Dato:     29. januar 2007

J. nr.:     FS350-000002


 

                             NOTAT

Svar på EUU spørgsmål 71 af 22. september 2006 fra Folketingets Europaudvalg til udenrigsministeren om syn i Tyskland

Spørgsmål

Den 22. september 2006 har Elisabeth Arnold som formand for Folketingets Europaudvalg stillet udenrigsministeren følgende spørgsmål nr. 71:

”Ministeren bedes redegøre for, hvornår en bil i Tyskland – henholdsvis privatbil og erhvervsbil – synes første gang, efter den får sine første nummerplader.

Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvor ofte bilen herefter skal synes.”

Besvarelse

Transport- og Energiministeren har via Færdselsstyrelsen rettet henvendelse til det tyske Trafikministerium (Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Wohnungswesen), som har oplyst, at reglerne fremgår af den tyske synsbekendtgørelse (Anlage VIII der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung, Untersuchung der Fahrzeuge).

Nedenstående fremgår af punkt 2, Zeitabstände der Hauptuntersuchungen und Sicherheitsprüfungen.

Køretøjsart

Periodisk syn i Tyskland
(år efter første registrering + følgende syn)

Personbiler
(indtil 9 siddepladser)

3+2+2+…

Varebiler
(indtil 3500 kg tilladt totalvægt)

2+2+2+…

Personbiler til erhvervsmæssig personbefordring (taxi og busser)

1+1+1+…

Lastbiler og påhængs-/sættevogne
(over 3500 kg tilladt totalvægt/bogietryk)

1+1+1+…

 

Ud over de i tabellen viste periodiske syn (Hauptuntersuchung) er der i Tyskland krav om en sikkerhedsprøvning (Sicherheitsprüfung) hver 6. måned for busser, der er mellem 1 og 3 år og for store lastbiler, der er mere end 2 år. For busser, der er mere end 3 år, kræves sikkerhedsprøvning hver 3. måned. Sikkerhedsprøvning er ikke et egentligt syn, men indeholder dog bl. a. funktionstest af bremser.