Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             23 . april 2007

J. nr.           534-000001

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 21. marts 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.

For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min orientering af 7. december 2006.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.

 

De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.

 

Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene

Planlagte stadier

Lukket spor uden passagerer

Blandet trafik uden passagerer

Blandet trafik med passagerer

Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer

Endelig Type godkendelse

Løbende ibrugtagningstilladelser

Nuværende stadie

 

 

Efter godkendelsen til kørsel i blandet trafik med passagerer er det planen, at DSB overtager 4 togsæt, som ud over passagerdrift mellem Århus og Aalborg skal anvendes til uddannelse af DSB's driftspersonale. Det er ikke planlagt at indsætte mere end et togsæt i passagerdrift af gangen, før DSB overtager yderligere togsæt.

 

I forhold til seneste status af 21. marts 2007 kan det oplyses, at der er foretaget en detaljeret gennemgang af resultaterne af de gennemførte testkørsler på strækningen Århus-Aalborg, og listen over nødvendige tilpasninger forud for ansøgning om tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer er konsolideret. AnsaldoBreda har på det grundlag foretaget de nødvendige modifikationer af toget, og test af disse tilpasninger pågår.

Som nævnt i seneste status gennemførte Sikkerhedsstyrelsen den 29. februar 2007 en inspektion af togets elektroniske installationer. I forbindelse med Sikkerhedsstyrelsens inspektion blev der ikke konstateret forhold, som vil forhindre den nuværende kørsel uden passagerer. Trafikstyrelsen har oplyst at det fremgår af den endelige inspektionsrapport, at der er tre forhold, der skal bringes i orden inden kørsel med passagerer. Det vedrører kapslingskasser på eltavler, stikkontakter i passagerafdelingen og HPFI afbryderes effektivitet. Det er DSB's forventning, at Sikkerhedsstyrelsens rapport ikke kommer til at påvirke tidsplanen for idriftsættelse af IC4.

 

Seneste statusmøde mellem parterne DSB, AnsaldoBreda og Trafikstyrelsen var den 27. marts 2007. Trafikstyrelsen er fortsat ikke blevet præsenteret for en ajourført godkendelsesplan, der gør det muligt for myndigheden at planlægge med og forholde sig til grundlaget for de kommende godkendelsesfaser frem mod typegodkendelsen. En tidsplan frem til kørsel med passagerer er modtaget, og Trafikstyrelsen afventer DSB’s kommentarer til planen.

 

Status vedr. proces i forbindelse med tilladelse til indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg

 

Forud for tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer udestÃ¥r forhold blandt andet vedrørende døre samt evt. hÃ¥ndtering af problemstillinger, der mÃ¥tte konstateres i fasen blandet trafik uden passagerer. Desuden kræver en tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer, at TÃœV’s rapport for kørsel i blandet trafik med passagerer er godkendt, og at den sikkerhedsdokumentation m.v., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen, og som fremgÃ¥r af nedenstÃ¥ende figur 2, er myndighedsgodkendt. Siden seneste orientering er der ikke konstateret forandringer i gældende status for det næste godkendelsesstadie til kørsel i blandet trafik med passagerer. Trafikstyrelsen forventer at blive nærmere orienteret om denne fremdrift ved møder med AnsaldoBreda og DSB.

 

 


Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.

System

Beskrivelse

Sikkerheds design

Test

 

 

Dokumentation

Tilsendt TS

Procedure

Tilsendt TS

Resultat

Tilsendt TS1)

 

Drivers cab

førerrum

 

 

 

 

 

 

 

Interiør

aptering

 

 

 

 

 

 

 

Other matters

brandforhold mv.

 

 

 

 

 

 

 

Carbody

vognkasse

 

 

 

 

 

 

 

Bogies

 

 

 

 

 

 

 

 

Brake

bremsesystem

 

 

 

 

 

 

 

Desk Key

førerbordsnøgle

 

 

 

 

 

 

 

DSD

dødmandsanlæg

 

 

 

 

 

 

 

DLU

havarilog

 

 

 

 

 

 

 

Traktion

motor og ZF ASrail gear med retarder

 

 

 

 

 

 

 

TC

togcomputer

 

 

 

 

 

 

 

ATC

automatisk togkontrolsystem

 

 

 

 

 

 

 

ARG

akselvendegear

 

 

 

 

 

 

 

Powering

AC system og DC energiforsyning

 

 

 

 

 

 

 

Radio

strækningsradio

 

 

 

 

 

 

 

Doors

indstigningsdøre

 

 

 

 

 

 

 

PIS

passagerinformationssystem herunder PA anlæg

 

 

 

 

 

 

 

TRIT

geografisk positioneringssystem

 

 

 

 

 

 

 

HVAC

klimaanalæg

 

 

 

 

 

 

 

IDU

fejlmeldedisplay i førerbordet

 

 

 

 

 

 

 

Toilette

 

 

 

 

 

 

 

 

Coupler

frontkobling

 

 

 

 

 

 

 

Light

indvendige belysningsanlæg

 

 

 

 

 

 

 

Miscellaneous

diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grøn: Godkendt/gennemført

 

 

 

 

 

 

 

Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel.

 

 

 

 

 

 

Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift i forbindelse med kørsel i blandet trafik med passagerer mellem Århus og Aalborg, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes før i senere faser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner.

 

 

 

 

 

 

Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status.

 

I august 2006 aftalte jeg med Trafikudvalget, at de løbende statusorienteringer ville blive fremsendt til udvalget ca. hver 14. dag, indtil IC4 togene blev indsat i drift med passagerer. Jeg agter imidlertid, at fortsætte med at orientere udvalget helt frem til togene er endelig typegodkendt, hvilket bl.a. indebærer godkendelse til koblet kørsel og kørsel i tunnel. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 2 uger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen