blev konstateret i de tidligere faser, er håndteret.

 

Siden seneste status er der endvidere givet køretilladelse til testkørsler med et andet togsæt (togsæt 7) i lukket spor den 24. april 2007. Det er planen, at dette togsæt snarest skal køre i blandet trafik uden passagerer. På seneste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen den 2. maj 2007 oplyste AnsaldoBreda, at der planlægges med et par ekstraordinære testkørsler for ovennævnte togsæt 7 for endeligt at få afprøvet dørfunktionen forud for fremsendelse af ansøgning om kørsel med passagerer.

 

Som nævnt blev seneste statusmøde mellem DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen afholdt den 2. maj 2007. Trafikstyrelsen er fortsat ikke blevet præsenteret for ajourførte godkendelsesplaner, der gør det muligt for myndigheden at planlægge med og forholde sig til de kommende godkendelsesfaser frem mod typegodkendelsen. På mødet blev i øvrigt seneste plan frem mod passagerkørsel udleveret.

 

Status vedr. proces i forbindelse med tilladelse til indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg

 

Forud for tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer udestår forhold blandt andet vedrørende døre samt evt. håndtering af problemstillinger, der måtte konstateres i forbindelse med ovennævnte testkørsler. Desuden kræver en tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer, at den sikkerhedsdokumentation m.v., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen, og som fremgår af nedenstående figur 2, er myndighedsgodkendt.

 

 


Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.

System

Beskrivelse

Sikkerheds design

Test

 

 

Dokumentation

Tilsendt TS

Procedure

Tilsendt TS

Resultat

Tilsendt TS1)

Drivers cab

førerrum

 

 

 

 

 

 

Interiør

aptering

 

 

 

 

 

 

Other matters

brandforhold mv.

 

 

 

 

 

 

Carbody

vognkasse

 

 

 

 

 

 

Bogies

 

 

 

 

 

 

 

Brake

bremsesystem

 

 

 

 

 

 

Desk Key

førerbordsnøgle

 

 

 

 

 

 

DSD

dødmandsanlæg

 

 

 

 

 

 

DLU

havarilog

 

 

 

 

 

 

Traktion

motor og ZF ASrail gear med retarder

 

 

 

 

 

 

TC

togcomputer

 

 

 

 

 

 

ATC

automatisk togkontrolsystem

 

 

 

 

 

 

ARG

akselvendegear

 

 

 

 

 

 

Powering

AC system og DC energiforsyning

 

 

 

 

 

 

Radio

strækningsradio

 

 

 

 

 

 

Doors

indstigningsdøre

 

 

 

 

 

 

PIS

passagerinformationssystem herunder PA anlæg

 

 

 

 

 

 

TRIT

geografisk positioneringssystem

 

 

 

 

 

 

HVAC

klimaanalæg

 

 

 

 

 

 

IDU

fejlmeldedisplay i førerbordet

 

 

 

 

 

 

Toilette

 

 

 

 

 

 

 

Coupler

frontkobling

 

 

 

 

 

 

Light

indvendige belysningsanlæg

 

 

 

 

 

 

Miscellaneous

diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grøn: Godkendt/gennemført

 

 

 

 

 

 

Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel.

 

 

 

 

 

Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift i forbindelse med kørsel i blandet trafik med passagerer mellem Århus og Aalborg, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes før i senere faser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner.

 

 

 

 

 

Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 2 uger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen