Folketinget — Trafikudvalget

Christiansborg, den 9. oktober 2006

 

 

 

 

 

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

 

Regeringens lovprogram 2006-07 på transportområdet

Vedlagt omdeles et uddrag af statsministerens skriftlige redegørelse i Folketinget tirsdag den 3. oktober 2006, som vedrører transportområdet.

 

 

 

Med venlig hilsen

Jesper Thinghuus,

udvalgssekretær.

 


Transport- og energiministeren (på transportområdet)

 

Ændring af lov om luftfart (Lufthavnstakster, tilsyn, forsikring, tavshedspligt, lønindeholdelse for manglende betaling og internationale vedtagelser på engelsk m.v.) (Okt I)

Formålet med lovforslaget er at modernisere og præcisere retsgrundlaget for lufthavnenes opkrævning af betaling hos luftfartsselskaberne for benyttelse af lufthavnene (lufthavnstakster). Forslaget indeholder desuden nogle mindre justeringer bl.a. som følge af EU-regler på området.


Ændring af lov om taxikørsel m.v. (Etablering af kommunale fællesskaber) (Okt I)

Forslaget indebærer, at kommunerne får adgang til at oprette fælles forvaltningsmyndigheder – kommunale fællesskaber – der skal varetage administrationen af taxilovgivningen i de pågældende kommuner.


Ændring af færdselsloven (Modulvogntog) (Okt I)

Formålet med forslaget er at bemyndige transport- og energiministeren til at tillade kørsel med særligt lange vogntog, de såkaldte modulvogntog, på særlige vejstrækninger.


Lov om anlæg af ekstra spor i Ringsted og projektering af jernbaneanlæg København – Ringsted m.v. (Nov I)

Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til transport- og energiministeren til at anlægge et ekstra spor i Ringsted og til at foretage projektering af en jernbane fra København over Køge til Ringsted samt projektering af et 5. spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup. Forslaget skal ses i sammenhæng med regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.


Lov om Hovedstadens Arealudviklingsselskab I/S og Metroselskabet I/S (Dec I)

Lovforslaget indebærer, at der kan oprettes to nye selskaber: Hovedstadens Arealudviklingsselskab I/S og Metroselskabet I/S. I forbindelse med oprettelsen af de to nye selskaber likvideres Ørestadsselskabet I/S og Frederiksbergbaneselskabet I/S samt Københavns Havn I/S.

Hovedstadens Arealudviklingsselskab I/S skal stå for arealudvikling på de arealer, som selskabet ejer, med henblik på at tilvejebringe værdier til finansiering af Metroselskabet I/S samt stå for havnedrift i Københavns Havn. Københavns Kommune skal eje 55 pct. og staten 45 pct. Metroselskabet I/S skal stå for drift af metroen samt projektering og anlæg af en Cityring som en metro. Københavns Kommune skal eje ca. 50 pct., staten ca. 42 pct. og Frederiksberg Kommune ca. 8 pct. af Metroselskabet.


 

Lov om projektering og anlæg af en Cityring (Dec I)

Lovforslaget vil indebære, at der kan igangsættes projektering og anlæg af en Cityring i de indre dele af Hovedstaden, der dækker København og Frederiksberg. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.


Lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby (Jan II)

Lovforslaget giver transport- og energiministeren bemyndigelse til at anlægge motorvej mellem Funder og Låsby. Forslaget skal ses i sammenhæng med regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.


Ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel (Gennemførelse af uddannelsesdirektiv) (Jan II)

Forslaget gennemfører direktiv 2003/59/EF – uddannelsesdirektivet – om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer.


Ændring af lov om jernbane (Beredskab samt Trafikstyrelsens beføjelser vedrørende sikkerhed, tilsyn, godkendelse og planlægning) (Jan II)

Lovforslaget vil indeholde bestemmelser om ansvarsforholdene vedrørende beredskab (security). Lovforslaget vil endvidere bl.a. indeholde præciseringer m.v., der er nødvendige for at give Trafikstyrelsen et mere klart og præcist grundlag for udførelsen af en række planlægningsmæssige og sikkerhedsmæssige opgaver.