Kompensation til Banedanmark

 

Ã…bent brev til Trafikministeriet og Folketingets trafikudvalg

 

DSB har ensidigt opsagt den aftale om fribefordring som de havde med Banedanmark. De medarbejdere i Banedanmark det berører får så en kompensation på godt 6000 kr. om året, svarende til hvad Banedanmark har betalt DSB for aftalen.

Privat har det ikke den store økonomiske betydning for mig. De ca. 3000 kr. efter skat svarer nok meget godt til hvad vi rejser for privat. Men for mange kolleger betyder det rigtigt meget, især dem som benytter toget til arbejde. Og psykisk betyder det noget. Vi føler os nok ikke så meget i familie med, og solidariske med DSB mere.

Men der hvor det især kommer til at betyde meget er arbejdsmæssigt, og for Banedanmarks økonomi.

Jeg sidder i Århus og er næsten hver uge til møde eller andet i Roskilde, København, Fredericia eller andet sted. Og jeg tager selvfølgelig næsten altid toget. Det er nemt, ofte det hurtigste, og det koster ikke Banedanmark noget, hverken i direkte udgift eller administration. Fordi jeg har frikort, som jo er betalt.

Jeg har kollegaer som rejser meget mere i arbejds medfør – stort set dagligt, og andre som sjældent rejser, så min rejseaktivitet minder nok om gennemsnittet.

Men fra næste år bliver alting anderledes. Jeg skal nu bruge tid på at bestille og købe billet. Jeg skal betale for den. Og efter turen skal jeg lave en rejseafregning, skrive den ud og sende den til min chef, som skal underskrive den, og sende den videre til en, som skal taste den ind i systemet, og sørge for at pengene bliver betalt. Det skal nok sammenlagt koste mindst en times ikke produktiv tid hver gang. Hvis vi får lavet en smidig måde at administrere det på, kan vi måske komme lidt længere ned.

Men sammenlagt bliver både de direkte rejseudgifter og administrationen en stor ekstra omkostning for Banedanmark. Et løst overslag, for egen regning: 500 medarbejdere x 500 kr./uge x 44 uger = 11 mio. kr. Og det er penge der kun kan tages fra de midler, der ellers skulle bruges til at vedligeholde sporet for. Så alt andet lige får DSB og passagererne dårligere spor at køre på.

Til gengæld kommer DSB til at tjene noget på alle de billetter Banedanmarks medarbejdere nu skal købe. Selv om der vil blive rejst mindre med tog, da det oftere, både privat og arbejdsmæssigt, vil kunne betale sig at tage bilen.

 

Men det betyder også, at hvis Banedanmark skal levere den samme mængde sporarbejde, må der kompenseres fuldt ud i den bevilling vi får fra Trafikministeriet.

Nogle af pengene kunne man hente hos DSB, nemlig dem de tjener ekstra. Men den del der ædes op af administration er bare et samfundsmæssigt spild. Og den ekstra bilkørsel et bidrag til trængslen på vejene og et minus i CO2 regnskabet.

 

Med venlig hilsen

Flemming Bach Thomassen

Medarbejder i Banedanmark, Entreprise, LPM

Ny Banegårdsgade 55, 1

8000 Ã…rhus C