Pressemeddelelse: Mandag d. 31. april kl. 15:00
Schiller Instituttet
Kontakt: Michelle Rasmussen på 35 43 00 33; 51 30 14 54, [email protected]
Efter Japans magnettog beslutning:
Skal Danmark være sidst med det gamle eller først med det nye?
Den 30. april havde formanden for Schiller Instituttet i Danmark Tom Gillesberg følgende udtalelse til de spændende nye magnettog-nyheder fra hele verden:
â€Skal Danmark være sidst med det gamle eller først med det nye?
Den nylige diskusson af Schiller Instituttets forslag om at bygge magnetsvævetog i Danmark fra sommeren 2006, der senest blev præsenteret for Folketingets Trafikudvalg den 12. april 2007, er blevet efterfulgt af en opblomstring af interessen for magnetsvævetog verden rundt:
* Den 26. april annoncerede præsidenten for det japanske togselskab Central Japan Railway, at Japans berømte â€Shinkansen†hurtigtog i 2025 vil være erstattet af japanske magnetsvævetog, der vil rejse med 500 km/t og drastisk reducere rejsetiden.
* I Kina har man vedtaget at forlænge magnetsvævtoglinjen der går fra Shanghai til Shanghai lufthavn, hvor passagererne dagligt rejser med op til 431 km/t, til Hongqiao lufthavn.
* Fra Iran forlød det for fjorten dage siden, at der er lavet foreløbige aftaler med tyske firmaer om etableringen af en 900 km lang magnetsvævetoglinje mellem Teheran og Mashad, der vil reducere rejsetiden fra 14 timer til 2,5.
* Rusland har netop annonceret planer om at etablere en 6.000 km lang togforbindelse til USA, der vil passere gennem en 100 km lang tunnel under Beringstrædet, hvor det overvejes at bruge maglevteknolgi.
* Byrådene i Edinburgh and Glasgow har netop stemt for at der skal etableres en maglevlinje mellem de to byer.
* I Tyskland vil man bygge en magnetsvævetoglinje fra München til München lufthavn.
I Danmark må vi nu overveje, om vi skal være sidst med det gamle eller først med det nye. At være blandt de første med det nue er muligt gennem at etablere en magnetsvævetoglinje mellem Århus og København, der med en tophastighed på 500 km/t vil reducere rejsetiden til 25 minutter. Det vil både være første del af et dansk hurtigtogsnet og del af et fremtidigt europæisk-asiatisk magnetsvævetognet.
Det er ekstra aktuelt netop nu, hvor det diskuteres at bygge en ny jernbanelinje i forbindelse med en kommende bro, der forbinder Sjælland og Jylland via Samsø. Hvorfor sÃ¥ ikke bygge jernbanen som en magnettoglinje mellem København og Ã…rhus? Vi bør ogsÃ¥ overveje, om en kommende Femern Bælt-bro/tunnel bør fremtidsikres til brug for magnetsvævetog, sÃ¥ fremtidig hurtig magnettogtraffik fra Sverige, Norge og Sjælland kan køre direkte til Hamburg/Berlin via Femern Bælt.â€