|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. marts 2007 J. nr.          524-7  Â
|
|
Trafikstyrelsen har siden februar 2006 arbejdet med en vurdering af behovet for opretholdelse af gods- og restbaner på det danske jernbanenet. Formålet med denne kortlægning ville være at afgrænse den del af infrastrukturen på Banedanmarks område, som har betydning for godsjernbanen med henblik på at kunne fokusere de midler, som anvendes på fornyelse og vedligeholdelse, til de efterspurgte dele af nettet.
Trafikstyrelsen har med hjælp fra eksterne rådgivere siden foråret 2006 undersøgt de enkelte strækninger og ud fra dette foretaget en konkret vurdering af lokale virksomheders, kommuners og interesseorganisationer trafikale behov, sammenholdt med de økonomiske konsekvenser ved en eventuel fortsat opretholdelse. Banedanmark har udarbejdet analysen af de økonomiske konsekvenser ved en genopretning og genoptagelse af driften for henholdsvis passagertrafik og godstrafik.
Trafikstyrelsens undersøgelse har omfattet følgende gods- og restbaner:
· Slagelse – Dalmose – Næstved               Â
· Dalmose – Skælskør                                    Â
· Ringe – Korinth                                             Â
· Bramming – Grindsted                               Â
· Vojens – Haderslev                                     Â
· Rødekro – Aabenraa, og                           Â
· Tønder – Tinglev                                         Â
I dag er alene strækningen Bramming-Grindsted åben for godstrafik. De øvrige baner har gennem kortere eller længere tid ligget ubenyttede hen.
Det er praksis, at en strækning nedlægges ved lov, såfremt den er oprettet ved lov. For samtlige strækninger er der givet bemyndigelse til nedlæggelse. For hovedparten af banerne gælder det endvidere at de reelt må opfattes som nedlagte, fordi de er i en sådan stand, at en eventuel genoptagelse af trafikken vil kræve en fuldstændig fornyelse af den enkelte bane.
Trafikstyrelsen har nu vurderet, hvilke baner der fortsat bør opretholdes og hvilke baner der fremover bør lukkes ogsÃ¥ formelt. Trafikstyrelsen har i sin vurdering af behovet for opretholdelse af den enkelte bane lagt vægt pÃ¥, at der skal foreligge realistiske, dokumenterede planer mv. med henblik pÃ¥ at genoptage jernbanedriften med gods og/eller passagerer, samt at den forvenÂtede trafik i givet fald skal stÃ¥ i et rimeligt forhold til de af BanedanÂmark anslÃ¥ede investeringer, som mÃ¥tte være nødvendige for en genÃ¥bning af trafikken pÃ¥ den givne strækning.
Trafikstyrelsens indstillinger er følgende:
· Strækningen Bramming-Grindsted opretholdes som godsbane, dog kun frem til sikkerhedsforhold eller andet måtte udløse et større investeringsbehov. Den samlede vedligeholdelsesomkostning er ved en fortsat opretholdelse af banen ifølge Banedanmark 1,4 mio. kr. årligt. Herudover har Banedanmark i de førstkommende år afsat ca. 8 mio. kr. til større arbejder. Omkostningerne til strækningen Bramming-Grindsted er indtil 2014 indeholdt i Banedanmarks nuværende budgetter.
· Strækningen Ringe-Korinth nedlægges, dog med den undtagelse at de første 3-400 meter spor fra hovedsporet i Ringe ind til Rynkeby Foods ikke nedlægges, forudsat at det lykkes Rynkeby Foods at finde en ny jernbanegodsoperatør inden udgangen af 2012. Frem til at dette måtte lykkes, kan Banedanmark spærre sporet, men kan tidligst fjerne det efter 2012. Senest når Banedanmark måtte ønske at fjerne de 3-400 meter spor, skal strækningen tilbydes Rynkeby Foods som firmaspor el.lign.
· De øvrige baner Slagelse – Dalmose – Næstved, Dalmose – Skælskør, Vojens – Haderslev og Rødekro – Aabenraa nedlægges, da der ikke findes realistiske planer for almindelig jernbanedrift på disse strækninger.
Jeg skal hermed orientere Trafikudvalget om, at jeg i samråd med partierne bag aftale om trafik for 2007 har godkendt Trafikstyrelsens indstillinger, hvorfor de nævnte strækninger vil blive håndteret som nævnt ovenfor.
Flemming Hansen