|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato              13 . februar 2007 J. nr.          003-817  Â
|
|
Ved mundtlig besvarelse af S 1944, vedr. takstudviklingen i den kollektive trafik, meddelte jeg, at jeg ville oversende de ønskede data til Trafikudvalget. I denne forbindelse har jeg bedt Trafikstyrelsen om at indhente oplysninger om takstudviklingen i den kollektive bustrafik mellem 2001-2006.
Trafikstyrelsen har opgjort den akkumulerede takstudvikling i faste priser for de amtslige trafikselskaber og de største kommunale bybusselskaber i perioden 2001 til 2006. Prisniveauet er 2001-priser, og Amtsrådsforeningens prisindeks er anvendt.
For Ã¥rene 2001-2004 er takstudviklingen beregnet ud fra udviklingen i den gennemsnitlige rejsepris i de enkelte selskaber, som de er opgjort i COWI-rapporten â€Statens tilskud til nedsættelse af takster i kollektiv trafik†(marts 2004). For Ã¥rene 2005 og 2006 er taksudviklingen beregnet ud fra trafikselskabernes indberetninger af den gennemsnitlige Ã¥rlige takstforhøjelse.
Der er således anvendt to forskellige beregningsmetoder, og endvidere anvender selskaberne forskellige metoder til opgørelsen af den gennemsnitlige årlige takstforhøjelse. Samlet set skønnes de forskellige beregnings- og opgørelsesmetoder dog ikke at udgøre en væsentlig kilde til fejl.
Den gennemsnitlige takststigning har været 7,9 % i perioden, hvis den beregnes ved simpelt gennemsnit.
Tabel 1: Takstudviklingen i faste priser*
|
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
BAT |
Bornholm |
100 |
97,6 |
100,2 |
108 |
105,5 |
102,3 |
Fynbus |
|
100 |
105,2 |
107,9 |
112,6 |
115,8 |
115,6 |
HUR |
|
100 |
103,8 |
107,3 |
116,5 |
116,5 |
116,4 |
NT |
Nordjylland |
100 |
100,7 |
104,9 |
108,5 |
108,8 |
109,6 |
Odense |
|
100 |
97,6 |
101,4 |
111,2 |
108,6 |
110,6 |
RAT |
Ribe |
100 |
97,6 |
98,6 |
105,6 |
112,7 |
109,3 |
RAFT |
Ringkøbing |
100 |
98,8 |
104,4 |
103,4 |
103,9 |
100,7 |
STS |
Storstrøm |
100 |
98,2 |
101,1 |
107,9 |
108,6 |
108,3 |
Sydbus |
|
100 |
99,2 |
100,6 |
108 |
109,8 |
106,5 |
VAFT |
Viborg |
100 |
100,3 |
104,1 |
108,1 |
105,5 |
102,4 |
VAT |
Vejle |
100 |
102,1 |
105,7 |
108,2 |
108,7 |
108,4 |
VT |
Vestsjælland |
100 |
103,8 |
102,8 |
104,5 |
104,6 |
103,4 |
Ã…rhus Amt |
|
100 |
100,5 |
101,5 |
103,3 |
107 |
110 |
Ã…rhus sporveje |
|
100 |
106,9 |
103,7 |
109,3 |
110,8 |
107,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Simpelt gennemsnit |
|
100 |
100,9 |
103,2 |
108,2 |
109 |
107,9 |
*(Amtsrådsforeningens P/L indeks ekskl. medicinudgifter er anvendt).
Jeg skal præcisere, at det i salen oplyste tal for prisstigningen i perioden 2001-2004 på 7,8 procent er i faste priser. Tallet byggede på Cowis analyse af tilskud til takstnedsættelse, som blev færdiggjort i april 2004.
Cowis rapport dækker perioden 1996-2004 og indeholdt derfor foreløbige tal for prisudviklingen i perioden 2001-2004. I forbindelse med at materialet er udbygget til også at dække årene 2005 og 2006, er der indhentet opdaterede tal for prisudviklingen i hele perioden 2001-2006. Dette er årsagen til at prisudviklingen i perioden 2001-2004 nu er beregnet til 8,2 % i stedet for de i salen omtalte 7,8 %.
Takstændringerne i de enkelte selskaber trådte i kraft d. 21. januar 2007, med undtagelse af BAT, hvor taksterne blev ændret pr. 8. januar 2007.
Flemming Hansen