Text Box:  Bornholm, den 25. februar 2007

 

 

Til

-         folketingets Trafikudvalg

-         Trafikstyrelsen og

-         transportminister Flemming Hansen.

 

Bornholms Passagerforening anmodede på Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm’s møde den 7. december 2007 om at få tilføjet en mindretalsudtalelse.

 

Vi må konstatere, at denne mindretalsudtalelse ikke blev indføjet, ligesom vi må konstatere, at udtalelsen heller ikke er viderebragt til regeringen, folketinget, folketingets Trafikudvalg og Trafikstyrelsen.

Vi fremsender derfor udtalelsen således som vi bad om, at den blev tilføjet vedtagelsen af punktet om »Krav til næste udbud af færgetrafikken til og fra Bornholm«.

 

 

Idet det er en kendsgerning, at

 

-         det ikke forøger det nuværende udgiftsniveau at flytte destinationen for natfærgen fra Køge til Københavns Nordhavn (tværtimod kan der blive tale om en positiv passagerudvikling med stigende indtægt til følge) og

-         Bornholms Regionskommunes Gallup-undersøgelse fra februar 2006 viser, at 3 ud af 4 bornholmere ønsker at fÃ¥ flyttet destinationen for natsejladsen fra Køge til København

 

fastholder Bornholms Passagerforening ønsket om, at destinationen snarest muligt – dog senest ved udgangen af indeværende kontraktperiode – flyttes fra Køge til København.

 

Vi udtrykker samtidig foreningens opfattelse af, at

 

-         sÃ¥fremt den folkevalgte politiske ledelse pÃ¥ Bornholm alene anser det for muligt, at kapaciteten pÃ¥ Ystad-ruten kan øges mod at natfærgesejladsen indskrænkes, mÃ¥ dette kun finde sted mod at passagererne sikres Københavns Nordhavn som destination for den samfundsbegrundede søværts betjening af Bornholm, der har direkte forbindelse til det øvrige Danmark

-         sÃ¥fremt den dobbeltrettede natfærgesejlads indskrænkes f.eks. til en enkeltrettet natsejlads suppleret med en dagsejlads, bør natafgangen foregÃ¥ fra København, mens en evt. eftermiddagsafgang bør afgÃ¥ fra Rønne

-         sÃ¥fremt de nuværende Ro-Pax-godsfærger (helt eller delvis) indgÃ¥r i færgebetjeningen i en fremtidig politisk forligsperiode og efterfølgende kontraktperiode med et rederi, skal rejsekvaliteten for passagererne forbedres betydeligt, bl.a. ved etablering af bedre og sikrere adgangsforhold til og fra godsfærgerne samt ligge- og overnatningsmuligheder for passagerer, der rejser pÃ¥ dæk

-         billetprisen skal sikre de samme muligheder som nu, ligesom billetprisens niveau skal svare til det nuværende

-         den ikke samfundsbegrundede sejlads mellem Rønne og Sassnitz regnskabsmæssigt skal kunne adskilles fra den øvrige samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm.

 

5/12 2006 Bornholms Passagerforening

 

* * *

 

Vi tilføjer endvidere vores holdning til de fremsendte krav:

 

1)      Den valgte tonnage til næste udbud er absolut ikke den rigtige til bornholmske forhold (blæst, bølger og mulighed for is mv.). Vi mener fortsat, at superfærger er fremtidens skibe – ikke brændstofslugende hurtigfærger. Løsningen er valgt ud fra, hvad man tror, at man kan fÃ¥ af midler fra staten. Det finder vi er en besynderlig mÃ¥de at fremsætte ønsker (krav) pÃ¥. Passagertransporten foretages reelt uden tilskud fra staten. Godset bliver tilgodeset med godt og vel 70% af tilskuddet. Resttilskuddet svarer stort set til rederiets overskud. Det ville være mere end formÃ¥lstjenligt, at tilskuddet blev delt op i de 2 dele.

2)      Der er ikke taget miljøhensyn – og det kan blive et fremtidigt problem i bl.a. Ystad, men mÃ¥ske ogsÃ¥ i Køge.

3)      Der er ikke taget tilstrækkelige hensyn til driftsikkerhed i transporten.

4)      Der er ikke taget hensyn til, at ensartethed i tonnagen fremmer driften.

5)      Udbuddet ligner alt for meget en »forhÃ¥ndsbestilt opgave« til Bornholmstrafikken, selv om vi principielt gerne ser, at rederiet fortsætter sejladsen, undrer vi os dog over, om EU’s udbudsregler pÃ¥ denne mÃ¥de fuldt ud tilgodeses.

6)      KontaktrÃ¥det bør henlægges under kommunalbestyrelsen pÃ¥ Bornholm. Det vil være demokratisk. Den nuværende konstruktion finder vi ikke er demokratisk og tilsidesætter den »menige« bornholmer.

7)      Transitreglerne over Sverige skal ændres. PÃ¥ nuværende tidspunkt er det i praksis ikke et problem, fordi svenskerne ikke kontrollerer i Ystad, men hvis vi f.eks. fik kogalskab pÃ¥ Bornholm, sÃ¥ ville der virkelig opstÃ¥ problemer med den valgte transportløsning.

 

Med venlig hilsen

Bornholms Passagerforening

Bjørn Carlsen

Næstformand