|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            17. januar 2007 J. nr.          534-000001  Â
|
|
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 21. december 2006 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.
For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til orienteringen af 7. december 2006.
Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene
Â
Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.
De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.
Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene
Planlagte stadier |
Lukket spor uden passagerer |
Blandet trafik uden passagerer |
Blandet trafik med passagerer |
Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer |
Endelig Type godkendelse |
Løbende ibrugtagningstilladelser |
|
Nuværende stadie |
|
|
|||||
DSB forventer fortsat at indsætte IC4 togene i passagerdrift på strækningen mellem Aalborg og Århus efter godkendelsen af testkørslen i blandet trafik uden passagerer.
I forhold til seneste status af 21. december 2006 kan det oplyses, at de planlagte ugentlige kombinerede status- og teknikmøder mellem AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen fortsætter. Ved det ugentlige møde tirsdag den 9. januar fremgik det, at der fortsat er tekniske fejl på IDU’en og dørfunktioner, som skal være løst inden IC4 kan sættes i drift med passagerer. På mødet ønskede Trafikstyrelsen, at planen for myndighedsgodkendelsen opdateres. Planen skal blandt andet beskrive de nødvendige aktiviteter i perioden, fra der er givet tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer, til der gives tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer. Den opdaterede godkendelsesplan er en forudsætning for Trafikstyrelsens udstedelse af tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer, da der er indbyrdes sammenhæng mellem de enkelte godkendelser.
På baggrund af oplysninger fra DSB og Trafikstyrelsen kan jeg i øvrigt oplyse følgende om aktiviteterne siden seneste orientering af 21. december 2006 for de stadier af sikkerhedsgodkendelsen, der leder op til idriftsættelsen af togene:
Status for ansøgning til kørsel i blandet trafik uden passagerer
DSB og Trafikstyrelsen har aftalt, at dokumentationen, herunder DSB's sikkerhedsmæssige indstillinger, som skal ligge til grund for ansøgning om tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer, kan indsendes successivt. Dette har DSB gjort, og siden min seneste status af 21. december 2006 er der gennemført test af strækningsradio, passagerinformationssystem, klimaanlæg, toiletter samt diverse hjælpefunktioner. Testresultaterne er gennemgået af DSB, og dokumentationen er fremsendt til Trafikstyrelsen. Derudover er der gennemført dynamiske tests for kørsel i blandet trafik uden passagerer. Resultaterne af DSB's gennemgang heraf er også fremsendt til Trafikstyrelsen.
Når dokumentationen for IDU (fejlmeldedisplay i førerbordet) og sikkerhedsprocedurer ligeledes er indsendt, vil den endelige ansøgning om tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer følge efter.
Status vedr. proces i forbindelse med indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg
For at opnå tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer på strækningen mellem Ålborg og Århus kræver det, at nødvendige korrigerende handlinger på blandt andet IDU’en og dørfunktioner er foretaget, at testkørslen i blandet trafik uden passagerer er godkendt, at TÜV’s rapport for kørsel i blandet trafik med passagerer er godkendt, og at den sikkerhedsdokumentation m.v., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen, og som fremgår af nedenstående figur 2, er myndighedsgodkendt.
Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.
System |
Beskrivelse |
Sikkerheds design |
Test |
|||||
|
|
Dokumentation |
Tilsendt TS |
Procedure |
Tilsendt TS |
Resultat |
Tilsendt TS1) |
|
Drivers cab |
førerrum |
|
|
|
|
|
|
|
Interiør |
aptering |
|
|
|
|
|
|
|
Other matters |
brandforhold mv. |
|
|
|
|
|
|
|
Carbody |
vognkasse |
|
|
|
|
|
|
|
Bogies |
|
|
|
|
|
|
|
|
Brake |
bremsesystem |
|
|
|
|
|
|
|
Desk Key |
førerbordsnøgle |
|
|
|
|
|
|
|
DSD |
dødmandsanlæg |
|
|
|
|
|
|
|
DLU |
havarilog |
|
|
|
|
|
|
|
Traktion |
motor og ZF ASrail gear med retarder |
|
|
|
|
|
|
|
TC |
togcomputer |
|
|
|
|
|
|
|
ATC |
automatisk togkontrolsystem |
|
|
|
|
|
|
|
ARG |
akselvendegear |
|
|
|
|
|
|
|
Powering |
AC system og DC energiforsyning |
|
|
|
|
|
|
|
Radio |
strækningsradio |
|
|
|
|
|
|
|
Doors |
indstigningsdøre |
|
|
|
|
|
|
|
PIS |
passagerinformationssystem herunder PA anlæg |
|
|
|
|
|
|
|
TRIT |
geografisk positioneringssystem |
|
|
|
|
|
|
|
HVAC |
klimaanalæg |
|
|
|
|
|
|
|
IDU |
fejlmeldedisplay i førerbordet |
|
|
|
|
|
|
|
Toilette |
|
|
|
|
|
|
|
|
Coupler |
frontkobling |
|
|
|
|
|
|
|
Light |
indvendige belysningsanlæg |
|
|
|
|
|
|
|
Miscellaneous |
diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grøn: Godkendt/gennemført |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel. |
|
|
|
|
|
|
||
Rød: Større udeståender. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvid: Ikke gennemført. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes. |
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner. |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
Togets samlede sikkerhed er dokumenteret i en såkaldt Safety Case, hvortil der er tilknyttet et antal sikkerhedsanalyser foretaget af AnsaldoBreda. Trafikstyrelsen har fra AnsaldoBreda modtaget alt det AnsaldoBreda opfatter som sikkerhedsdokumentationen. Hertil har Trafikstyrelsen en række uafklarede spørgsmål. Disse spørgsmål er anført i en liste, der ajourføres mellem parterne. For at opnå ibrugtagningstilladelse til kørsel i åbent spor med passager er der ganske få åbne punkter tilbage. De øvrige åbne punkter kræves først endelig afklaret i de efterfølgende stadier.
Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 2 uger.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen