Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato               27 . februar 2007

J. nr.           534-000001

Deres ref.

  

 

Status for IC4

Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 2. februar 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.

For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min orientering af 7. december 2006.

Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene

 

Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.

 

De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.

 

Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene

Planlagte stadier

Lukket spor uden passagerer

Blandet trafik uden passagerer

Blandet trafik med passagerer

Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer

Endelig Type godkendelse

Løbende ibrugtagningstilladelser

Nuværende stadie

 

 

DSB forventer fortsat at indsætte IC4 togene i passagerdrift på strækningen mellem Aalborg og Århus efter godkendelsen af testkørslen i blandet trafik uden passagerer.

I forhold til seneste status af 2. februar 2007 kan det oplyses, at DSB den 19. januar 2007 fremsendte ansøgning om tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer på strækningen Århus-Aalborg. Trafikstyrelsen har den 8. februar modtaget revideret dokumentation, der er nødvendiggjort af, at der er foretaget ændringer på toget (dørsystemet) siden fremsendelse af ansøgningen den 19. januar.

 

Trafikstyrelsen har endvidere den 7. februar modtaget fornyet erklæring fra DSB vedrørende elektrisk sikkerhed. Blandt andet på baggrund heraf har Trafikstyrelsen den 9. februar anmodet Sikkerhedsstyrelsen om at foretage en inspektion (tilsyn) med elektrisk sikkerhed på IC4. Sikkerhedsstyrelsen har meddelt, at et stikprøvebaseret tilsyn vil foregå den 28. februar. Trafikstyrelsen har endelig den 16. februar modtaget supplerende materiale vedrørende elektrisk sikkerhed som grundlag for en tilladelse.

 

Trafikstyrelsen har den 19. februar udstedt tilladelse til kørsel med ét togsæt mellem Ålborg og Århus i blandet trafik uden passagerer. Tilladelsen er i overensstemmelse med DSB’s ansøgning begrænset til den 28. februar 2007.

 

DSB er nu i gang med de sidste forberedelser, herunder den afsluttende inspektion og briefing af personalet inden opstart af kørslen i blandet trafik uden passagerer. Forud for og i forbindelse med kørslen forventes der at vise sig behov for mindre tilpasninger. DSB har oplyst, at dette er helt sædvanligt i forbindelse med test og idriftsættelse af nyt materiel og betyder, at kørslen fra tid til anden forventes afbrudt.

 

Status vedr. proces i forbindelse med tilladelse til indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg

 

Forud for tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer udestÃ¥r forhold blandt andet vedrørende døre samt evt. hÃ¥ndtering af problemstillinger, der mÃ¥tte konstateres i fasen blandet trafik uden passagerer. Desuden kræver en tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer, at TÃœV’s rapport for kørsel i blandet trafik med passagerer er godkendt, og at den sikkerhedsdokumentation m.v., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen, og som fremgÃ¥r af nedenstÃ¥ende figur 2, er myndighedsgodkendt.

 


Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.

System

Beskrivelse

Sikkerheds design

Test

 

 

Dokumentation

Tilsendt TS

Procedure

Tilsendt TS

Resultat

Tilsendt TS1)

Drivers cab

førerrum

 

 

 

 

 

 

Interiør

aptering

 

 

 

 

 

 

Other matters

brandforhold mv.

 

 

 

 

 

 

Carbody

vognkasse

 

 

 

 

 

 

Bogies

 

 

 

 

 

 

 

Brake

bremsesystem

 

 

 

 

 

 

Desk Key

førerbordsnøgle

 

 

 

 

 

 

DSD

dødmandsanlæg

 

 

 

 

 

 

DLU

havarilog

 

 

 

 

 

 

Traktion

motor og ZF ASrail gear med retarder

 

 

 

 

 

 

TC

togcomputer

 

 

 

 

 

 

ATC

automatisk togkontrolsystem

 

 

 

 

 

 

ARG

akselvendegear

 

 

 

 

 

 

Powering

AC system og DC energiforsyning

 

 

 

 

 

 

Radio

strækningsradio

 

 

 

 

 

 

Doors

indstigningsdøre

 

 

 

 

 

 

PIS

passagerinformationssystem herunder PA anlæg

 

 

 

 

 

 

TRIT

geografisk positioneringssystem

 

 

 

 

 

 

HVAC

klimaanalæg

 

 

 

 

 

 

IDU

fejlmeldedisplay i førerbordet

 

 

 

 

 

 

Toilette

 

 

 

 

 

 

 

Coupler

frontkobling

 

 

 

 

 

 

Light

indvendige belysningsanlæg

 

 

 

 

 

 

Miscellaneous

diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grøn: Godkendt/gennemført

 

 

 

 

 

 

Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel.

 

 

 

 

 

Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift i forbindelse med kørsel i blandet trafik med passagerer mellem Århus og Aalborg, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes før i senere faser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner.

 

 

 

 

 

 

Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 2 uger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen