Midtjyllands Avis                                                         Silkeborg, den 14. april 2007
Papirfabriken 18
8600 Silkeborg
Læserbrev
Vejdirektoratet på en uløselig opgave.
Torsdag den 12. april gav Vejdirektoratet en orientering om, hvilke ændringer der nu er planlagt på Kombilinien.
  Kun medlemmer af Foreningen af Kombiramte havde adgang til mødet.
  Det forekommer helt urimeligt, at man laver justeringer i en motorvejsløsning, uden at de mennesker der berøres heraf, har mulighed for orientere sig om, hvori ændringer-ne består, blot fordi de ikke har valgt at melde sig ind i foreningen.
  Kan det være rigtigt at byens øvrige borgere, som alle i en eller anden udstrækning bliver berørt af de nye vejføringer, ikke mÃ¥ fÃ¥ en orientering om, hvad dette indebærer.    Â
  Kan det være rigtigt, at selv pressen nægtes adgang, så der heller ikke ad denne vej kan gives offentligheden en orientering.? - Hvem har bestemt, at der skulle være tale om et lukket møde, og hvorfor?
  Undertegnede deltog i mødet, og vil gerne give nedenstående orientering.
  Da der ikke blev udleveret skriftligt materiale, kan der være enkelte detaljer, som det ikke i farten har været muligt, at få registreret korrekt, men forhåbentlig vil Vejdirektoratet så medvirke til, at dette kan ske.
  Motorvejsforløbet fra øst frem til Linå er uændret, bortset fra at vejen sænkes længe-re ned i terrænet, så der opnås en bedre støjdæmpende effekt for beboerne i Linå.
  Gennem Nordskoven bibeholdes det lavere vejniveau, men vejen flyttes successivt lidt mere mod sydvest.
 Ved Resenbrokrydset flyttes Århusvej mod syd, og krydset ændres, idet Ringgaden nu bibeholdes helt frem til krydset.
  Motorvejsbroen over Silkeborg Langsø sænkes fra 10m frihøjde til 7m frihøjde og gøres samtidig længere i begge ender. Der bygges en ny bro til Ringgaden. Den sam-lede visuelle og fysiske påvirkning af ådalen bliver større.
  Motorvejsudfletningen ved Oslovej erstattes af en tilkørselsrampe, der starter ved krydset Ansvej/Ringgaden og af en frakørsel, der via en bro går over motorvejen og slutter ved samme kryds. Det vil ikke længere være muligt i på dette sted at komme ind på motorvejen for at køre i vestlig retning, så den lokale trafik fra dette område dermed aflastes.
  Da Ringvejen skal bibeholdes, er det nødvendigt at flytte motorvejen 30-40m længe-re ind på Højskole- og idrætsarealerne mod sydvest, og der kommer nu til at forløbe 2 store veje parallelt med hinanden lige forbi Stavangervej med de mange børneinstitu-tioner, forbi idrætsarealerne med de flere tusinde unge idrætsudøvere og lige forbi par-celhuskvarteret ved Gødvad Bakke og Kornvænget. Alle de nævnte områder må for-ventes at blive støj- og forureningsmæssigt dårligere stillet end i det oprindelige for-slag.
  Da Ringaden ikke kan føres over motorvejen, føres den fra Gødvad Bakke lige ud, parallelt med motorvejen, og tættere ved Kornvænget frem til udløb i Nørreskov Bak-ke, og bilister fra Resenbro mv. skal så her dreje mod syd, over motorvejen og ned til Ansvejkrydset for at fortsætte på Ringgaden.
  Da den trafik der kommer nordfra ad Nørreskov Bakke for at komme af/på motor-vejen mod Århus, her mødes med de biler fra den vestlige del af byen, der skal samme vej, og med den interne trafik, må der påregnes en voldsom belastning af dette kryds, ikke mindst, når der er større arrangementer i Søholthallerne, på sportspladserne og på Cirkuspladsen.
  Gennem Dyrehaven får motorvejen et mere nordligt forløb end hidtil, men støj- og forureningspåvirkningen af Dyrehaven og Højmarkstoften bliver ikke mindre end i det oprindelige forslag.
  Udfletningen ved Nordre Højmarksvej ændres helt, idet der anlægges en ny kort vej hen over motorvejen, så der fra motorvejen op til denne kan laves en normal ruderud-fletning. Den nye vej starter ved en ny rundkørsel lidt vest for den nuværende rundkør-sel ved Kejlstrupvej, og den ender blindt, lidt nord for Priorsvej.
  Kejlstrupvej lukkes nord for Nordre Højmarksvej, så al trafik der tidligere kørte denne vej, nu skal via den nye vej.
  Den nye, ekstra Rundkørsel, kommer tættere på Højmarkstoften, så støjen fra de mange accelererende biler må formodes at blive mere mærkbar end nu.
  I det nye projekt er der ikke forudsat overdækninger af motorvejen, men disse medtages som tilvalgsmuligheder, hvis der kan bevilliges ekstra penge hertil.
  Der er foretaget prøveboringer som viser, at der må påregnes store ekstraomkost-ninger, fordi der skal graves i områder med meget grundvand.
  Der kunne ikke oplyses noget om prisen på det reviderede projekt, og der vil ikke blive tale om en ny offentlig høring om projektet.
  Anlægstiden blev groft anslået til ikke under ca. 4 år, da broer og veje må bygges i mange mindre etaper, og det blev oplyst, at man ikke kunne undgå ekstra trafikale pro-blemer i denne periode, selv om Vejdirektoratet og kommunen ville gøre, hvad der var muligt for at begrænse problemerne.
  (Vælges Resendallinien, kan byen helt undgå trafikproblemer i byggeperioden)!!
  Starttidspunktet for motorvejsbyggeriet kunne ikke oplyses, da folketinget endnu ikke har bevilliget penge til byggeriet.
  I øvrigt kan det oplyses, at der var ca. 60 deltagere i mødet, og at stort set alle var meget skuffede over, at statsministerens løfter om al mulig imødekommenhed over for at mindske ulemperne ved Kombilinien ikke har givet mærkbar effekt. Mødet blev stoppet efter godt 2 timer, selv om der på dette tidspunkt stadig var mange, der havde ønske om at kommentere sagen.
  Det skal understreges, at det er undertegnedes opfattelse, at Vejdirektoratets medar-bejdere har gjort alt, hvad der stod i deres magt, for at finde en acceptabel løsning.
  Når det alligevel ikke er lykkedes, skyldes det, at de tekniske problemer med at lave en motorvej gennem et byområde er så store, at der næsten ingen muligheder er for specielle hensyn, og forsøger man at tilgodese en gruppes ønsker, vil det ofte medføre større ulemper for andre.
  Der er ikke noget at sige til, at beboere i villakvartererne kæmper for at få reduceret støjgenerene i deres om råde, men det at chokerende at tænke på, at dette evt. ville kunne ske på bekostning af idrætsområderne og Dyrehaven. Hvis de mange idrætsfaci-liteter på Søholt skulle flyttes, ville det betyde, at flere tusinde børn i nærområdet ikke længere selv på sikker vis kunne gå/cykle til fra idræt, men måtte køres uden for byen af forældre eller andre.
Kaj Holst-Jørgensen
Gravmosevej 2, Virklund
8600 Silkeborg