-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Thomas Bak Bjørst [mailto:[email protected]] 
Sendt: 18. februar 2007 14:00
Sendt til: Folketingets Oplysning
Samtale: Vejsag
Emne: VS: Vejsag
 
 
Hr.
Trafikminister
Flemming Hansen
og
Trafikudvalget
 
Vi ved ikke hvad jeg skal gøre ved,  hverken den gamle og Ny Holbæk kommune, der ikke vil følger nogen form for love.
 
Dette gæller også Forvaltningsloven selv om vi har rykke talrige gange så får jeg aldrig svar som det er foreskrevet at:
 
 
                               208. Rykkerskrivelser fra den, der er part i sagen, og som er rimeligt begrundet i sagsbehandlingstiden, bør i almindelighed besvares med det samme. Besvarelsen bør indeholde oplysning om, hvorpå sagen beror og så vidt muligt oplysning om, hvornår myndigheden regner med, at afgørelsen kan foreligge. 
 
 
Vi får ikke nogen form for svar fra hverken  Holbæk kommune eller Ny Holbæk kommune på de talrige rykker. Jeg anmoder derfor dem om Hjælp, så vi kan komme videre med sagen, og få en afgørelse. 
 
 
For at lette vore besvarelse til bl.a. Dem, så ønsker kun, at kommunikere med Dem Digitalt skriftligt, jf. nedenstående afgørelse, idet vi bl.a. ikke altid kan forventes at opholde os på postadressen i kortere og længere tid.  
 
                               "Vi vil gerne understrege, at selvom der er tale om en frivillig aftale, bør de omfattede myndigheder naturligvis leve op til dens indhold. eDag2-aftalen lægger op til, at myndigheder, der ikke ønsker at kommunikere digitalt, bør sandsynliggøre, hvorfor det ikke er muligt i det konkrete tilfælde."    Med venlig hilsen, Palle H Sørensen, Chefkonsulent, IT- og Telestyrelsen  
                               Vejledning om forvaltningsloven 
 
                                              Ved udarbejdelsen af lovforslaget har man lagt betydelig vægt på at bevare det grundlæggende princip i dansk forvaltningsret, om at borgeren under opfyldelse af færrest mulige formkrav skal kunne henvende sig til den pågældende forvaltningsmyndighed om en sag, hvorefter myndigheden i almindelighed skal sørge for, at borgeren får netop den retsstilling, som er forudsat i den lovgivning, der regulerer det pågældende forvaltningsområde, eller den for borgeren bedst mulige retsstilling, hvis lovgivningen åbner mulighed for flere forskellige løsninger.
 
                                              31. Har en borger rettet personlig eller telefonisk henvendelse til en forkert myndighed, bør den pågædende orienteres om, til hvilken myndighed henvendelsen skal rettes. I bestemmelsen i § 7, stk. 2, er det præciseret, at henvendelsen, hvis den fremkommer skriftligt til en forkert myndighed, af denne så vidt muligt skal videresendes til den rette myndighed. Hvis det ikke er klart for den myndighed, som har fået henvendelsen, hvilken myndighed, der kan behandle henvendelsen, bør der vejledes om muligheden for at rette henvendelse til statens informationstjeneste eller en tilsvarende kommunal service.
 
 
 
Med venlig hilsen
 
 Thomas Bak Bjørst 
 
THOMAS BAK BJØRST LØSERUP STRANDVEJ 70, 4300 HOLBÆK.  Telefon +45 28122819 Skibets navn "Bak Bjørst" kald Lyngby radio tlf. 80604020  Kaldesignal XPD5223 eller  MMSI-nummer   219005406. E-MAIL: <mailto:EMAIL:[email protected]>  [email protected] <mailto:EMAIL:[email protected]>    Eller E-MAIL :   [email protected] <mailto:[email protected]>   Hjemmeside www.bak-bjoerst.dk <http://www.bak-bjoerst2.dk/>  eller www.bak-bjoerst2.dk
 
 
 
________________________________
 
Fra: Thomas Bak Bjørst
Sendt: on 19-07-2006 08:29
Til: Holbæk HOLBÆK KOMMUNE - Hovedpostkasse (E-mail)
Emne: Vejsag
 
 
 Der har været en afholdt generalforsamling, hvor man har fastsat vejbidrag, for såvel ikke medlemmer, og medlemmerne af grundejerforeningen. ( Dermed har man bl.a. gjort en tilsidesættelse af  partshøringsreglerne m.m. i sager vedr. offentligt regulerede forhold ).
 
 
Grundejerforeningen Løserup Strand udtaler i referatet :
 
                                              Referat af ordinær generalforsamling, søndag den 18. juni 2006. AD.7
 
                                              Bestyrelse havde fået 3 forslag fra medlemmer. Ingen af forslagsstillerne var mødt frem.
 
                                              a.             Hamann (Løserup Strandvej 63). Forslag: At fastboende betaler dobbelt vejbidrag, grundet det meget større slid på vejende om vinteren. 
                                              b.             Michael Dømer Willadsen (Løserup Strandvej 18). Forslag: En ny trætrappe fra stien ned til stranden mellem Løserup Strandevej 23 og 25. Stien benyttes flittigt og de nuværende adgangs forhold er dårlige. 
                                              c.             Bent H Nielsen (Løserup Strandvej 14). Forslag til ændring af vedtægter: Vedtægternes §8 foreslås ændret til:"Samtlige forslag der ønskes til behandling skal være formanden i hænde senest 15. maj og udsendes til medlemmernes orientering med indkaldelsen til generalforsamling". På den måde sikres medlemmerne forinden generalforsamlingen, kendskab til forslagene.
 
                                               Ad. a):
 
                                              John Niklasson (Fjordbakkevej 5): Måske var det bedre med et fast beløb eks.kr. 200 (dette mindsker administrationen)
 
                                              Bent Larsen (Råbjerg 22): Et rimeligt forslag.
 
                                              Hanne Corneliussen (Digevej 23): Hvor mange drejer det sig om?
 
                                              Jytte Kampff (Løserup Strandvej 54): Hvad med dem der har en dækadresse?
 
                                              Bestyrelsen svarede: Der er ca. 15 fastboende med fast adresse (postadresse på Løserup Stand). Der er ikke mulighed for at kræve ekstra for dem som har en dækadresse.
 
                                              Per Reinert (Fjordbakke vej 10): Er der mulighed for at pålægge bygherren ved nybyggeri et beløb til vejgenoprettelse? Der sker meget store ødelæggelser af veje med store vogne osv.
 
                                              Formanden: Bestyrelsen finder det grundlæggende rigtigt, at fastboende som bruger vejene om vinteren (bl.a. renovation, post mv.) også må betale for meromkostningen. Men at bestyrelsen samtidigt finder det administrativt svært og indtægten i praksis er så lille at det er uden betydning i den store sammenhæng. Bestyrelsen vil derfor lade det være optil generalforsamlingen at afgøre om de fastboende skal betale dobbelt vejbidrag. 
 
                                               
 
                                              Til afstemning kom forslaget om forhøjelse af vejbidraget for fastboende med et fast beløb: 
 
                                              19 stemmer for.
 
                                              6 stemmer imod.
 
                                              6 undlod at stemme.
 
                                              Forslaget om forhøjelse af vejbidrag for fastboende vedtaget.
 
                                               
 
                                              Til afstemning forhøjelse for fastboende kr. 100,-.
 
                                              0 stemmer for.
 
                                              Forslaget forkastet.
 
                                               
 
                                              Til afstemning forhøjelse for fastboende kr. 200,-
 
                                              19 stemmer for.
 
                                              Forslag om forhøjelse af vejbidraget for fastboende med et fast beløb på kr. 200,- vedtaget.
 
                                               
 
                                               Grundejerforeningen Løserup Strand, er af den  vildfarelse og åbenbart af den opfattelse, at de hermed er den lovgivende myndighed, der står over alle andre myndigheder i dette land, som er  herskere således, at de kan vedtage specialregler, som strider i mod gældende lovgivning. 
 
 
 
Der skal indledningsvis gøres opmærksomhed på, at der ikke jf. dansk lov og ret og af de  afgørelser, som er truffet er tale om, at de fleste grundejere ikke er omfattet af forpligtigelsen til at være medlem af Grundejerforeningen Løserup Strand.
 
 
 
I virkeligheden drejer denne sag sig om, at de fastboende skal betale en større del af udgifterne til vejene, der ikke bliver vedligeholdt om vinteren, fordi ejerne af sommerhusene hævder at de ikke bruger eller er her i perioden  1 oktober til 31 marts, og derfor blive vejene ene og alene vedligeholdt af de fastboende.
 
 
 
Man fremfører:
 
1.             
               at fastboende som bruger vejene om vinteren  for at post kan komme frem
2.             
               at fastboende som bruger vejene om vinteren for at  renovation for at komme frem
3.             
               at fastboende som bruger vejene om vinteren  til "bl.a med videre."
4.             
               at begrundelsen  er, at der er et meget større slid på vejende om vinteren 
 
Til punkt 1. skal bemærkes at JF Postlovene , skal Post Danmark sikre at posten alle hverdage kommer ud til alle husstande i hele kongeriget og det omfatter også Holbæk / Ny Holbæk kommune. Det skal endvidere bemærkes, at det er grundejerens pligt at sørge for, at husstanden`s  arealer er fuldt forsvarligt rengjort, således at posten kan færdes der sikkerheds og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og hvis ikke, så tilfalder der ejeren et grundejeransvar (culpa JF. Vestre Landsrets domme).
 
Til punkt 2.  skal der bemærkes at sommerhusejeren også får udført  renovation, og at der er  affald i sækkene fra sommerhusejerne.
 
Til punkt 3. skal det oplyses at der er tale om en offentlig vej, der benyttes af alle mulige  personer der ikke har tilknytning til selve området. På vor blinde vej kan vi konstatere talrige biler hver dag udover offentlige myndigheder, der benytter vejen til bl.a prøvetagning i Isefjorden, Politi, Militæret, Efteretningstjenesten, Lægeambulance, Brand og Redning og andre tilsyn med området.
 
Til punt 4.
Der er ikke mere slid på vejene om vinteren, men til gengæld er der store problemer med, at grundejerne ikke rydder vejene, så man kan komme sikkert frem JF. ( Vestre Landsret dom i Cupla sag i forhold til postbud, der kom til skade, på grund af manglende rydning. )
 
Afsluttende bemærkning
 
Vi må anmode kommunen om at en træffe en afgørelse i sagen, med partshøring af samtlige.
 
Hvis kommunen kommmer frem til det standpunkt, at en grundejerforening kan bestemme over vinterperioden ved  at pålægge ekstraordinære betalinger, så må jeg som fastboende anmode om, at området afspærres så området kun kan betjenes af fastboende, og de myndigheder, der skal have adgang.
 
Således at afspærringen først kan åbnes for sommerhusejerne i perioden fra kl. 00.00 den  31. marts og til kl. 24.00 den 1. oktober.
 
Problemet i denne sag er også,   det forhold, at der er adskillige, der ikke betaler grundejerforeningens  vejbidrag.
 
Kommunen skal derfor  sikre, at  vejene bliver vedligeholdt, og at der sker en betaling for  alle i området ved en afgivelse af påbud m.m.
 
Kommunen må overveje, om de ikke skulle overtage opkrævningerne for den nødvendige vedligeholdelse af vejene i området og hermed opkræve vejbidraget, så alle grundejere betaler, hvad de er pligtige til. 
 
De bedes venligst  afholde vejsyn i hele området, og træffe en afgørelse i denne sag, og medsende ankevejledning m.m. i forbindelse med afgørelsen til hver enkelt husstand, uanset om de er omfattet af pligten til at være medlem af en Grundejerforeningen eller ej.
 
Det skal for god orden skyld bemærkes, at jeg har haft kontakt med Ministerierne inden for området, som har rådgivet mig i forbindelse med denne skrivelse
 
De anmodes venligst om, at kommunikere med os pr E-mail jf. afgørelse der er truffet af ministerierne.
 
BEMÆRK 
 
Folketinget har besluttet omkring spørgsmålet, hvorfor bruger vi digital signatur?
 
 
Digital signatur sikrer alle digitale kommunikation mellem borgere, virksomheder og myndigheder. 
 
Det giver en række fordele:
 
 
Borgerne
 
 
Set fra borgerens side er fordelene først og fremmest, at man kan kommunikere med det offentlige 24 timer i døgnet, få hurtigere svartider og bedre overblik over informationer. Og så kan man spare transport og porto.
 
 
Myndighederne
 
 
For myndighederne rummer en sikker digital kommunikation muligheder for økonomiske besparelser - som kan udmøntes i bedre service.
 
Lovgrundlag
 
Vejledning om forvaltningsloven 
 
               31. Har en borger rettet personlig eller telefonisk henvendelse til en forkert myndighed, bør den pågædende orienteres om, til hvilken myndighed henvendelsen skal rettes. I bestemmelsen i § 7, stk. 2, er det præciseret, at henvendelsen, hvis den fremkommer skriftligt til en forkert myndighed, af denne så vidt muligt skal videresendes til den rette myndighed. Hvis det ikke er klart for den myndighed, som har fået henvendelsen, hvilken myndighed, der kan behandle henvendelsen, bør der vejledes om muligheden for at rette henvendelse til statens informationstjeneste eller en tilsvarende kommunal service. 
 
                
 
Med venlig hilsen
 
 Thomas Bak Bjørst 
 
                THOMAS BAK BJØRST LØSERUP STRANDVEJ 70, 4300 HOLBÆK.  Telefon +45 28122819 Skibets navn "Bak Bjørst" kald Lyngby radio tlf. 80604020  Kaldesignal XPD5223 eller  MMSI-nummer   219005406. E-MAIL: <mailto:EMAIL:[email protected]>  [email protected] <mailto:EMAIL:[email protected]>    Eller E-MAIL :   [email protected] <mailto:[email protected]>   Hjemmeside www.bak-bjoerst.dk <http://www.bak-bjoerst2.dk/>  eller www.bak-bjoerst2.dk <http://www.bak-bjoerst2.dk/>