Notat

 

 

Dato              14. december 2006

J. nr.           500-13

 

 

 

Hovedlinier i lovudkastet om projektering, anlæg og drift af en Cityring

 

 

o        Lovudkastet indeholder bÃ¥de projekterings- anlægs og driftsfasen

o        Der tages udgangspunkt i den gennemførte udredning om Cityringen med hensyn til linieføring, stationer og skakte m.v. samt principaftalen mellem regeringen, Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune om anlæg af en Cityring i København og pÃ¥ Frederiksberg. Efterfølgende har Københavns Kommune dog truffet beslutning om station ved Enghave Plads og Frederiksberg har truffet beslutning om station ved Platanvej. Linieføring og placering af stationer fremgÃ¥r af bilag 1 til lovudkastet.

o        Den endelige linieføring, samt udformning og placering af stationer, skakte m.m. forberedes i en koordineret VVM-procedure mellem de to kommuner, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune med inddragelse af departementet pÃ¥ grundlag af lovudkastets bilag 1 om linieføring, samt placering af stationer m.v. og bilag 2 om udformning af stationer, skakte m.m.

o        De to kommuner forelægger herefter en koordineret indstilling om godkendelse af anlægget for transport- og energiministeren, der træffer beslutning om godkendelse efter høring af de to kommuner og Folketingets Trafikudvalg.

o        Metroselskabet I/S tillægges en række opgaver i lovudkastet, idet selskabet skal forestÃ¥ projektering, anlæg og drift af Cityringen og foretage offentlige udbud af anlæg, drift og vedligehold af Cityringen.

o        Efter udbuddet skal Metroselskabet I/S inden de første kontrakter om anlæg, drift og vedligehold af Cityringen forelægge sin indstilling med henblik pÃ¥ godkendelse for transport- og energiministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

o        I lovudkastet er der en afgrænsning af det, der hører med til Cityringsprojektet (bilag 1 og 2) og det der er udenfor, og som f.eks. kan gennemføres som tilkøb eller udnyttelse af optioner eller som f.eks. er uforudsete udgifter.

o        Ved tilkøb og udnyttelse af optioner gælder, at den eller de parter, der ønsker at tilkøbe eller udnytte optionen, skal betale herfor. Ved uforudsete udgifter, som uvægerligt vil kunne opstÃ¥ i et sÃ¥dant projekt, gælder, at parterne betaler i det samme forhold, som de betaler for totalprojektet, dvs. Københavns Kommune med 50 %, staten med 41,7 % og Frederiksberg Kommune med 8,3 %.

o        Der er bestemmelser om, at der kan pÃ¥lægges byggelinier og nedlægges forbud med henblik pÃ¥ at kunne stoppe planlagte bebyggelser, som kolliderer med Cityringsprojektet (dvs. typisk planlagte stationer) med henblik pÃ¥ at undgÃ¥, at der skal betales for sÃ¥danne ny- eller til bygninger m.v. ved den senere ekspropriation.

o        Den borger, der i væsentligt omfang bliver pÃ¥lagt byggelinier eller berøres særligt indgribende af projekteringen eller anlægget, kan desuden - nÃ¥r der foreligger visse personlige grunde til at den pÃ¥gældende vil sælge ejendommen - kræve, at staten overtager et areal eller evt. hele ejendommen. Disse bestemmelser ligger i det væsentlige pÃ¥ linie med de regler, der gælder pÃ¥ vejomrÃ¥det og jernbaneloven om Nordvestbanen. Da det meste af Cityringen jo er placeret under jorden, skønnes byggelinier, forbud og statens overtagelser dog ikke at ville forekomme i et stort antal.

o        Der kan i nødvendigt omfang ske ekspropriation for at gennemføre anlægget.