|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            3. oktober 2006 J. nr.          534-000001  Â
|
|
Som lovet i min orientering til Trafikudvalget af 14. september 2006 fremsendes hermed en opdateret status for IC4.
Som nævnt i min forrige status er grundlaget for status for sikkerhedsgodkendelsen af IC4 togene, at toget vil opnå individuelle stadier af godkendelse, hvilket skyldes, at IC4 togene skal testes i forskellige sammenhænge.
De pt. planlagte stadier i sikkerhedsgodkendelsesprocessen fremgår af figur 1 nedenfor. På figuren er desuden indsat en søjle for nuværende færdiggørelsesgrad. Det bemærkes, at rækkefølgen af stadierne ikke er endeligt fastlagt.
Figur 1: Sikkerhedsgodkendelsesproces vedr. IC4 togene
Planlagte stadier |
Lukket spor uden passagerer |
Blandet trafik uden passagerer |
Blandet trafik med passagerer |
Blandet trafik sammenkoblet Tunnel uden passagerer |
Endelig Type godkendelse |
Løbende ibrugtagningstilladelser |
|
Nuværende stadie |
|
|
|||||
Som tidligere oplyst forventer DSB at indsætte IC4 togene i passagerdrift på strækningen mellem Aalborg og Århus efter godkendelsen af testkørslen i åbent spor uden passagerer.
Som nævnt i min orientering af 14. september 2006 har Trafikstyrelsen på et møde den 7. september 2006 med DSB og AnsaldoBreda pointeret behovet for en samlet proces og dokumentationsplan for det videre godkendelsesforløb for samtlige togsæt. AnsaldoBreda bekræftede, at man vil levere en sådan. Trafikstyrelsen har tilkendegivet, at de kommende godkendelser successivt skal være baseret på hinanden i et velstruktureret og styret forløb, og at planen derfor er et nødvendigt led i det videre godkendelsesarbejde. Trafikstyrelsen har den 22. september 2006 indkaldt til nyt statusmøde den 29. september 2006, hvor dette tema er på dagsordenen.
På baggrund af oplysninger fra DSB og Trafikstyrelsen kan jeg oplyse følgende om aktiviteterne siden seneste orientering af 14. september 2006 for de stadier af sikkerhedsgodkendelsen, der leder op til idriftsættelsen af togene:
Status vedr. testkørsel i lukket spor
Som det blev nævnt i seneste IC4 status fremsatte Trafikstyrelsen den 15. august 2006 45 specifikke spørgsmål til AnsaldoBreda og DSB vedrørende henholdsvis godkendelsesprocessen og togets teknik eller dokumentation herfor. Disse blev besvaret henholdsvis den 5. og 6. september 2006 af AnsaldoBreda og DSB. Den 7. september 2006 fremsendte Trafikstyrelsen yderligere 11 spørgsmål, som blev besvaret af AB den 12. september 2006.
Herefter indsendte DSB den 13. september 2006 den formelle ansøgning om ibrugtagningstilladelse til prøvekørsel i lukket spor. Siden da har der været dialog mellem parterne og den 19. september 2006 fik ét IC4 tog - nærmere bestemt litra MG 5604 - en særlig tilladelse til testkørsel i lukket spor uden passagerer. Tilladelsen er gyldig til den 30. november 2006.
Den 20. september blev testtoget transporteret til teststrækningen i Vojens og de første test blev indledt samme dag kl. 14.00. De indledende tests i lukket spor er nu gennemført, og der vil blive påbegyndt en analyse af disse. Efterfølgende vendes som planlagt tilbage til det trinvise godkendelsesforløb, som starter med retests af de delsystemer, som er undergået en ændring ved sidste softwareopdatering og delsystemer, der kan være påvirket heraf. Det forventes, at testforløbet for lukket spor skal gentages som led i den trinvise godkendelsesproces.
Status vedr. proces i forbindelse med indsættelse af togene i blandet trafik mellem Århus og Aalborg
Som nævnt i min forrige orientering, skal der foreligge en færdig rapport, som udarbejdes af TÜV på vegne af DSB, for togets sikkerhedsdokumentation (hazarder og sikkerhedsanalyser) med henblik på at opnå ibrugtagningstilladelse til indsættelse af IC 4 i drift med passagerer i blandet trafik Aalborg-Århus. Den endelige rapport fra TÜV behandles fortsat. I den forbindelse er der afholdt møde med TÜV den 21. september 2006.
Nedenstående figur 2 viser status for den sikkerhedsdokumentation mv., som AnsaldoBreda skal fremsende til Trafikstyrelsen med henblik på at DSB opnår ibrugtagningstilladelse til indsættelse af IC4 i drift med passagerer i blandet trafik Ålborg - Århus.
Figur 2: Status for sikkerhedsdokumentation mv.
System |
Beskrivelse |
Sikkerheds design |
Test |
||||
|
|
Dokumentation |
Tilsendt TS |
Procedure |
Tilsendt TS |
Resultat |
Tilsendt TS1) |
Drivers cab |
førerrum |
|
|
|
|
|
|
Interiør |
aptering |
|
|
|
|
|
|
Other matters |
brandforhold mv. |
|
|
|
|
|
|
Carbody |
vognkasse |
|
|
|
|
|
|
Bogies |
|
|
|
|
|
|
|
Brake |
bremsesystem |
|
|
|
|
|
|
Desk Key |
førerbordsnøgle |
|
|
|
|
|
|
DSD |
dødmandsanlæg |
|
|
|
|
|
|
DLU |
havarilog |
|
|
|
|
|
|
Traktion |
motor og ZF ASrail gear med retarder |
|
|
|
|
|
|
TC |
togcomputer |
|
|
|
|
|
|
ATC |
automatisk togkontrolsystem |
|
|
|
|
|
|
ARG |
akselvendegear |
|
|
|
|
|
|
Powering |
AC system og DC energiforsyning |
|
|
|
|
|
|
Radio |
strækningsradio |
|
|
|
|
|
|
Doors |
indstigningsdøre |
|
|
|
|
|
|
PIS |
passagerinformationssystem herunder PA anlæg |
|
|
|
|
|
|
TRIT |
geografisk positioneringssystem |
|
|
|
|
|
|
HVAC |
klimaanalæg |
|
|
|
|
|
|
IDU |
fejlmeldedisplay i førerbordet |
|
|
|
|
|
|
Toilette |
|
|
|
|
|
|
|
Coupler |
frontkobling |
|
|
|
|
|
|
Light |
indvendige belysningsanlæg |
|
|
|
|
|
|
Miscellaneous |
diverse hjælpefunktioner, herunder kameraovervågning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grøn: Godkendt/gennemført |
|
|
|
|
|
|
|
Gul: Enkelte udeståender herunder udestående dynamisk testdel. |
|
|
|
|
|
||
Rød: Større udeståender. |
|
|
|
|
|
|
|
Hvid: Ikke gennemført. |
|
|
|
|
|
|
|
Grå: Systemet vil ikke blive sat i drift, og forventes dermed ikke at skulle myndighedsgodkendes. |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Testresultaterne for nogle af delsystemerne er kun fremsendt i foreløbige versioner. |
|
|
|
|
|
Trafikstyrelsen har modtaget dokumentation for næsten alle delsystemer fra AnsaldoBreda. Der modtages løbende opdateringer og i tilknytning hertil fremsendes testresultaterne. En del er fremsendt, selv om det ikke er endeligt. Dette skyldes, at AnsaldoBreda og DSB ønsker at orientere Trafikstyrelsen om status. Således vil dokumentation, der ikke er endeligt, skulle fremsendes igen.
Til figur 2 kan det desuden bemærkes, at med henblik på godkendelse til indsættelse i drift mellem Århus og Aalborg har DSB - sideløbende med indsatsen for at få tilladelse til kørsel i lukket spor - gransket dokumentationen for opgradering af IDU-systemet. Processen er dog endnu ikke så fremskreden, at dette kommer til udtryk i ovenstående figur.
Jeg har taget DSB og Trafikstyrelsens orienteringer til efterretning, og på baggrund heraf udarbejdet nærværende status. Jeg vil fremsende en opdateret IC4 status om ca. 14 dage.
Flemming Hansen