|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            27 .april 2007 J. nr.          502-19  Â
|
|
Undersøgelseskommissionen har nu afsluttet sit arbejde. I den afsluttende rapport fremlægger undersøgelseskommissionen resultaterne af undersøgelserne af årsagerne til signalforbikørsler og manglende underretninger om hastighedsnedsættelser, og de tiltag der allerede er taget.
Afsendere pÃ¥ denne afsluttende rapport er DSB, DSB S-tog, Dansk Jernbane A/S (nu CFL Cargo), Arriva, Railion og Banedanmark. Dansk Jernbaneforbund sad indtil 13. februar 2007 med i undersøgelseskommissionen, men valgte at udtræde pÃ¥ grund af logistikmæssige betænkeligheder ved kommissionens valgte løsning til hÃ¥ndtering af de manglende underretninger om hastighedsnedsættelser. Banedanmark og Trafikstyrelsen vurderer, at der ikke er sikkerhedsmæssige begrundelser for Dansk Jernbanes betænkeligheder, og at den valgte løsning er en forbedring af sikkerheden pÃ¥ banen. Trafikstyrelsen har siddet med i undersøgelseskommissionen som observatør.   Â
Overordnet konkluderer rapporten, at sikkerhedsniveauet på den danske jernbane er øget. De allerede indførte tiltag og de planlagte tiltag afhjælper i vid udstrækning problemerne med manglende underretning om hastighedsnedsættelser og signalforbikørsler.
Rapporten giver derudover en række anbefalinger pÃ¥ tiltag, der kan øge sikkerheden yderligere, og indstiller, at der nedsættes et permanent samarbejdsudvalg mellem branchens parter, sÃ¥ der sikres et løbende fokus pÃ¥ jernbanesikkerhed. Der er indkaldt til opstartsmøde den 1. maj 2007 i samarbejdsudvalget, og anbefalingerne fra undersøgelseskommissionens arbejde indgÃ¥r i dette videre arbejde. Â
Jeg er tilfreds med at branchen, med nedsættelsen af samarbejdsudvalget, tager initiativ til at sætte endnu mere fokus pÃ¥ sikkerheden pÃ¥ jernbanen. Â
Flemming Hansen