Notat

 

 

Dato             17. januar 2007

J. nr.           129-49

 

 

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om indlandstransport af farligt gods. KOM(2006) 0852.

Notat om nærhedsprincippet

 

Forslaget er vedtaget af Europa-Kommissionen den 22. december 2006. Det er fremsat i henhold til Traktaten, særlig artikel 71 (1) (c) og skal vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger nu i dansk sprogversion.

Der er på nuværende tidspunkt fastsat ensartede regler for vej- og jernbanetransport af farligt gods ved henholdsvis Rådets direktiv 94/55/EF af 21. november 1994 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transport af farligt gods ad vej og Rådets direktiv 96/49/EF af 23. juli 1996 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om jernbanebefordring af farligt gods.

De internationale konventioner, der omhandler international transport af farligt gods, er baseret på FN’s anbefalinger, som er iværksat i den europæiske sektor for indlandstransport ved hjælp af tre instrumenter:

 

·         Den europæiske konvention om international transport af farligt gods ad vej (ADR)

·         Reglementet for international befordring af farligt gods med jernbane (RID)

·         Den europæiske konvention om international transport af farligt gods ad indre vandveje (ADN)

Med henblik på at indføre en fælles ordning, der omfatter alle aspekter af indlandstransport af farligt gods, bør direktiv 94/55/EF og 96/49/EF erstattes af et enkelt direktiv, som også indeholder bestemmelser for indre vandveje.

Det foreslåede nye direktiv ajourfører således de nuværende direktiver og kommissionsbeslutninger, samler dem i en enkelt retsakt og udvider EU-reglernes anvendelsesområde til ikke bare at omfatte vej- og jernbanetransport, men også transport ad indre vandveje. Forslaget indfører de eksisterende regler om international transport i fællesskabsretten og udvider de internationale regler, så de også gælder for indenlandsk transport.

Målene for dette direktiv, som er at sikre en ensartet anvendelse af harmoniserede sikkerhedsregler i hele Fællesskabet og et højt sikkerhedsniveau for nationale og internationale transporter, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene og kan derfor på grund af direktivets omfang og virkninger bedre gennemføres på fællesskabsplan; Fællesskabet kan derfor vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går dette direktiv ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.

For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet fremgår det af Kommissionens forklarende memorandum, at transport af farligt gods af natur er et internationalt anliggende, idet godstransport i sagens natur oftest er grænseoverskridende. Målene med forslaget kan ikke opfyldes på tilfredsstillende vis af medlemsstaterne alene, hvilket belyses af det følgende:

·         EU har allerede truffet foranstaltninger, som gælder for vej- og jernbanetransport af farligt gods.

·         Inden for transport af farligt gods ad indre vandveje findes der p.t. to systemer bestÃ¥ende af regionale regler (ADN-R og ADN-D), der regulerer transporten pÃ¥ Rhinen og pÃ¥ Donau, og et tredje system (FN's ADN-konvention) ventes at træde i kraft inden længe. Der findes desuden en række forskellige regler for indenlandsk transport i Rhin- og Donaulandene og i andre lande. De enkelte medlemsstater vil ikke kunne opnÃ¥ den samme grad af harmonisering og overholdelse af reglerne for transport ad indre vandveje pÃ¥ EU's omrÃ¥de, som det er tilfældet for vej- og jernbanetransport.

En indsats på fællesskabsplan vil således ifølge Kommissionen af nedenstående grund være et mere effektivt redskab til at nå målene med forslaget. Målet om at fastsætte ensartede EU-regler for alle transporter af farligt gods, uanset om de er internationale eller nationale, og uanset hvilken form for indlandstransport der er tale om, kan ikke nås uden Fællesskabets medvirken.

Kommissionen fremhæver, at følgende kvantitative indikatorer viser, at målene med forslaget bedre kan opfyldes på fællesskabsplan:

·         den multimodale transport vil øges

·         transporterne vil blive lettere at gennemføre for transportvirksomhederne, og de vil koste mindre

·         risikoen for ulykker, der involverer transportvirksomhedernes ansatte, borgerne og miljøet, vil blive mindre

·         transportlovgivningen vil blive forenklet, og de nationale myndigheder vil fÃ¥ lettere ved at hÃ¥ndhæve den

·         Fællesskabets lovgivning pÃ¥ omrÃ¥det vil blive forenklet.

 

ADR og RID er blevet styrket og mere udbredt efter integreringen i Fællesskabets lovgivning om vej- og jernbanetransport. EU's indgriben var derfor berettiget. Med hensyn til udvidelsen af anvendelsesområdet til også at omfatte den tredje form for indlandstransport, nemlig transport ad indre vandveje, er EU's indgriben også berettiget. Samlet set vurderes, at ovenstående kun kan løses gennem fælles regler, og at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

Regeringen er enig i, at transport af gods, herunder transport af farligt gods langt overvejende er international i sin natur. Fælles regler er derfor det mest hensigtsmæssige reguleringsmiddel. Videre er regeringen enig med Kommissionen i, at justering af fælles regler kæver handling på EU-niveau. Regeringen finder, at forslaget om en sammenskrivning af de eksisterende direktiver og en udvidelse af reglerne til også at gælde transport af farligt gods på fællesskabets indre vandveje er en naturlig ajourføring af de fælles EU-regler. Regeringen finder således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.