Notat

 

 

Dato             18. december 2006

J. nr.           121-16

 

 

Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. december 2006

Dagsordenspunkt 5: Liberalisering af det indre marked for posttjenester KOM(2006) 594

 

Rådet havde en indledende drøftelse af forslaget. Kommissær McGreevy præsenterede forslaget, og lagde vægt på, at man med forslaget i 2009 ophæver eneretten på den sidste del af postmarkedet, hvilket vil sige forsendelser under 50 gram. Man opretholder til gengæld den generelle tjenesteydelsesforpligtelse vedrørende udbringning, prissætning og enhedstakst (styktaksten).  Mht. finansieringen af tjenesteydelsesforpligtelsen gives en række forskellige instrumenter til det enkelte lands tilpasning. (Kompensationsfond, statsstøtte eller indkøb af omdeling som offentlig serviceydelse m.v.

 

Rådets drøftelse viste, at en række lande, herunder Frankrig, Luxembourg, Portugal, Malta, Cypern og Grækenland stiller sig negativt over for forslaget idet de tvivler på effekten af liberaliseringen samt fokuserer på de regionalpolitiske problemer. En mindre gruppe af lande inkl. Danmark, Tyskland, Holland, Sverige og UK var positive over for forslaget. Danmark pointerede, at man skal sikre balancen mellem fleksibilitet og ensartede konkurrencevilkår i hele unionen samt at succesen afhænger af at leveringssikkerheden tilgodeses.

 

Dagsordenspunkt 10: Globalt satellitnavigationssystem (Galileo)

 

a) Forhandlingerne om en koncessionskontrakt

 

Kommissionen orienterede om status, og fortalte, at den endelige principaftale, der er aftalt med det tilbudsgivende konsortium vil foreligge inden årets udgang. Der er kun et enkelt udestående tilbage, nemlig hvem der skal bære design risikoen. Kommissionen vil efter 1. kvartal af 2007 udarbejde en analyse af forhandlingsresultatet herunder de budgetmæssige konsekvenser for den 20-årige koncessionsperiode.

 

Foreløbige beregninger viser, at bruttoudgifterne for Fællesskabet vil være på 8 mia. euro, mens nettoudgifterne vil være ca. 2 mia. euro. Forskellen udgøres af den tilbagediskonterede værdi af indtægterne fra projektet. I årene 2007-2013 vil udgifterne være 0,9 mia. euro. Når disse tal er endelige, vil Rådet være i stand til at vedtage den finansielle Galileo forordning, hvilket bør ske på rådsmødet i juni 2007

 

 

b) Relationerne til tredje lande

 

Transportkommissæren oplyste, at Kommissionen netop havde vedtaget et forslag til horisontalt mandat til Kommissionen til at forhandle med 3. lande om deltagelse i Galileo Tilsynsorganet. Det er vigtigt at tilskynde 3. lande til at deltage i Galileo, samtidig med at EU fastholder den fulde kontrol med systemet. Endvidere bør der ikke diskrimineres mellem 3. lande i forhold til deltagelsen. I mandatforslaget lægger Kommissionen op til, at der skal oprettes et særligt organ for 3. lande, ”Det internationale Galileo Råd”.

 

c) Grønbogen om Galileo applikationer

 

Kommissionen henviste til den Grønbog, der vedtoges af Kommissionen den 6. december 2006, og udtrykte håb om, at den vil stimulere de forskellige aktører til at deltage i Galileo programmet mv.

 

Dagsordenspunkt 11: RÃ¥dskonklusioner om Godslogistik i Europa KOM(2006) 336

 

Rådet vedtog rådskonklusioner om godslogistik i Europa.

  

Dagsordenpunkt 12: Direktivforslag om eftermontering af cyklistspejle på lastbiler KOM(2006) 570

 

Rådet drøftede i nogen tid, spørgsmålet om skæringsdatoen for, hvilke lastbiler, der vil være omfattet af forslaget, og det lykkedes at vedtage generel indstilling om et kompromisforslag, hvor skæringsdatoen for eftermontering af spejle bliver 1. januar 2000. Beslutningen betyder, at alle lastbiler indregistreret i fællesskabet efter den 1. januar 2000 vil skulle eftermontere cyklistspejle. Da Danmark allerede har gældende regler for dette skal vi ikke ændre den nationale lovgivning.

 

Danmark støttede forslaget og opfordrede til, at der gennemføres en ny analyse af om eftermontering af frontspejle er omkostningseffektivt. Kommissionen var positiv overfor at se på eftermontering af frontspejle.

 

Dagsordenspunkt 13: Eksterne relationer i luftfarten

 

a) Forslag til mandat til Kommissionen til at forhandle med Ukraine om indgåelse af en luftfartsaftale

 

Rådet vedtog forhandlingsmandat til Kommissionen til at forhandle med Ukraine om indgåelse af en luftfartsaftale.

 

b) Forhandlingerne mellem EU og USA om indgåelse af en luftfartsaftale

 

Kommissionen informerede Rådet om at USA endeligt har opgivet de foreslåede lempelser i reglerne for udenlandsk ejerskab og kontrol med amerikanske luftfartsselskaber.

 

Formandskabet konkluderede, at Rådet var skuffet over udviklingen, da en ændring af de amerikanske regler havde været et centralt element af forhandlingerne. Rådet bad Kommissionen om at arbejde videre i drøftelserne med USA og tilbagerapportere til Rådet på mødet i marts 2007.

 

c) Overflyvninger af Sibirien

 

Kommissionen redegjorde kort for den aftale, der var blevet paraferet i slutningen af november 2006. Betalingerne for overflyvninger af Sibirien vil blive udfaset fra 2010 og bortfalde i 2014. Hertil kommer, at tildeling af nye frekvenser til overflyvninger vil ske gratis.  Kommissionen vil snarest fremkomme med et forslag til rådsbeslutning om godkendelse af aftalen.

 

Dagsordenspunkt 14: Forslag til forordning om udvidelse af kompetenceområdet for det europæiske agentur for luftfartssikkerhed (EASA) KOM(2006) 579

 

Rådet opnåede generel indstilling til forordningsforslaget.

 

 

Dagsordenspunkt 15: Eventuelt

 

e) Transportdialogen mellem EU og Rusland

 

Kommissionen gav en redegørelse for transportdialogen mellem EU og Rusland. Efter mødet i september i samarbejdsgruppen om transport, havde der været møde i den maritime gruppe i oktober. Desuden var samarbejdsgruppen vedrørende jernbane- og vejtransport ved at kigge på adgangen til det russiske marked samt på formaliteterne ved grænsepassage. Kommissionen meddelte desuden, at der er ved at blive foranstaltet en arbejdsgruppe om logistik

 

Frokostdrøftelsen: Placering af Galileo tilsynsmyndigheden

 

Under ministerfrokosten drøftedes placeringen af Galileo Tilsynsorganet uden at der blev opnÃ¥et enighed.Â