Fra: Ove Holm [[email protected]]
Sendt: 3. april 2007 15:26
Til: Jesper Thinghuus; Aicha Esdam
Emne: Opfølgning på prøvekørsel med modulvogntog 28. marts 2007 vedr. modulvogntogs placering i vognbaner før svingning

Til Folketingets Trafikudvalg,

Som opfølgning pÃ¥ prøvekørslen med modulvogntog den 28. marts 2007 skal DTL gøre opmærksom pÃ¥, at lastbiler allerede i dag - om nødvendigt - gerne mÃ¥ placere sig uden for den svingningsbane, som ellers er indrettet som svingningsbane. Det kan f.eks. være nødvendigt helt eller delvist at placere et vogntog i ligeudbanen til venstre for højresvingsbanen for at gennemføre et højresving.

I forbindelse med prøvekørslen kunne nogen blandt deltagerne have fÃ¥et det indtryk, at de manøvrer, som modulvogntogene foretog, var i ulovlige, da modulvogntogene i flere tilfælde var nødt til f.eks. at placere sig helt eller delvist i ligeudbanen til venstre for højresvingsbanen for at gennemføre et højresving, og at det blandt andet var derfor, at Politiet skulle deltage i prøvekørslen. Efter DTLs opfattelse foretog modulvogntogene ikke manøvrer i strid med Færdselssloven.

DTL skal henvise til Færdselsloven og lektionsplanen til stort kørekort, hvor der indgÃ¥r retningslinier for køreteknik for at undgÃ¥ pÃ¥kørsel af kantsten. I Poul Effsens og Aage Hansens kommenterede færdselslære (Færdselsloven) stÃ¥r der blandt andet følgende om svingning i § 16, ad stk. 3: "Svinget skal være sÃ¥ lille som muligt, dog kræver lastbiler og busser en del plads til svingningen (stor radius) og vil ikke kunne køre sÃ¥ tæt pÃ¥ kantstenen som en almindelig bil (lille radius)", og i lektionsplanen til kørekort kategori C/E (Lastbil/pÃ¥hængskøretøj - almindeligt vogntog) stÃ¥r der i afsnit 2.4.1, Færdigheder ved svingning: "SÃ¥fremt pladsforholdene gør det nødvendigt, bør der i god tid før svingningen trækkes til venstre. Højresvinget skal sÃ¥ vidt muligt afsluttes i højre kørebanehalvdel."

Det vil sige, at der i den normale køreundervisning allerede er taget højde for, at vogntog (og dermed også modulvogntog) skal bruge noget mere plads under svingning end mindre køretøjer. For at undgå en eventuel påkørsel af kantstenen i vejens højre side under svingning er det derfor nødvendigt – under behørig iagttagelse af og hensyntagen til den øvrige trafik – at trække ud til venstre inden svingningen til højre påbegyndes.

Vore synspunkter fremgår også af bilag 36 til L 35: Bemærkninger for så vidt angår krav til modulvogntog til ”Faktuelt notat om modulvogntog og om foreslåede krav til modulvogntog”, Færdselsstyrelsen, 7. november 2006, DTL, 11. december 2006.

Med venlig hilsen

 

Ove Holm

Dansk Transport og Logistik (DTL)

Grønningen 17

Postboks 2250

DK – 1019 København K

Tel. +45 70 15 95 00

Mobile +45 23 44 29 09