|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato             2. februar 2007 J. nr.          534-000001  Â
|
|
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 17. januar 2007 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.
For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til min orientering af 7. december 2006.
Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene
Â
Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.
De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.
Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene
Planlagte stadier |
Lukket spor uden passagerer |
Blandet trafik uden passagerer |
Blandet trafik med passagerer |
Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer |
Endelig Type godkendelse |
Løbende ibrugtagningstilladelser |
|
Nuværende stadie |
|
|
|||||
DSB forventer fortsat at indsætte IC4 togene i passagerdrift på strækningen mellem Aalborg og Århus efter godkendelsen af testkørslen i blandet trafik uden passagerer.
I forhold til seneste status af 17. december 2006 kan det oplyses, at DSB den 19. januar 2007 fremsendte ansøgning om tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer på strækningen Århus-Aalborg. Forud for ansøgningen afholdt DSB og AnsaldoBreda Top Management Meeting den 15. januar 2007. Materiale vedrørende IDU systemet er ligeledes fremsendt og modtaget hos Trafikstyrelsen den 22. januar 2007.
Trafikstyrelsen har arbejdet med godkendelsen parallelt med at dokumentation er modtaget, men der forestår nu sagsbehandling af den sidste dokumentation og håndteringen af en række forhold, der er konstateret af DSB som den part der gennemgår dokumentationen før fremsendelse til Trafikstyrelsen eller af Trafikstyrelsen som myndighed.
Trafikstyrelsen har således fundet det nødvendigt, i overensstemmelse med aftalen om myndighedsbehandlingen af IC4 fra 2002, at anmode AnsaldoBreda og DSB at tage kontakt med Sikkerhedsstyrelsen, der er myndighed for så vidt angår elektrisk sikkerhed. I overensstemmelse med aftalen om myndighedsbehandlingen fra 2002, har Trafikstyrelsen også kontaktet Sikkerhedsstyrelsen direkte.
Trafikstyrelsen vil som myndighed vedrørende jernbanesikkerhed nærmere vurdere sikkerhedsargumentation af en række forhold, konstateret af DSB. Det drejer sig blandt andet om udeståender, som DSB har fundet tilfredsstillende til fasen uden passagerer, men som DSB i deres sikkerhedsudtalelse anfører ikke er tilfredsstillende for fasen med passagerer eller senere faser.
Derudover udestår en afklaring af, hvordan testresultater på test fordelt på flere togsæt, tilsammen kan danne grundlag for godkendelse af de fire første togsæt. Redegørelsen er fremsendt og AnsaldoBreda har besvaret spørgsmål fra Trafikstyrelsen. Der forestår en nærmere vurdering af svarene.
De planlagte kombinerede status- og teknikmøder mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen fortsætter. På det næste møde vil AnsaldoBreda gennemgå en revideret plan for godkendelse og dokumentation frem til fasen vedr. kørsel i blandet trafik med passagerer. Planen er en forudsætning også for godkendelse af kørsel i blandet trafik uden passagerer, da godkendelserne bygger på hinanden.
Status vedr. proces i forbindelse med tilladelse til indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg
For at opnå tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer på strækningen mellem Ålborg og Århus kræver det, at nødvendige korrigerende handlinger på blandt andet IDU’en og dørfunktioner er foretaget, at testkørslen i blandet trafik uden passagerer er godkendt, at TÜV’s rapport for kørsel i blandet trafik med passagerer er godkendt, og at den sikkerhedsdokumentation m.v., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen, og som fremgår af nedenstående figur 2, er myndighedsgodkendt.
Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.
System |
Beskrivelse |
Sikkerheds design |
Test |
||||
|
|
Dokumentation |
Tilsendt TS |
Procedure |
Tilsendt TS |
Resultat |
Tilsendt TS1) |
Drivers cab |
førerrum |
|
|
|
|
|
|
Interiør |
aptering |
|
|
|
|
|
|
Other matters |
brandforhold mv. |
|
|
|
|
|
|
Carbody |
vognkasse |
|
|
|
|
|
|
Bogies |
|
|
|
|
|
|
|
Brake |
bremsesystem |
|
|
|
|
|
|
Desk Key |
førerbordsnøgle |
|
|
|
|
|
|
DSD |
dødmandsanlæg |
|
|
|
|
|
|
DLU |
havarilog |
|
|
|
|
|
|
Traktion |
motor og ZF ASrail gear med retarder |
|
|
|
|
|
|
TC |
togcomputer |
|
|
|
|
|
|
ATC |
automatisk togkontrolsystem |
|
|
|
|
|
|
ARG |
akselvendegear |
|
|
|
|
|
|
Powering |
AC system og DC energiforsyning |
|
|
|
|
|
|
Radio |
strækningsradio |
|
|
|
|
|
|
Doors |
indstigningsdøre |
|
|
|
|
|
|
PIS |
passagerinformationssystem herunder PA anlæg |
|
|
|
|
|
|
TRIT |
geografisk positioneringssystem |
|
|
|
|
|
|
HVAC |
klimaanalæg |
|
|
|
|
|
|
IDU |
fejlmeldedisplay i førerbordet |
|
|
|
|
|
|
Toilette |
|
|
|
|
|
|
|
Coupler |
frontkobling |
|
|
|
|
|
|
Light |
indvendige belysningsanlæg |
|
|
|
|
|
|
Miscellaneous |
diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grøn: Godkendt/gennemført |
|
|
|
|
|
|
|
Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel. |
|
|
|
|
|
||
Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift i forbindelse med kørsel i blandet trafik med passagerer mellem Århus og Aalborg, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes før i senere faser. |
|
|
|||||
1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner. |
|
|
|
|
|
Togets samlede sikkerhed er dokumenteret i en såkaldt Safety Case, hvortil der er tilknyttet et antal sikkerhedsanalyser foretaget af AnsaldoBreda. Trafikstyrelsen har fra AnsaldoBreda modtaget alt det AnsaldoBreda opfatter som sikkerhedsdokumentationen. Hertil har Trafikstyrelsen en række uafklarede spørgsmål. Disse spørgsmål er anført i en liste, der ajourføres mellem parterne. For at opnå ibrugtagningstilladelse til kørsel i åbent spor med passager er der ganske få åbne punkter tilbage. De øvrige åbne punkter kræves først endelig afklaret i de efterfølgende stadier.
Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 2 uger.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen