|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. december 2006 J. nr.          534-000001  Â
|
|
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 7. december 2006 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.
For så vidt angår rollefordelingen mellem parterne AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen i forbindelse med godkendelsen af IC4 togene, skal jeg henvise til orienteringen af 7. december 2006.
Vedr. status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene
Â
Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.
De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.
Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene
Planlagte stadier |
Lukket spor uden passagerer |
Blandet trafik uden passagerer |
Blandet trafik med passagerer |
Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer |
Endelig Type godkendelse |
Løbende ibrugtagningstilladelser |
|
Nuværende stadie |
|
|
|||||
DSB forventer fortsat at indsætte IC4 togene i passagerdrift på strækningen mellem Aalborg og Århus efter godkendelsen af testkørslen i blandet trafik uden passagerer.
I forhold til seneste status af 7. december 2006 kan det oplyses, at de planlagte ugentlige kombinerede status- og teknikmøder mellem AnsaldoBreda, DSB og Trafikstyrelsen fortsætter. Der blev afholdt møde den 12. december 2006, hvor en tidsplan for godkendelsesprocessen blev gennemgået. Det blev klargjort, at planen ikke var tidssvarende for flere aktiviteter. Samtidig gjorde Trafikstyrelsen gjorde opmærksom på, at der i planlægningen ikke er taget højde for den aftalte tid til nødvendig sagsbehandling ved myndigheden, herunder realistisk tid til at afklare sikkerhedsmæssige udeståender.
Derudover kan det oplyses, at Trafikstyrelsen har udarbejdet et notat om basiskontrolsystemerne, som blev drøftet og afklaret på et udvidet teknikmøde den 12. december 2006, hvor specialister fra AnsaldoBreda deltog. Mødet havde til formål at sikre, at der er en gensidig opfattelse af de funktioner de computerbaserede kontrolsystemer udfører. Mødet forløb tilfredsstillende.
På baggrund af oplysninger fra DSB og Trafikstyrelsen kan jeg i øvrigt oplyse følgende om aktiviteterne siden seneste orientering af 7. december 2006 for de stadier af sikkerhedsgodkendelsen, der leder op til idriftsættelsen af togene:
Status vedr. testkørsel i lukket spor
DSB gennemfører i øjeblikket testkørsler i lukket spor. Forudsætningen for disse testkørsler er Trafikstyrelsens tilladelse, som DSB har fået af to omgange. DSB fik den 8. december 2006 Trafikstyrelsens tilladelse til testkørsel i lukket spor. Denne tilladelse omfattede i overensstemmelse med DSB's ansøgning ikke anvendelse af togets ydre døre. Efter DSB havde afsluttet gennemgangen af dokumentationen for dørene, indsendte DSB den 13. december 2006 en supplerende ansøgning til Trafikstyrelsen om udvidelse af tilladelsen til også at omfatte anvendelse af togets ydre døre i lukket spor. DSB fik Trafikstyrelsens tilladelse den 14. december 2006.
Status vedr. TÜV´s sikkerhedsvurderinger af sikkerhedsanalyser og hazardlog
Som nævnt i mine tidligere orienteringer, skal der foreligge en færdig rapport, som udarbejdes af TÜV på vegne af DSB, for togets sikkerhedsdokumentation (hazarder og sikkerhedsanalyser) med henblik på at opnå ibrugtagningstilladelse til indsættelse af IC 4 i drift henholdsvis uden og med passagerer i blandet trafik.
DSB har fremsendt rapport fra TÜV´s sikkerhedsvurderinger af sikkerhedsanalyser og hazardlog gældende for kørsel i blandet trafik uden passagerer til Trafikstyrelsen den 31. oktober 2006. Trafikstyrelsen havde en række spørgsmål til TÜV-rapporten. DSB sendte den 29. november 2006 skriftlige svar. Trafikstyrelsen har den 6. december 2006 kommenteret disse skriftlige svar og anerkendt, under en række konkrete forudsætninger, at næste TÜV-rapport, som vedrører kørsel i blandet trafik med passagerer, kan fremsendes. Rapporten er fremsendt til Trafikstyrelsen den 15. december 2006 med henblik på, at der holdes møde herom først i uge 51.
Status vedr. proces i forbindelse med indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg
For at opnå tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer på strækningen mellem Ålborg og Århus kræver det, at testkørslen i blandet trafik uden passagerer er godkendt, at TÜV’s rapport for kørsel i blandet trafik med passagerer er godkendt, og at den sikkerhedsdokumentation m.v., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen, og som fremgår af nedenstående figur 2, er myndighedsgodkendt.
Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.
System |
Beskrivelse |
Sikkerheds design |
Test |
||||
|
|
Dokumentation |
Tilsendt TS |
Procedure |
Tilsendt TS |
Resultat |
Tilsendt TS1) |
Drivers cab |
førerrum |
|
|
|
|
|
|
Interiør |
aptering |
|
|
|
|
|
|
Other matters |
brandforhold mv. |
|
|
|
|
|
|
Carbody |
vognkasse |
|
|
|
|
|
|
Bogies |
|
|
|
|
|
|
|
Brake |
bremsesystem |
|
|
|
|
|
|
Desk Key |
førerbordsnøgle |
|
|
|
|
|
|
DSD |
dødmandsanlæg |
|
|
|
|
|
|
DLU |
havarilog |
|
|
|
|
|
|
Traktion |
motor og ZF ASrail gear med retarder |
|
|
|
|
|
|
TC |
togcomputer |
|
|
|
|
|
|
ATC |
automatisk togkontrolsystem |
|
|
|
|
|
|
ARG |
akselvendegear |
|
|
|
|
|
|
Powering |
AC system og DC energiforsyning |
|
|
|
|
|
|
Radio |
strækningsradio |
|
|
|
|
|
|
Doors |
indstigningsdøre |
|
|
|
|
|
|
PIS |
passagerinformationssystem herunder PA anlæg |
|
|
|
|
|
|
TRIT |
geografisk positioneringssystem |
|
|
|
|
|
|
HVAC |
klimaanalæg |
|
|
|
|
|
|
IDU |
fejlmeldedisplay i førerbordet |
|
|
|
|
|
|
Toilette |
|
|
|
|
|
|
|
Coupler |
frontkobling |
|
|
|
|
|
|
Light |
indvendige belysningsanlæg |
|
|
|
|
|
|
Miscellaneous |
diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grøn: Godkendt/gennemført |
|
|
|
|
|
|
|
Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel. |
|
|
|
|
|
||
Rød: Større udeståender. |
|
|
|
|
|
|
|
Hvid: Ikke gennemført. |
|
|
|
|
|
|
|
Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes. |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner. |
|
|
|
|
|
Togets samlede sikkerhed er dokumenteret i en såkaldt Safety Case, hvortil der er tilknyttet et antal sikkerhedsanalyser foretaget af AnsaldoBreda. Trafikstyrelsen har fra AnsaldoBreda modtaget alt det AnsaldoBreda opfatter som sikkerhedsdokumentationen. Hertil har Trafikstyrelsen en række uafklarede spørgsmål. Disse spørgsmål er anført i en liste, der ajourføres mellem parterne. For at opnå ibrugtagningstilladelse til kørsel i åbent spor med passager er der ganske få åbne punkter tilbage. Trafikstyrelsen har således endnu ikke modtaget dokumentation for IDU´en. Dette er nødvendigt da denne dokumentation er en forudsætning for, at der kan gives tilladelse til kørsel i blandet trafik uden passagerer. De øvrige åbne punkter kræves først endelig afklaret i de efterfølgende stadier.
Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil grundet den forestående juleferie fremsende en opdateret IC4 status om ca. 3 uger.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen