Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. maj 2007

J. nr.           533-000010

Deres ref.

  

 

Vedr.: Arbejdsmiljøcertificering af DSB

I forbindelse med samråd i Trafikudvalget den 27. februar 2007 om asbest i DSB’s tog tilkendegav jeg, at spørgsmålet om, hvorvidt DSB bør arbejdsmiljøcertificeres, ville blive drøftet på det kommende kvartalsmøde med DSB’s ledelse.

Den 11. april 2007 blev der afholdt kvartalsmøde med DSB, hvor emnet blev drøftet. Det fremgik, at DSB har igangsat en proces, der på sigt kan føre til en arbejdsmiljøcertificering af virksomheden.

DSB’s hovedsamarbejdsudvalg har besluttet i første omgang at arbejde hen i mod et certificeringsniveau af arbejdsmiljøarbejdet. Endelig beslutning om certificering drøftes senere på året, når en ny arbejdsmiljøstrategi skal godkendes. For en god ordens skyld skal det nævnes, at ca. halvdelen af DSB allerede er arbejdsmiljøcertificeret, nemlig DSB Produktion, som omfatter værkstedsproduktion, togfremføring og service og kontrol i togene. DSB Produktion beskæftiger ca. 4.500 medarbejdere.

DSB har således – i samarbejde med medarbejderne – vurderet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at søge om en arbejdsmiljøcertificering på nuværende tidspunkt. Baggrunden herfor er, at en arbejdsmiljøcertificering af virksomheden vil medføre, at Arbejdstilsynet vil aflægge et mindre antal kontrolbesøg end tilfældet er i dag. I den aktuelle situation er det vurderingen, at det vil være hensigtsmæssigt at opretholde det nuværende antal kontrolbesøg i en periode fremover. Jeg er enig i DSB’s vurdering af sagen.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen