Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             12  . februar 2007

J. nr.           004-u18-82

Deres ref.

  

 

Samråd den 14. december om asbest på tog og færger

Med henvisning til samrådet den 14. december 2006, og mit brev af 15. januar 2007 til Trafikudvalget, kan jeg oplyse, at Scandlines har informeret Transport- og Energiministeriet om, at der er fundet asbestholdige materialer på færgen Urd, som pt. sejler mellem Tyskland og Letland.

Scandlines blev opmærksom på et muligt problem vedrørende asbest i færgen Urd i løbet af januar og orienterede ministeriet herom den 2. februar.  Det fremgik af rederiets orientering, at man ville lade en ekspertgruppe   undersøge skibet for at få præcis informationen om problemets omfang inden en større offentliggørelse af sagen. Af hensyn til medarbejderne lægger rederiet således stor vægt på, at offentliggørelsen af eventuelle problemer vedrørende asbest ikke finder sted, førend problemets omfang gennem relevante eksperter er blevet klarlagt.

Resultatet af den nævnte  ekspertgruppes arbejde foreligger nu, og der er derfor nu et grundlag for, at rederiet har kunnet afgive en endelig redegørelse, som jeg hermed videregiver til Folketinget:

”Færgen Urd har imod Scandlines’ forventninger vist sig stadig at indeholde asbestholdige materialer.  

Scandlines har tidligere meddelt Transport- og Energiministeriet, at Scandlines har bedt personalet overalt i rederiet være opmærksomme på forhold, der vækker mistanke om asbest eller om skader på asbestforsegling.

I den forbindelse har personalet på færgen Urd, der i øjeblikket sejler mellem Tyskland og Letland, fået hjemsendt prøver af isolering af udstødningssystemet til hjælpemaskiner, der producerer el til forbrug om bord. Analysen viste, at de hjemsendte prøver indeholder den såkaldte hvide asbest.

Scandlines valgte derefter straks samme dag - den 2. februar - at informere Transport- og Energiministeriet (som ejer af Scandlines) og Søfartsstyrelsen, som er den kontrollerende myndighed vedrørende arbejdsmiljøforhold om bord pÃ¥ danske skibe. Scandlines oplyste endvidere, at Scandlines ikke selv informerer bredt, før Scandlines i begyndelsen af uge 6 har modtaget analyseresultaterne af en ekspertgruppes undersøgelse af skibet, jf. nedenfor.

Scandlines valgte også straks den følgende mandag, det vil sige den 5. februar, at sende et hold ledet af chief superintendent Lars Jordt til færgen Urd sammen med virksomheden Norisol, der har særlig ekspertise vedr. behandling af asbest. Der blev udtaget yderligere prøver med henblik på at få overblik over omfanget af asbest i rummet.

Samtidig udtog Scandlines prøver fra de relevante omrÃ¥der pÃ¥ færgen Ask, der er søsterskib til Urd. Disse er nu analyseret, og der var ikke tale om asbest. LuftmÃ¥linger i 1991 havde ifølge dokumenter fra dengang ikke vist forekomst af asbestfibre i luften. Færgen Ask anser Scandlines derfor for at være asbestfri, men for at være pÃ¥ den sikre side fortsætter undersøgelserne af færgen.

Scandlines har ikke umiddelbart nogen forklaring pÃ¥, hvorfor der findes asbestholdige materialer i isoleringen i hjælpemaskinrummet pÃ¥ Urd, mens der ikke gør det pÃ¥ Ask.  Men forskellen kan bero pÃ¥, at Ask har gennemgÃ¥et reparationer, hvor eventuel asbest kan være fjernet.

Dokumenter fra Jernbaneforeningen og Teknologisk Institut fra indsættelsen af Urd i 1991 viser, at der blev mÃ¥lt asbestfibre i luften dengang, men at der var tale om meget smÃ¥ mængder pÃ¥ ca. 2 procent af grænseværdierne. 

Scandlines kan endvidere oplyse, at Søfartsstyrelsen sammen med rederiet var om bord pÃ¥ Ask den 5. februar.  PÃ¥ baggrund af denne kontrol og oplysninger fra Scandlines om udtagne prøver for asbest pÃ¥ de to skibe, blev der stillet en række krav til Ask og Urd.  

For Urd's vedkommende blev krævet en aflukning af hjælpemaskinrummet, indtil den eksisterende asbestforsegling pÃ¥ hjælpemaskineriets udstødningsrør var gennemgÃ¥et og eventuelle revner og brud pÃ¥ forseglingen var blevet udbedret. Endvidere blev der stillet krav om, at reparationsarbejdet blev udført i overensstemmelse med gældende forskrifter herom i Meddelelser fra Søfartsstyrelsen. 

For Ask's vedkommende blev der oprindeligt stillet tilsvarende krav, men da de udførte prøver ikke viste asbest, blev der stillet krav om, at den eksisterende isolering pÃ¥ hjælpemaskineriet blev gennemgÃ¥et og at eventuelle huller, revner og skader pÃ¥ brandisoleringen blev udbedret. For sÃ¥ vidt angÃ¥r apteringen blev der stillet samme krav.

 Scandlines følger naturligvis disse anvisninger fra Søfartsstyrelsen. Arbejdet med at reparere den brudte forsegling af isoleringen pÃ¥ Urd igangsættes hurtigst muligt og vil i øvrigt ogsÃ¥ omfatte forstærkning af forseglingen pÃ¥ relevante steder, sÃ¥ Scandlines sÃ¥ vidt muligt undgÃ¥r fremtidige skader pÃ¥ forseglingen.

Disse arbejder udføres af Norisol, der sejler med Urd i dag for at påbegynde arbejdet med at udbedre skader på forseglingen. Scandlines vil samtidig gennemføre målinger og analyser af luften på Urd for asbestfibre.

Scandlines gør opmærksom på, at bortset fra skibene "Spodsbjerg", "Urd" og "Aurora" (under tysk flag), så er samtlige skibe i Scandlines under såvel dansk som tysk flag bygget på et værft og på et tidspunkt, hvor der ikke blev anvendt asbest til bygning af skibe. Hvad "Ask" angår, kan Scandlines dog ikke med sikkerhed sige, om færgen i sin tid er bygget med anvendelse af asbestholdige materialer, men der er som nævnt ikke fundet asbestholdige materialer om bord.

Scandlines har endvidere besluttet at arrangere informationsmøder for rederiets medarbejdere i samarbejde med Søfartens Arbejdsmiljøråd. Formålet med disse møder er bl.a. at oplyse medarbejderne i Scandlines om fakta i sagen for dermed at begrænse den utryghed, der forståeligt nok måtte være blandt rederiets medarbejdere på grund af den seneste tids megen omtale af asbest.”

Søfartsstyrelsen har oplyst, at styrelsen vil kontrollere, at de stillede krav bliver opfyldt.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen