Notat

 

Trafikudvalget

Christiansborg

1240 København K

Dato             23/3-07

J. nr.           005-88

 

 

Forslag til programpunkter for trafikudvalgsrejse september 2007

 

Med udgangspunkt i de tilkendegivelser der er modtaget fra udvalget foreslås en udvalgsrejse til Belgien og Holland i september måned 2007. 

 

Det vurderes at en kombination af et besøg i Bruxelles og besøg hos EU -kommissionen sammen med de mange initiativer, der er sket på trafikområdet i specielt Holland vil udgøre en god ramme for en rejse af 4-5 dages varighed.  Der er i den forbindelse taget hensyn til udvalgets ønske om ikke at gøre programmet for komprimeret i forhold til antal besøgsmål og transporttid.

 

Rejsen kunne rent praktisk foretages med fly til enten Amsterdam eller Bruxelles. Rejsen mellem de to lande kunne foretages med tog. Det vil i den forbindelse være oplagt at benytte den højhastighedsforbindelse, der er anlagt (som OPP - projekt) mellem Amsterdam og Bruxelles.  Transporten mellem forskellige byer i landene kan foretages med bus.

 

Nedenfor følger – som supplement til de besøgsmål udvalget selv er fremkommet med - forslag til mulige programpunkter/besøgsmål i de enkelte lande. Der er alene tale om en kort præsentation af de enkelte besøgsmål. Såfremt udvalget måtte finde et besøgsmål relevant vil departementet igangsætte en mere detaljeret planlægning af besøget.

 

 

Trafiksikkerhed

 

Holland har den bedste trafiksikkerhed i EU målt på antal dræbte pr. million indbygger i 2004. Holland har således tradition for et langsigtet og systematisk arbejde med trafiksikkerheden.  I mange tilfælde er hollænderne gået foran med at afprøve nye tiltag og implementere disse i større skala. Eksempelvis arbejder hollænderne i øjeblikket med et initiativ med vejafmærkning, der fortæller hvilken type vej der er tale om, og giver bilisten et signal om, hvilken adfærd der bør udvises, og hvad der kan forventes af vejens videre forløb.

 

Et konkret besøgsmål kunne være SWOV, som er Hollands nationale forskningsinstitut i trafiksikkerhed, og kendt i hele EU for sit arbejde. SWOV’s opgave er gennem forskning at bidrage til at forbedre trafiksikkerheden. SWOV-instituttet er beliggende lige uden for Haag.

 

ITS – Intelligente trafiksystemer og trafikledelse

 

Nødspor

I Holland har man endvidere valgt at øge kapaciteten på særligt belastede motorvejsstrækninger ved at inddrage nødsporet til trafikafvikling. Dette sker rent praktisk ved at nedlægge sensorer i vejbanen, der registrere antal køretøjer, hastighed og trafikale hændelser, samt ophæng af signalskilte med rødt kryds/grøn pil over nødsporene. Anvendelsen af nødsporene styres og kontrolleres fra et trafikkontrolcenter, og hovedreglen er, at nødsporene kun benyttes til trafik i myldretiden. Nødsporene lukkes for trafik, hvis der opstår problemer. En evaluering af forsøget på A28 viser at kapaciteten på strækningen blev forøget med 20%, og rejsetiden faldt med 10 %.

 

Rampedosering

Også rampedosering d.v.s et trafiksignal, der placeres på rampetilkørslen til motorvejen har givet en mere smidig kørsel på de hollandske motorveje. Forsøg har vist, at ved flere rampedoseringsanlæg på en strækning opnås en forøget effekt ved en koordineret styring af anlæggene.

 

Parkér & Kør

I Amsterdam er der i forbindelse med ”Parkér & Kør” faciliteter lavet et intelligent informations- og rutevejledningssystem på motorvejsnettet med variable hastighedstavler.

 

Køvarsling

I Belgien er der indført et mobilt køvarslingssystem, der opsættes efter behov. Typisk etableres systemet i forbindelse med vejarbejde på overordnede vejnet, hvor der kan være risiko for pludselige kødannelser. Efter systemets opsætning er der sket et markant fald i antal uheld.

 

Roadpricing

I Holland er det politisk vedtaget, at der inden 2012 skal indføres en ordning, hvor der skal betales for hver kørt kilometer.

 

 

Automatisk hastighedskontrol

Holland har i de seneste år indført automatisk hastighedskontrol på udvalgte motorvejsstrækninger (A2). Hastighedskontrollen er primært indført af sikkerhedsmæssige årsager p.g.a den tætte trafik. Antallet af trafikskadede personer er faldet med 25 % efter indførelsen.

 

OPP – Offentligt Privat Partnerskab

 

Siden 2005 er alle infrastrukturprojekter i Holland, der overstiger 112,5 mio. € (ca. 845 mio. kr.) blevet vurderet m.h.p. at udbyde opgaven som et OPP-projekt. Der bliver foretaget markedsanalyser, og udarbejdet OPP-egnethedsanalyser for alle store projekter.

 

Målet er at undersøge, om et offentligt-privat partnerskab vil bibringe projektet økonomiske gevinster i form af omkostningseffektivitet og innovation.

 

Højhastighedstogforbindelsen, der åbner i 2007 mellem Amsterdam og Paris og stopper i Schiphol, Rotterdam, Antwerp, Bruxelles er gennemført som OPP. Endvidere er ”Mainportcorridor Zuid (PMZ)”, som er en moderne motorvejsforbindelse mellem Rotterdam i Holland og Antwerpen i Belgien, samt metroprojektet i bydelen ”Zuidas” aftalt gennemført som OPP.

 

Cyklistområdet

 

Både Holland og Belgien har interessante erfaringer med cykeltrafik, cykelinfrastruktur og byplanlægning.

 

En nylig undersøgelse fra det hollandske cyklistforbund illustrerer behovet for at integrere cyklismen i den samlede trafik og byplanlægning.

 

Undersøgelsen angiver eksempler på initiativer, der kan være med til at fremme cykeltrafikken i større byområder.  I det følgende nævnes eksempler fra Holland (Gronningen) og Belgien (Ghent), hvoraf Gronningen særligt kan anbefales til et besøgsmål. Trafikudvalget kunne f.eks. mødes med bystyret og dets teknik-miljøforvaltning m.h.p. på en rundtur og et foredrag om effekten af byens cykelindsats.

 

Holland: Groningen – ”den perfekte cykelby”

Groningen har ca. 180.000 indbyggere og siden 1960’erne har hensynet til cyklisterne været tænkt i den løbende trafik og byplanlægning i form af en løbende udbygning af et sammenhængende cykelstinet fra forstæderne og ind mod byens centrum. Samtidig hermed er der i løbet af de sidste 30 år bygget en række ringveje for at reducere trængsel fra biler i den indre bydel.

 

Hensynet til bilisterne er tilgodeset ved bedre parkeringsmuligheder (eks. P-huse) placeret ved de ydre trafiknudepunkter i byen tæt på den kollektive trafik. En stor del af biltrafikken er guidet udenom den indre by.

 

I perioden 1989-2000 anvendte bystyret ca. 23 mio. Euro til cykelinfrastruktur i form af yderligere stinetsystemer, broer og tunneller. Desuden er der etableret en lang række overvåget cykelparkeringsfaciliteter, der har medvirket til en reduktion af cykeltyverier. En del af cykelparkeringspladserne har tilknyttet bemandede værksteder, som kan tilbyde diverse cykelreparationer

 

I dag anvender ca. 37 pct. af indbyggerne i Groningen cyklen på alle transportture i byen.

 

Belgien: Ghent – en sen cykelstart med flotte resultater

Ghent har ca. 230.ooo indbyggere og tog for alvor fat på fremme af cyklismen i 1993 for at løse problemer biltrængsel i midtbyen og fremme trafiksikkerheden.

 

I perioden 1994-2000 anvendte bystyret årligt ca. 170.000 Euro til ombygning af vej og cykelinfrastrukturen. Der blev bygget et velfungerende cykelstinet samtidig med at bilkørsel i midtbyen på maks. 30 km/t. og anlæg af nye ringveje. Den historiske del af byen valgte bystyret at gøre helt bilfri.

 

Cykelparkeringsforholdene ved offentlige institutioner (eks. skoler) kraftigt udbygget, og bystyrets teknisk forvaltning oprettede ansatte en række medarbejdere der løbende markerede og efter to uger derpå fjernede cykler, der var forladt rundt omkring i byen. Desuden kunne byens mange universitetsstuderende låne cykler på månedsbasis til ca. 4-5 Euro. Lånecyklerne blev ligeledes anvendt flittigt af de mange besøgende under de årlige Ghent-festivaler.

 

I dag anvender ca. 15 pct. af indbyggerne i Ghent cyklen på transportture i byen.

 

Rejsekortet

 

Der er i Holland indført et fælles rejsekort efter samme tekniske principper, som der påtænkes indført i Danmark. De bagvedliggende principper for takstsystemerne, og dermed beregningen af prisen for rejserne, vil dog ikke nødvendigvis være de samme, der indføres i Danmark. Set i lyset af det arbejde, der har været igangsat i Danmark med henblik på at etablere et lignende betalingssystem vil det være relevant at lade dette indgå som et programpunkt. I den forbindelse kunne der arrangeres et møde med relevante hollandske aktører med henblik på at høre om erfaringerne med kortet.

 

Modulvogntog

 

Holland har i perioden fra medio 2004 til november 2006 gennemført en forsøgsordning med modulvogntog på by - og landeveje.  Set i lyset af vedtagelsen af den danske forsøgsordning med modulvogntog kunne et muligt besøgsmål være hos det hollandske Ministerium for Transport, hvor resultaterne af forsøgsordningen kunne blive præsenteret.

 

Besøg ved EU’s institutioner

 

Et besøg i Bruxelles giver mulighed for besøg ved en række af EU’s institutioner. Nedenfor er nævnt nogle enkelte forslag, der vil kunne udbygges og suppleres efter behov.

 

Besøg hos Kommissionen (Generaldirektoratet for Transport og Energi (DG TREN)

Besøg i Europa-Parlamentet

 

Besøg på den danske EU-Repræsentation

 

 

Besøg i Det Økonomiske og Sociale Udvalg (ØSU)

 

 

Besøg i Regionsudvalget

 

 

 

MRC