Folketinget — Trafikudvalget
Christiansborg, den 9. oktober 2006
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Regeringens lovprogram 2006-07 på transportområdet
Vedlagt omdeles et uddrag af statsministerens skriftlige redegørelse i Folketinget tirsdag den 3. oktober 2006, som vedrører transportområdet.
Med venlig hilsen
Jesper Thinghuus,
udvalgssekretær.
Transport- og energiministeren (på transportområdet)
Ændring af lov
om luftfart (Lufthavnstakster, tilsyn, forsikring, tavshedspligt, lønindeholdelse
for manglende betaling og internationale vedtagelser på engelsk m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at modernisere og præcisere retsgrundlaget for
lufthavnenes opkrævning af betaling hos luftfartsselskaberne for benyttelse af
lufthavnene (lufthavnstakster). Forslaget indeholder desuden nogle mindre
justeringer bl.a. som følge af EU-regler på området.
Ændring af lov
om taxikørsel m.v. (Etablering af kommunale fællesskaber) (Okt I)
Forslaget indebærer, at kommunerne får adgang til at oprette fælles
forvaltningsmyndigheder – kommunale fællesskaber – der skal varetage
administrationen af taxilovgivningen i de pågældende kommuner.
Ændring af
færdselsloven (Modulvogntog) (Okt I)
Formålet med forslaget er at bemyndige transport- og energiministeren til at
tillade kørsel med særligt lange vogntog, de såkaldte modulvogntog, på særlige
vejstrækninger.
Lov om anlæg af
ekstra spor i Ringsted og projektering af jernbaneanlæg København – Ringsted
m.v. (Nov I)
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til transport- og energiministeren til
at anlægge et ekstra spor i Ringsted og til at foretage projektering af en
jernbane fra København over Køge til Ringsted samt projektering af et 5. spor
mellem Hvidovre og Høje Taastrup. Forslaget skal ses i sammenhæng med regeringsgrundlaget
â€Nye mÃ¥l†fra februar 2005.
Lov om
Hovedstadens Arealudviklingsselskab I/S og Metroselskabet I/S (Dec I)
Lovforslaget indebærer, at der kan oprettes to nye selskaber: Hovedstadens
Arealudviklingsselskab I/S og Metroselskabet I/S. I forbindelse med oprettelsen
af de to nye selskaber likvideres Ørestadsselskabet I/S og
Frederiksbergbaneselskabet I/S samt Københavns Havn I/S.
Hovedstadens Arealudviklingsselskab I/S skal stå for arealudvikling på de
arealer, som selskabet ejer, med henblik på at tilvejebringe værdier til
finansiering af Metroselskabet I/S samt stå for havnedrift i Københavns Havn.
Københavns Kommune skal eje 55 pct. og staten 45 pct. Metroselskabet I/S skal
stå for drift af metroen samt projektering og anlæg af en Cityring som en
metro. Københavns Kommune skal eje ca. 50 pct., staten ca. 42 pct. og
Frederiksberg Kommune ca. 8 pct. af Metroselskabet.
Lov om
projektering og anlæg af en Cityring (Dec I)
Lovforslaget vil indebære, at der kan igangsættes projektering og anlæg af en
Cityring i de indre dele af Hovedstaden, der dækker København og Frederiksberg.
Forslaget indgÃ¥r i regeringsgrundlaget â€Nye mÃ¥l†fra februar 2005.
Lov om anlæg af
motorvej mellem Funder og LÃ¥sby (Jan II)
Lovforslaget giver transport- og energiministeren bemyndigelse til at anlægge
motorvej mellem Funder og Låsby. Forslaget skal ses i sammenhæng med
regeringsgrundlaget â€Nye mÃ¥l†fra februar 2005.
Ændring af lov
om godskørsel og lov om buskørsel (Gennemførelse af uddannelsesdirektiv) (Jan
II)
Forslaget gennemfører direktiv 2003/59/EF – uddannelsesdirektivet – om
grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse
køretøjer.
Ændring af lov
om jernbane (Beredskab samt Trafikstyrelsens beføjelser vedrørende sikkerhed,
tilsyn, godkendelse og planlægning) (Jan II)
Lovforslaget vil indeholde bestemmelser om ansvarsforholdene vedrørende
beredskab (security). Lovforslaget vil endvidere bl.a. indeholde præciseringer
m.v., der er nødvendige for at give Trafikstyrelsen et mere klart og præcist
grundlag for udførelsen af en række planlægningsmæssige og sikkerhedsmæssige
opgaver.