Rådsmøde (transport) den 12. oktober 2006
Dagsordenspunkt 4.
Midtvejsevaluering af Kommissionens Hvidbog om transport
|
Tak, fru formand.
Danmark hilser velkommen, at der med midtvejsevalueringen af Kommissionens Hvidbog fra 2001 fortsat sættes fokus på Fællesskabets fremtidige transportpolitik.
Jeg finder det også rigtigt at se den fremtidige udvikling af transportpolitikken i sammenhæng med Lissabon-processens fokusering på vækst og beskæftigelse.
Dette må naturligvis ikke betyde, at bestræbelserne på at fremme miljøhensyn ved udmøntningen af transportpolitikken nedtones.
Det er vigtigt, at miljø-målsætningerne fastholdes. Danmark finder, at det – selvfølgelig på et realistisk grundlag - fortsat er nødvendigt at være ambitiøs med hensyn til jernbanetransport og søtransport med henblik på at aflaste væksten i vejtransporten.
I den forbindelse vil jeg også særligt opfordre Kommissionen og mine ministerkolleger til, at vi sammen arbejder for effektive instrumenter i forhold til energiforbruget i vejtransportsektoren. Bilindustrien har her et stort medansvar for at sikre fremskridt i relation til bilernes energieffektivitet.
Hensynet til effektive logistiksystemer må indgå i tilrettelæggelsen af et effektivt og bæredygtigt fremtidigt transportsystem.
Dette indebærer bl.a. også, at der – ikke mindst af hensyn til miljøet - gives mulighed for at anvende lastbiler med større længder og vægt end de nuværende fællesskabsregler tillader. Disse modulvogntog findes allerede i Sverige og Finland, og i Danmark gennemføres for tiden et begrænset forsøg med anvendelse af modulvogntog på visse motorvejs-strækninger.
Jeg vil gerne opfordre til, at der på fællesskabsniveau gennemføres forsøg med henblik på, at Kommissionen kan fremlægge en analyse af hensigtsmæssigheden af anvendelsen af modulvogntog, så den eksisterende vejinfrastruktur i givet fald kan udnyttes bedre under hensyntagen til færdselssikkerheden og miljøet.
Samtidig vil jeg gerne rette en tak til kommissionen for, at den er gået så positivt ind i bestræbelserne for, at det fortsat bliver muligt at anvende den såkaldte ’45-fods container’ inden for Fællesskabet, så vi undgår regionale bestemmelser på et ellers internationalt reguleret område.
Tak, fru formand.