PÃ¥ baggrund af rapporten â€Test af togselskabernes rejsetidsgarantiâ€, april 2007, og input fra passagerer og organisationer i den tid Rejsetidsgarantien har været i kraft, har ForbrugerrÃ¥det opstillet 15 anbefalinger til DSB og Arriva, som vi mener skal indgÃ¥ i udviklingen af Basis- og Pendler rejsetidsgarantien.
1.
Gør rejsetidsgarantierne attraktiv for
passagererne.
DSB og
Arriva skal vise passagererne, at det kan betale sig at være med i ordningen.
Gør mere ud af at fortælle hvad ordningen indebærer, hvad den betyder for
passagererne, samt fortælle hvorfor de har valgt at lave en
kompensationsordning. I følge evalueringen mener passagererne, at det virker
som om ordningerne er tvunget ned over hovedet på DSB og Arriva. De skal vise,
at de tager ordningerne seriøst, og mener, at det er et attraktivt tilbud til
deres kunder. Rejsetidsgarantierne er en oplagt mulighed for DSB og Arriva til
at styrke deres image og opnå bedre goodwill hos passagererne.
2.
Behov for en mere gennemsigtig ordning.
Den nuværende
ordning er for kompliceret pga. undtagelser, regnestykker og andre
finurligheder. Det betyder, at passagererne ikke søger kompensation i Basis
rejsetidsgarantien og ikke tilmelder sig Pendler rejsetidsgarantien. Ordningen
skal simplificeres, således at det er klart, hvornår man er berettiget til
kompensation. Det vil betyde at passagererne føler sig mere retfærdigt
behandlet og det vil føre til flere tilmeldinger til Pendler rejsetidsgarantien.
3.
Automatisk tilmelding.
Pendler
rejsetidsgarantien bør man automatisk være tilmeldt, hvis man benytter et af
DSB eller Arrivas tilbud til pendlere. Togselskaberne har de fleste
informationer om passagererne allerede. Det er op til DSB og Arriva at sikre,
at pendlerne er tilmeldt ordningen. I dag kræves selvstændig tilmelding fra
passagererne.
4.
Muligt at være tilmeldt til flere strækninger.
I dag kan
man kun være tilmeldt en strækning, hvilket er uretfærdigt for dem, der
benytter to strækninger (feks. Svendborg-Odense, Odense-KBH Hovedbanegård).
Udvid ordningen, så man kan tilmelde sig de strækninger, man kører på. Og så
bør strækningen man får kompensation for være identisk med den man kører på –
ikke som nu på udvalgte målestrækninger. Vi skal ikke vente på at det
elektroniske rejsekort kommer i 2009/2010.
5.
Forsinkelser i â€røret†bør tælle med.
Garantierne
bør inkorporere forsinkelserne i mellem København og Nørreport/Østerport.
Der er ofte forsinkelser i røret, når man f.eks. skal til Østerport, via KBH H.
Toget kan være ankommet rettidigt til KBH H, men for sent til
Nørreport/Østerport.
6.
Højere kompensationsbeløb
Forbrugerrådet
er klar over, at DSB og Arriva mener, at de kun er forpligtet til at levere,
hvad de har lovet i aftalen med Transport- og Energiministeren, men med en
tilpasning af køreplan 2007, der skulle tage højde for de slidte skinner, bør
DSB og Arriva kunne køre til tiden hver gang. Kan de ikke det, skal der
udbetales kompensation. Mange pendlere er ikke med i Pendler rejsetidsgarantien,
da de mener kompensationerne er for små. Forbrugerrådet foreslår at
kompensationen svarer til forsinkelsesprocenten. Er toget forsinket 13% af
tiden, så bør man får 13% i kompensation.
7.
MÃ¥l rettidigheden i myldretiden
Der er
forskel på hvor ofte der er forsinkelser og hvor mange mennesker det berører,
alt efter hvilket tidspunkt af dagen forsinkelsen forekommer. Passagererne
oplever at de er forsinkede meget ofte, men at de alligevel ikke får
kompensation. Derfor foreslår Forbrugerrådet, at døgnet deles op i følgende
intervaller:
Klokken:
0:00-6:00
6:00-10:00
10:00-14:00
14:00-18:00
18:00-24:00
Og så udregnes rettidigheden i hvert interval, og dette danner grundlag for
kompensationsudregningen. Det betyder, at passagererne rent faktisk bliver kompenseret
for de forsinkelser de bliver udsat for.
8.
Rejsetidsgarantierne skal gælde alle der kører
med tog i Danmark – og til Malmø
Udvid
ordningen til at gælde alle der rejser med tog i Danmark. Det skal ikke være et
krav at man bor i Danmark eller har et cpr. nr. Og så bør ordningen udvides til
at dække strækningen KBH – Malmø, som DSB i dag betjener i samarbejde med
Skånetrafikken.
9.
Gør det nemmere at â€ansøge†om kompensation
FÃ¥
â€ansøgningsblanketter†for Basis rejsetidsgarantien ud i togene. Gør det muligt
at aflevere ansøgningen til personalet i togene. Det vil gøre det lettere og
mere motiverende at søge om kompensation, når toget er forsinket.
10.
Kompensation, når man ikke når sit fly
Forbrugerrådet
vil gerne påpege problemer, der kan opstå i forbindelse med at nå videre
forbindelser. Dette er især problematisk, hvis toget er forsinket og man dermed
ikke når sit fly, med væsentlige økonomiske tab som følge (tab af flybillet,
samt køb af ny). Vi skal hermed opfordre DSB og Arriva til at indtænke en
løsning på denne problematik.
11.
Udvid ordningen til at omfatte kompensation til
handicappede
Er man
handicappet er man dårligt stillet i forhold til kompensation, f.eks. ved
svigtende elevatorer, ved svigt af assistance til at komme på eller af tog med
stationsliftene, og ved svigt af assistance på grund af togforsinkelser.
Mennesker med handicap bør også omfattes af rejsetidsgarantien.
12.
Information om rejsetidsgarantierne, dér hvor
passagererne befinder sig
Mange passagerer
pÃ¥peger manglende eller dÃ¥rlig information, som skyld i at de ikke kenderÂ
rejsetidsgarantierne eller ikke ved hvad de indebærer. Derfor bør der gøres en
indsats for at få information ud i togene, på perroner, i højtalere, via sms og
skærme. Bannere på stationerne, folder når man fornyer sit kort og oplysning i
togene om garantierne fra personalet, når der er forsinkelser er andre forslag
til hvordan man kan udbrede kendskabet til rejsetidsgarantierne.
13.
Oplysninger om rettigheder og alternative
transportmidler ved forsinkelser
NÃ¥r togene
er forsinket, så skal passagererne have at vide, hvordan de er stillede i
forhold til kompensation, og hvem de skal klage til og hvordan. De skal også
have information om taxaordningen og/eller alternative transportmuligheder.
Disse oplysninger kan gives over højtalerne, via info-skærme i tog, via sms
etc.
14.
Øg kendskabet til garantierne hos personalet i
tog og på stationer
Personalet i
togene, på perronerne og stationerne skal kende reglerne for
rejsetidsgarantierne. Hvis personalet ikke kan svare eller svarer forkert,
sender det signal til passagererne om at DSB og Arriva ikke tager
rejsetidsgarantierne og passagererne alvorligt.. Â
15.
Mere personale på perronerne og i tog
I tilfælde
af massive forsinkelser, ville det være hensigtsmæssigt med mere personale i
togene og på perronerne. Manglende kontakt til togpersonalet og den medfølgende
frustration, der er ved ikke at have information om tingenes tilstand,
forværrer blot stemningen blandt passagerne. Personale i tydelige gule veste,
som set sidst på sommeren i 2006, der kan hjælpe med at besvare spørgsmål er et
godt skridt på vejen.