Tlf. 35361212 · Fax. 35361217
[email protected] · www.noah.dk
København den 20. februar 2007
.
Ã…bent brev til Trafikminister Flemming Hansen og Folketingets TrafikudvalgÂ
Statsminister Anders Fog Rasmussen fik heldigvis stoppet planerne om at bygge motorvej gennem Gudenådalen. Desværre påtænker man i stedet at bygge motorvej fra Funder til Låsby gennem Silkeborg – den såkaldte Kombilinie.
I anledning af disse planer sender vi denne opfordring:
Spar skatteborgerne for ca. 4 milliarder og Silkeborg for en overflødig og ødelæggende motorvej. At bygge en motorvej gennem Silkeborg er udtryk for et helt urimeligt og hensynsløst spild af skatteborgernes penge. Samtidig vil miljøbelastningen være voldsom eftersom der er tale om meget store indgreb i byen og dens rekreative områder (se bilag 4).
Der er mindre biltrafik på den strækning motorvvejen tænkes anlagt end på Nørrebrogade i København, hvor ingen heldigvis har foreslået anlæg af motorvej.
Trafikkens omfang er beskedent. Selv i â€spidstimenâ€mod Ã…rhus ved LinÃ¥ øst for Silkeborg pÃ¥ den mest befærdede strækning er der ikke flere personer, end der ville kunne sidde i 8 IC-3 togsæt med 144 siddepladser. Ved Funder vest for Silkeborg ville bilisterne i â€spidstimenâ€kunne sidde i 5 IC3-togsæt. â€Spidstimetrafikken†bestÃ¥r fortrinsvis af pendlere til Ã…rhus, hvor der er 3 – 4 tomme siddepladser i hver bil. De burde i stedet fÃ¥ tilbudt en fremragende bus- og togtrafik. Det kunne tage toppen af trafikken. Hvis man tilmed indførte en betalingsring ved bygrænsen til Ã…rhus ville det yderligere stimulere folk til ikke at pendle i bil til Ã…rhus.
Hvis man kan hÃ¥ndtere trafikken i â€spidstimenâ€, som er den mest trafikerede time, kan man logisk nok let klare trafikken resten af døgnet.
At bygge en 4 sporet motorvej med en â€spidstimekapacitet†pÃ¥ 4.000 motorkøretøjer i hver retning er uansvarligt i betragtning af den lille â€spidstimetrafikâ€pÃ¥ 500-900 biler, der er pÃ¥ strækningen.
At droppe en energisløsende, dyr og skæmmende motorvej vil være et velkomment signal om at regeringen og Folketinget tager sin forpligelse overfor klima, energibesparelser og by- og naturområder alvorligt
Hvis man kigger på trafikken omfang ligger den på strækningen mellem ca. 12.700 og 14.700 på et hverdagsdøgn (tilsammen begge retninger). Det fremgår af dette kort fra Vejdirektoratet:
Til sammenligning kører der i døgnet ca. 16.000 motorkøretøjer på et hverdagsdøgn (tilsammen begge retninger) gennem Nørrebrogade ved Nørrebros Runddel. Dertil kommer tilmed ca. 15.500 cykler i døgnet. Vesterbrogade har ca. 17.500 motorkøretøjer og 13.000 cykler.
Motorvejen vil skære sig gennem byen og gennem rekreative områder i form af et 27 meter bredt grimt skår . Se bilag 4. Det er urimeligt i betragtning af, at den er helt unødvendig.
Beskeden trafik selv i â€spidstimen†ved LinÃ¥ øst for Silkeborg
Vejmyndighederne oplyser sjældent om trafikken i â€spidstimenâ€. Vi har derfor stillet Vejdirektoratet en række spørgsmÃ¥l om dette vigtige emne.
Af bilag 1 fremgÃ¥r â€spidstimetrafikken†mod Ã…rhus ved LinÃ¥. Som det kan ses er der tale om 890 køretøjer mellem klokken 7 og 8. Den langt overvejende del er bilpendlere. (Der er kun ca. 75 lastbiler og andre store køretøjer i â€spidstimenâ€).Timen før â€spidstimen†er der kun 436 køretøjer og timen efter â€spidstimen†er der kun 778 køretøjer.
Endnu mindre trafik ved Funder vest for Silkeborg
Trafikken i â€spidstimen†ved Funder mellem klokken 7 og 8 mod Silkeborg er kun 513 motorkøretøjer. Se bilag 2. Timen før er der kun 305 køretøjer og i timen efter â€spidstimen†er der kun 414 køretøjer.
Som det fremgår af bilag 3 er middelværdiprisen for Kombilinien skønnet til at ligge på omkring 3.439 millioner og maksimumsprisen til 3.984 millioner i 2006 priser. Hvis den skal graves ned på strækningen gennem Dyrehaven kommer der en merpris på 300 millioner. I betragtning af sædvanlige overskridelser vil den endelige pris formentlig blive langt højere.
â€Spidstimetrafik†pÃ¥ 500 – 900 biler retfærdiggør ikke anlæg til 4.000 biler
Hvis man kan hÃ¥ndtere trafikken i â€spidstimenâ€, som er den mest trafikerede time kan man logisk nok let klare trafikken resten af døgnet. At bygge en vej, der har en â€spidstimekapacitet†til en 4-8 dobling af den nuværende trafik er uforsvarligt i en tid, hvor energi- og klimaspørgsmÃ¥l er højt placeret pÃ¥ politikernes og borgernes dagsorden.
Med venlig hilsen
NOAH-trafik
Bente
Hessellund Andersen
Ivan Lund Pedersen
NÃ¥r man snakker om veje taler man ofte om døgntrafik, men det er endnu vigtigere at kigge pÃ¥ trafikken time for time. Ofte er det kun en enkelt time i døgnet, at der er et særligt pres. Hvis man kan â€klare†â€spidstimen†kan man klare alt. Nedenfor er der en opgørelsen over trafikken time for time i 7 dage ved LinÃ¥ i retning mod Ã…rhus. Som det kan ses er der selv i â€spidstimen†i gennemsnit kun 890 biler. Med en gennemsnitsbelægning pÃ¥ 1,24 person pr. bil (2001-tal, der formentlig nu er lavere) er der kun omkring 1100 personer i bilerne. Det svarer til hvad der kan sidde i 24 busser eller mindre 8 IC3-togsæt med 144 siddepladser i hver.
Hvis man kigger pÃ¥ opgørelsen nedenfor over trafikken time for time i 7 dage mod Silkeborg ved Funder er der tale om en meget lille trafik. Selv i â€spidstimen†er der i gennemsnit pÃ¥ hverdage kun 513 biler. Med en gennemsnitsbelægning pÃ¥ 1,24 person pr. bil (2001-tal, der formentlig nu er lavere) er der kun omkring 640 personer i bilerne. Det svarer til hvad der kan sidde i 14 busser eller mindre 5 IC3-togsæt med 144 siddepladser i hver.
Bilag 3. Pris for Kombilinien - formentlig omkring 4 milliarder kr.
I nedenstående tabel fra Vejdiraktoratet er vist de beregnede basisoverslag og minimums-, middel- og maksimumsværdier i prisniveau juni 2006 . Beløbene omfatter de samlede udgifter til projektering, administration, arealerhvervelse og anlægsarbejder, eksklusive moms.
Vejdirektoratet: Anlægsomkostninger i mio. kr. i prisniveau juni 2006
Det er Kombilinien, der nu arbejdes videre med. I prisen ovenfor er forudsat, at motorvejen anlægges i en åben udgravning gennem Dyrehaven i Silkeborg. Hvis den skal føres i tunnel gennem Dyrehaven, vil det indebære en meromkostning på ca. 300 mio. kr.
Kombilinien (den mørklilla) er en 27 meter bred motorvej med store vejudfletninger, der skærer sig gennem byen