Dato:Â Â Â Â 29. januar 2007 J. nr.:Â Â Â Â FS350-000002 |
                            NOTAT
Svar på EUU spørgsmål 71 af 22. september 2006 fra Folketingets Europaudvalg til udenrigsministeren om syn i Tyskland
Spørgsmål
Den 22. september 2006 har Elisabeth Arnold som formand for Folketingets Europaudvalg stillet udenrigsministeren følgende spørgsmål nr. 71:
â€Ministeren bedes redegøre for, hvornÃ¥r en bil i Tyskland – henholdsvis privatbil og erhvervsbil – synes første gang, efter den fÃ¥r sine første nummerplader.
Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvor ofte bilen herefter skal synes.â€
Besvarelse
Transport- og Energiministeren har via Færdselsstyrelsen rettet henvendelse til det tyske Trafikministerium (Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Wohnungswesen), som har oplyst, at reglerne fremgår af den tyske synsbekendtgørelse (Anlage VIII der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung, Untersuchung der Fahrzeuge).
Nedenstående fremgår af punkt 2,
Zeitabstände der Hauptuntersuchungen und Sicherheitsprüfungen.
Køretøjsart |
Periodisk syn i Tyskland |
Personbiler
|
3+2+2+… |
Varebiler
|
2+2+2+… |
Personbiler til erhvervsmæssig personbefordring (taxi og busser) |
1+1+1+… |
Lastbiler
og påhængs-/sættevogne |
1+1+1+… |
Ud over de i tabellen viste periodiske syn (Hauptuntersuchung) er der i Tyskland krav om en sikkerhedsprøvning (Sicherheitsprüfung) hver 6. måned for busser, der er mellem 1 og 3 år og for store lastbiler, der er mere end 2 år. For busser, der er mere end 3 år, kræves sikkerhedsprøvning hver 3. måned. Sikkerhedsprøvning er ikke et egentligt syn, men indeholder dog bl. a. funktionstest af bremser.