Miljøbevægelsen NOAH

Nørrebrogade 39

2200 København N

Tlf. 35361212 · Fax. 35361217

[email protected] · www.noah.dk

 

 

København den 20. februar 2007

.

 

 

Åbent brev til Trafikminister Flemming Hansen og Folketingets Trafikudvalg 

Statsminister Anders Fog Rasmussen fik heldigvis stoppet planerne om at bygge motorvej gennem Gudenådalen. Desværre påtænker man i stedet at bygge motorvej fra Funder til Låsby gennem Silkeborg – den såkaldte Kombilinie.

I anledning af disse planer sender vi denne opfordring:

Spar skatteborgerne for ca. 4 milliarder og Silkeborg for en overflødig og ødelæggende motorvej. At bygge en motorvej gennem Silkeborg er udtryk for et helt urimeligt og hensynsløst spild af skatteborgernes penge. Samtidig vil miljøbelastningen være voldsom eftersom der er tale om meget store indgreb i byen og dens rekreative områder (se bilag 4).

Der er  mindre biltrafik på den strækning motorvvejen tænkes anlagt end på Nørrebrogade i København, hvor ingen heldigvis har foreslået anlæg af motorvej.

Trafikkens omfang er beskedent. Selv i ”spidstimen”mod Århus ved Linå øst for Silkeborg på den mest befærdede strækning er der ikke flere personer, end der ville kunne sidde i 8 IC-3 togsæt med 144 siddepladser. Ved Funder vest for Silkeborg ville bilisterne i ”spidstimen”kunne sidde i 5 IC3-togsæt.  ”Spidstimetrafikken” består fortrinsvis af pendlere til Århus, hvor der er 3 – 4 tomme siddepladser i hver bil. De burde i stedet få tilbudt en fremragende bus- og togtrafik. Det kunne tage toppen af trafikken. Hvis man tilmed indførte en betalingsring ved bygrænsen til Århus ville det yderligere stimulere folk til ikke at pendle i bil til Århus.

Hvis man kan håndtere trafikken i ”spidstimen”, som er den mest trafikerede time, kan man logisk nok let klare trafikken resten af døgnet.

At bygge en 4 sporet motorvej med en ”spidstimekapacitet” på 4.000 motorkøretøjer i hver retning er uansvarligt i betragtning af den lille ”spidstimetrafik”på 500-900 biler, der er på strækningen.

 

At droppe en energisløsende, dyr og skæmmende motorvej vil være et velkomment signal om at regeringen og Folketinget tager sin forpligelse overfor klima, energibesparelser og by- og naturområder alvorligt

En motorvej er helt overflødig. Den eksisterende vej kan let klare trafikken

Hvis man kigger på trafikken omfang ligger den på strækningen mellem ca. 12.700 og 14.700 på et hverdagsdøgn (tilsammen begge retninger). Det fremgår af dette kort fra Vejdirektoratet:

Til sammenligning kører der i døgnet ca. 16.000 motorkøretøjer på et hverdagsdøgn (tilsammen begge retninger) gennem Nørrebrogade ved Nørrebros Runddel. Dertil kommer tilmed ca. 15.500 cykler i døgnet. Vesterbrogade har ca. 17.500 motorkøretøjer og 13.000 cykler.

Motorvejen er et ødelæggende indgreb i byen

Motorvejen vil skære sig gennem byen og gennem rekreative områder i form af et 27 meter bredt grimt skår . Se bilag 4. Det er urimeligt i betragtning af, at den er helt unødvendig.

Beskeden trafik selv i ”spidstimen” ved Linå øst for Silkeborg

Vejmyndighederne oplyser sjældent om trafikken i ”spidstimen”. Vi har derfor stillet Vejdirektoratet en række spørgsmål om dette vigtige emne.

Af bilag 1 fremgår ”spidstimetrafikken” mod Århus ved Linå.  Som det kan ses er der tale om 890 køretøjer mellem klokken 7 og 8. Den langt overvejende del er bilpendlere. (Der er kun ca. 75 lastbiler og andre store køretøjer i ”spidstimen”).Timen før ”spidstimen” er der kun 436 køretøjer og timen efter ”spidstimen” er der kun 778 køretøjer.

Endnu mindre trafik ved Funder vest  for Silkeborg

Trafikken i ”spidstimen” ved Funder mellem klokken 7 og 8 mod Silkeborg er kun 513 motorkøretøjer. Se bilag 2. Timen før er der kun 305 køretøjer og i timen efter ”spidstimen” er der kun 414 køretøjer.

Pris for Kombilinien – formentlig 4 milliarder

Som det fremgår af bilag 3 er middelværdiprisen for Kombilinien skønnet til at ligge på omkring 3.439 millioner og maksimumsprisen til 3.984 millioner i 2006 priser. Hvis den skal graves ned på strækningen gennem Dyrehaven kommer der en merpris på 300 millioner. I betragtning af sædvanlige overskridelser vil den endelige pris formentlig blive langt højere.

 

”Spidstimetrafik” på 500 – 900 biler retfærdiggør ikke anlæg til 4.000 biler

Hvis man kan håndtere trafikken i ”spidstimen”, som er den mest trafikerede time kan man logisk nok let klare trafikken resten af døgnet. At bygge en vej, der har en ”spidstimekapacitet” til en 4-8 dobling af den nuværende trafik er uforsvarligt i en tid, hvor energi- og klimaspørgsmål er højt placeret på politikernes og borgernes dagsorden.

Med venlig hilsen

NOAH-trafik

 

Bente Hessellund Andersen
Ivan Lund Pedersen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag 1 – Trafikkens omfang ved Linå

Trafik time for time mod Århus ved Linå øst for Silkeborg

Når man snakker om veje taler man ofte om døgntrafik, men det er endnu vigtigere at kigge på trafikken time for time. Ofte er det kun en enkelt time i døgnet, at der er et særligt pres. Hvis man kan ”klare” ”spidstimen” kan man klare alt.  Nedenfor er der en opgørelsen over trafikken time for time i 7 dage ved Linå i retning mod Århus. Som det kan ses er der selv i ”spidstimen” i gennemsnit kun 890 biler. Med en gennemsnitsbelægning på 1,24 person pr. bil (2001-tal, der formentlig nu er lavere) er der kun omkring 1100 personer i bilerne. Det svarer til hvad der kan sidde i 24 busser eller mindre 8 IC3-togsæt med 144 siddepladser i hver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag 2 – Trafikkens omfang ved Funder

Trafik time for time mod Silkeborg ved Funder øst for Silkeborg

Hvis man kigger på opgørelsen nedenfor over trafikken time for time i 7 dage mod Silkeborg ved Funder er der tale om en meget lille trafik. Selv i ”spidstimen” er der i gennemsnit på hverdage kun 513 biler. Med en gennemsnitsbelægning på 1,24 person pr. bil (2001-tal, der formentlig nu er lavere) er der kun omkring  640 personer i bilerne. Det svarer til hvad der kan sidde i 14 busser eller mindre 5 IC3-togsæt med 144 siddepladser i hver.

Bilag 3. Pris for Kombilinien - formentlig omkring 4 milliarder kr.

I nedenstående tabel fra Vejdiraktoratet er vist de beregnede basisoverslag og minimums-, middel- og maksimumsværdier i prisniveau juni 2006 . Beløbene omfatter de samlede udgifter til projektering, administration, arealerhvervelse og anlægsarbejder, eksklusive moms.

Tabel 13.1: Anlægsomkostninger i mio. kr. i prisniveau juni 2006

Vejdirektoratet: Anlægsomkostninger i mio. kr. i prisniveau juni 2006

Det er Kombilinien, der nu arbejdes videre med. I prisen ovenfor er forudsat, at motorvejen anlægges i en åben udgravning gennem Dyrehaven i Silkeborg. Hvis den skal føres i tunnel gennem Dyrehaven, vil det indebære en meromkostning på ca. 300 mio. kr.

Bilag 4 – Kombilinien er den blåprikkede

Figur 3: Silkeborg Kommunes byudviklingsplan med Resendallinien og Kombilinien indtegnet. Kilde: Silkeborg Kommune

 

Kombilinien (den mørklilla) er en 27 meter bred motorvej med store vejudfletninger, der skærer sig gennem byen

 

Figur 4: Planområder i Silkeborgs Kommuneplan 2002-12 med Kombilinien og Resendallinien indtegnet. Kilde: Silkeborg Kommune

 

 

Snittegning af den påtænkte motorvej

 

 

 

Figur 2: Tværprofil, 4-sporet motorvej (bystrækningen)