Ny.

 

Vedr. motorvejskrydsning af Gudenåen.

 

Vores mest kompetente institutioner vedr. vejføringer nemlig Skov & Naturstyrelsens og Vejdirektoratets første forslag til en motorvejskrydsning af Gudenåen var ved Nebel, Nebellinjen. Denne linje betragtes stadig herfra som den mest skånsomme løsning, evt. på en lavbro. Dette forslag blev desværre senere droppet, som betingelse fra de radikale for at gå med i regeringssamarbejde efter tamilsagen.

Fredninger skal i princippet overholdes, men man kan altså ikke anlægge en motorvej uden at det vil gøre ondt nogle steder. Derfor anbefalede man fra kompetent side Nebellinjen.

Jeg har talt med min nabo, der er opvokset ved Gudenåen på den ejendom ved Nebel, som Jakob Løchte købte. Senere var Jakob Løchte sammen med Niels Due Jensen fra Grundfos som bekendt hovedkraften i planen om at flytte motorvejen til Silkeborg, Kombilinjen.

Jeg har efterfølgende gået rundt i området ved Nebel og fotograferet og bl.a. konstateret, at åen på dette sted kun er ca. 25 m bred, og selve ådalen er her 400 m bred. Se vedlagte billeder, som viser at dette område ikke adskiller sig væsentligt fra mange åstrækninger i Danmark. Dette, sammen med at ådalen her er smal med skrænter bestående af sand og grus til begge sider, gjorde, at Vejdirektoratet og Skov & Naturstyrelsen netop valgte denne diskrete linjeføring som en lavbro. Ingen tvivl om, at denne linieføring tager mest hensyn til Gudenåen. Når man kører ad vejen langs Gudenåen, vil en lavbro ved Nebel være meget lidt synlig, da den vil være delvis skjult bag skrænter og træer. Fra kano vil man se broen over en kortere strækning, da den vil ligge i et sving. Her kunne man i øvrigt skjule trafikken ved at føre den gennem et tunnelrør på lavbroen, som på begge sider kunne beplantes, lidt i stil som de faunapassager man ser i Frankrig, hvis da ikke man skulle lade trafikanterne få en dejlig oplevelse ved at køre gennem det danske landskab. Kanosejlerne kan jo hurtigt tælles.

Sammenlign i øvrigt det stærkt manipulerende billede som Danmarks Naturfredningsforening har brugt i medlemsbladet af en enorm højbro over en km-bred ådal med billedet af en lavbro ved Nebellinjen bragt af Vejdirektoratet.

DNs arbejde i sagen om motorvejsføringen bærer præg af, at foreningen over for deres medlemmer vil vise, at den kan få ret og hindre at motorvejen skal gå gennem ådalen. Nu på det seneste har DN endda taget Anders Fogh Rasmussen som gidsel i sagen med citater fra hans bog, hvori han skriver, hvor dejligt det er at sejle på Gudenåen. Hvor useriøst! De fleste Silkeborgensere har netop bosat sig her pga. naturen.

Det er i øvrigt utroligt, at mange af de involverede parter i denne sag ikke engang har været rundt i området for at besigtige forholdene. Kære Anders Fogh Rasmussen jeg vil gerne vise dig området.

I øvrigt: Kan man få en ½ milliard til en bro, som blot kan føre nogle gæster over til Operaen, hvad så med penge til en tunnel under Gudenåen ved Nebel? Denne vil løse alle problemerne og vil sandsyn-ligvis kun have begrænsede meromkostninger i forhold til at føre en motorvej igennem en hel by.

Hvis I kære politikere virkelig ønsker at beskytte naturen, så vælg denne løsning, og I vil blive husket, som de der valgte en løsning for naturen, der holder i hundreder af år, og ikke som de der lagde en motorvej gennem en by.

Man kan i øvrigt kun have respekt for den, der ved nærmere overvejelse og indsigt kan ændre sin beslutning.

                                                                                       Jan Thielemann                                

                                                                                       Billedkunstlærer                   

                                                                                         og medl.af DN.

 

Remstrupvej 30

8600 Silkeborg

86820113                                                                                                                                        Â