|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24 . november 2006 J. nr.          534-000001  Â
|
|
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 30. oktober 2006 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.
Som nævnt i mine forrige statusorienteringer til udvalget er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.
De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.
Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene
Planlagte stadier |
Lukket spor uden passagerer |
Blandet trafik uden passagerer |
Blandet trafik med passagerer |
Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer |
Endelig Type godkendelse |
Løbende ibrugtagningstilladelser |
|
Nuværende stadie |
|
|
|||||
DSB forventer fortsat at indsætte IC4 togene i passagerdrift på strækningen mellem Aalborg og Århus efter godkendelsen af testkørslen i blandet trafik uden passagerer.
I forhold til seneste status af 30. oktober 2006 kan det oplyses, at AnsaldoBreda og DSB har udarbejdet et forslag til godkendelsesplan for de fire første IC4 togsæt. Denne plan blev afleveret til Trafikstyrelsen den 31. oktober 2006. Samme dag præsenterede AnsaldoBreda og DSB forslaget for Trafikstyrelsen, og en mere detaljeret gennemgang af planen samt øvrige åbne forhold fandt sted på et møde den 7. november 2006. Her accepterede Trafikstyrelsen den foreliggende plan som grundlag for de videre drøftelser, men bad om at få planen udbygget med leverancer fra DSB omkring reviews mv. samt fasen med blandet trafik uden passagerer. Derudover bad Trafikstyrelsen om at få tilsendt DSB’s auditplan af AnsaldoBredas kvalitetsstyringssystem og endelig ønskede Trafikstyrelsen, at godkendelsesplanen omfattede den endelige typegodkendelse for alle 83 togsæt. DSB og AnsaldoBreda vil fremsende disse planer til Trafikstyrelsen hurtigst muligt.
På baggrund af oplysninger fra DSB og Trafikstyrelsen kan jeg i øvrigt oplyse følgende om aktiviteterne siden seneste orientering af 30. oktober 2006 for de stadier af sikkerhedsgodkendelsen, der leder op til idriftsættelsen af togene:
Status vedr. testkørsel i lukket spor
Som nævnt i min forrige orientering til Trafikudvalget skal IC4 togene planmæssigt gentestes efter AnsaldoBreda har opgraderet togets software. På Top Management Meeting mellem DSB og AnsaldoBreda den 30. oktober 2006 præsenterede AnsaldoBreda en plan for gennemførelse af dette testprogram. Testprogrammet blev påbegyndt den 6. november 2006, og finder sted dels i Århus, dels i Italien.
Status vedr. TÜV´s review af sikkerhedsanalyser og hazardlog
Som nævnt i mine tidligere orienteringer, skal der foreligge en færdig rapport, som udarbejdes af TÜV på vegne af DSB, for togets sikkerhedsdokumentation (hazarder og sikkerhedsanalyser) med henblik på at opnå ibrugtagningstilladelse til indsættelse af IC 4 i drift henholdsvis uden og med passagerer i blandet trafik. Der vil i den forbindelse skulle laves sikkerhedsanalyser til kørsel i blandet trafik henholdsvis uden og med passagerer.
DSB har nu modtaget den endelige rapport fra TÜV´s review af sikkerhedsanalyser og hazardlog gældende for kørsel i blandet trafik uden passagerer. Rapporten blev fremsendt til Trafikstyrelsen den 31. oktober 2006. Ifølge DSB har rapporten ikke har afsløret tekniske mangler, der kræver øjeblikkelig reaktion. På et møde i Trafikstyrelsen den 14. november 2006, hvor AnsaldoBreda, TÜV og DSB deltog, fik Trafikstyrelsen svar på deres spørgsmål til TÜV-rapporten for fasen uden passsagerer. Det blev desuden aftalt, at der også skal svares skriftligt på spørgsmålene. Det er forudsat, at Trafikstyrelsen kan have yderligere spørgsmål til rapporten efter modtagelsen af de skriftlige svar.
Den næste fase i TÜV’s review er aflevering af en rapport for kørsel i blandet trafik med passagerer. Denne rapport forventes at foreligge primo december 2006.
Status vedr. proces i forbindelse med indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg
Under forudsætning af, at ovennævnte tests, der gennemføres efter AnsaldoBreda har opgraderet togets software, forløber planmæssigt og ikke giver anledning til yderligere ændringer i toget, vil der forventeligt kunne opnås tilladelse til testkørsler i blandet trafik uden passagerer, når TÜV’s rapport for kørsel i blandet trafik uden passagerer er godkendt. For at opnå tilladelse til kørsel i blandet trafik med passagerer på strækningen mellem Ålborg og Århus kræver det, at testkørslen i blandet trafik uden passagerer er godkendt, at TÜV’s rapport for kørsel i blandet trafik med passagerer er godkendt, og at den sikkerhedsdokumentation m.v., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen, og som fremgår af figur 2, er myndighedsgodkendt.
Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.
System |
Beskrivelse |
Sikkerheds design |
Test |
||||
|
|
Dokumentation |
Tilsendt TS |
Procedure |
Tilsendt TS |
Resultat |
Tilsendt TS1) |
Drivers cab |
Førerrum |
|
|
|
|
|
|
Interiør |
aptering |
|
|
|
|
|
|
Other matters |
brandforhold mv. |
|
|
|
|
|
|
Carbody |
vognkasse |
|
|
|
|
|
|
Bogies |
|
|
|
|
|
|
|
Brake |
bremsesystem |
|
|
|
|
|
|
Desk Key |
førerbordsnøgle |
|
|
|
|
|
|
DSD |
dødmandsanlæg |
|
|
|
|
|
|
DLU |
havarilog |
|
|
|
|
|
|
Traktion |
motor og ZF ASrail gear med retarder |
|
|
|
|
|
|
TC |
togcomputer |
|
|
|
|
|
|
ATC |
automatisk togkontrolsystem |
|
|
|
|
|
|
ARG |
akselvendegear |
|
|
|
|
|
|
Powering |
AC system og DC energiforsyning |
|
|
|
|
|
|
Radio |
strækningsradio |
|
|
|
|
|
|
Doors |
indstigningsdøre |
|
|
|
|
|
|
PIS |
passagerinformationssystem herunder PA anlæg |
|
|
|
|
|
|
TRIT |
geografisk positioneringssystem |
|
|
|
|
|
|
HVAC |
klimaanalæg |
|
|
|
|
|
|
IDU |
fejlmeldedisplay i førerbordet |
|
|
|
|
|
|
Toilette |
|
|
|
|
|
|
|
Coupler |
frontkobling |
|
|
|
|
|
|
Light |
indvendige belysningsanlæg |
|
|
|
|
|
|
Miscellaneous |
diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grøn: Godkendt/gennemført |
|
|
|
|
|
|
|
Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel. |
|
|
|
|
|
||
Rød: Større udeståender. |
|
|
|
|
|
|
|
Hvid: Ikke gennemført. |
|
|
|
|
|
|
|
Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes. |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner. |
|
|
|
|
|
Trafikstyrelsen har modtaget dokumentation for næsten alle delsystemer fra AnsaldoBreda. Der modtages løbende opdateringer og i tilknytning hertil fremsendes testresultaterne. En del er fremsendt, selv om det ikke er endeligt. Dette skyldes, at AnsaldoBreda og DSB ønsker at orientere Trafikstyrelsen om status. Således vil dokumentation, der ikke er endeligt, skulle fremsendes igen.
Til figur 2 kan det desuden bemærkes, at AnsaldoBreda har opdateret designdokumentationen for den såkaldte IDU, på baggrund af DSB’s reviewkommentarer. IDU’en viser væsentlige fejl til lokomotivføreren direkte på lokomotivførerens skærm. Den 2. og 3. november 2006 er der afholdt møder, hvor AnsaldoBreda har gennemgået de resterende udeståender for DSB. Som konsekvens heraf er designdokumentationen for IDU ikke længere et større udestående, og skemaet er ændret fra rød til gul.
Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 14 dage.
Flemming Hansen