Trafikudvalget

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

Dato            

J. nr.           019-000132

Deres ref.

  

 

 

Hermed fremsendes ordinær orientering 0m status på igangværende større anlægsprojekter indenfor Transport- og Energiministeriets område for andet halvår 2006. Status er opgjort ultimo 2006.

Orienteringen er opdelt på bane- og vejområdet samt anlægsprojekter inden for lufttrafiktjenesten (Naviair). Orienteringen indeholder oversigtsskemaer for anlægsprojekter og tilhørende totalbudgetter. Endvidere er der en kort gennemgang af hvert enkelt projekt. Gennemgangen indeholder oplysninger om status, åbningsår og en vurdering af usikkerheden.

På baneområdet gennemføres Banedanmarks igangværende anlægs- og fornyelsesprojekter overordnet set som planlagt.

Med hensyn til afslutningstidspunkt forventes ”DICS-projektet” afsluttet inden udgangen af 2006, hvilket er 1 år tidligere end forudsat. Med ibrugtagning af opstillingsspor ved Østerport i januar 2007 ibrugtages det sidste element i LOKO projektet.

Med Finansudvalgets tiltrædelse af Akt. 15 den 14. december 2006 Afslutning af Nærbaneprojektet på strækningen Århus – Aalborg er der skabt bevillingsmæssig hjemmel til at afslutte projektet. Projektet forventes afsluttet i 2007.

Projektet Ringsted banetekniske anlæg er ibrugtaget i juni 2006. Projektet forventes fordyret som følge af ekstraudgifter til materialer. De afsluttende arbejder er sat i bero indtil der foreligger klarhed, jf. det til Finansudvalget oversendte aktstykke af 22. december 2006 om forhøjelse af totaludgiften for Ringsted banetekniske anlæg.

To sporfornyelsesprojekter er blevet billigere end forudsat. Det drejer sig om strækningen Herning-Give-Vejle som er blevet 30 mio. kr. billigere og etablering af kørestrømsanlæg mellem Valby og Glostrup, som er blevet 10,5 mio. kr. billigere. Finansudvalget er orienteret herom i akt. 7 af 25. september 2006.

På Trafikstyrelsens område færdiggøres beslutningsgrundlaget for etablering af overhalingsspor for godstog på Fyn og etablering af niveaufri skæring mellem Grenåbanen og Grenåvej i løbet af 2007. Begge undersøgelser er ca. 1 år forsinkede i forhold til det planlagte.

På Naviairs område gennemføres CASIMO og COOPANS som planlagt med hensyn til økonomi og tidsplan. CASIMO programmet omfatter opførelse af ny flyvekontrolcentral, kontroltårn samt simulatorudstyr og forventes ibrugtaget i 2007. COOPANS er et samarbejde mellem lufttrafiktjenesterne i Danmark, Irland og Sverige og den fælles franske leverandør Thales om løbende og fælles standardiseret opgradering af de 3 landes lufttrafikstyringssystemer. Projektet forventes afsluttet i 2010.

På vejområdet er det Vejdirektoratets vurdering at de store igangværende anlægsprojekter tidsmæssigt forløber efter planen. Budgetsikkerheden er for de fleste af anlægsprojekter omkring 50 pct. om end med en nedadgående tendens. Denne udvikling skal bl.a. ses i lyset af en markedsmæssig udvikling, som har medført kraftige prisstigninger på de materialer m.v. der indgår i anlægsarbejdet. Vejdirektoratet følger denne udvikling nøje.

Enkelte anlægsprojekter afviger dog markant fra dette niveau. Det drejer sig om Herning N- Brande – Snejbjerg hvor budgetsikkerheden er 87 pct. Siden halvårsorienteringen fra maj 2006 er der gennemført en ny usikkerhedsanalyse på anlægsprojektet Odense – Svendborg, som viser en budgetsikkerhed på 29 pct. med det eksisterende bevillingsniveau.

Endelig viser Holbæk – Vig 2. og 3. etape som omtalt i halvårsorienteringen for 1. halvår 2006 en budgetsikkerhed på under 1 pct. Det indebærer, at der i løbet af 2007, efter at Vejdirektoratet har afsluttet sin granskning af projektet, skal tages stilling til projektet.

Vejdirektoratets større igangværende VVM undersøgelser forløber alle efter planen.

Enslydende orientering er sendt til Finansudvalget.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen