Trafikudvalget 2006-07
TRU Alm.del Bilag 329
Offentligt
359365_0001.png
Højere vogntogsvægt
Ændring af totalvægt
på vogntog
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 329: Meddelelse om materiale udleveret af H. J. Hansen Genvindingsindustri A/S (totalvægt på lastvogstog) ved deres foretræde i Trafikudvalget den 22. marts 2007
359365_0002.png
Fordele v. højere vogntogsvægt
Samfundsøkonomi
Flere ton transporteret pr. lastvognstog
=> lavere omkostning pr. ton
Flere ton transporteret pr. lastvognstog
=> færre biler på vejene
Færre biler på vejene
=> mindre risiko for trafikuheld
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 329: Meddelelse om materiale udleveret af H. J. Hansen Genvindingsindustri A/S (totalvægt på lastvogstog) ved deres foretræde i Trafikudvalget den 22. marts 2007
359365_0003.png
Fordele v. højere vogntogsvægt
Energi
Højere vogntogsvægt =>
10 % ekstra brændstofforbrug pr. bil
Højere vogntogsvægt =>
lavere brændstofforbrug pr. ton
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 329: Meddelelse om materiale udleveret af H. J. Hansen Genvindingsindustri A/S (totalvægt på lastvogstog) ved deres foretræde i Trafikudvalget den 22. marts 2007
359365_0004.png
Fordele v. højere vogntogsvægt
Miljø
Mindre brændstofforbrug pr. ton
=> mindre CO
2
-udslip pr. ton
Mindre CO
2
-udslip pr. ton
=> bidrager positivt til DKs overholdelse af
Kyoto-aftalen
Mindre miljøpåvirkning i samfundet
=> mindre støj, mindre støv, roligere miljø
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 329: Meddelelse om materiale udleveret af H. J. Hansen Genvindingsindustri A/S (totalvægt på lastvogstog) ved deres foretræde i Trafikudvalget den 22. marts 2007
359365_0005.png
Fordele v. højere vogntogsvægt
Virksomhedsøkonomi
Samme lønomkostning pr. bil
=> lavere lønomkostning pr. ton
Nye samspilsmuligheder med bane/skib
=> nye markeder/kunder
Lavere omkostninger pr. ton
=> øget konkurrencekraft
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 329: Meddelelse om materiale udleveret af H. J. Hansen Genvindingsindustri A/S (totalvægt på lastvogstog) ved deres foretræde i Trafikudvalget den 22. marts 2007
359365_0006.png
Ulemper v. højere vogntogsvægt
Ulemper
Højere totalvægt kan kun anvendes i
Norden – ikke syd for Danmark
Større slid på vejene pr. bil (ikke pr. ton)
TRU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 329: Meddelelse om materiale udleveret af H. J. Hansen Genvindingsindustri A/S (totalvægt på lastvogstog) ved deres foretræde i Trafikudvalget den 22. marts 2007
359365_0007.png
Fordele v. højere vogntogsvægt
Mulighed for at sænke akseltrykket
6 aksler/48 ton totalvægt = 8,0 ton akseltryk
7 aksler/56 ton totalvægt = 8,0 ton akseltryk
8 aksler/60 ton totalvægt = 7,5 ton akseltryk
=> mindre slid på vejene