I forlængelse af behandlingen af beslutningsforslag nr. 88 om vederlagsfri tandpleje og tandbehandling og nr. 92 om styrkelse af forebyggelse af paradentose og tandkødsbetændelse i maj 2006 er som bekendt gennemført et fagligt udredningsarbejde om tilskuddet i voksentandplejen.
. / . |
Resultatet foreligger i form af en rapport, som vedlægges til udvalgets orientering.
I udredningen belyses mulighederne for at gennemføre en omlægning af regionernes tilskud til tandpleje for voksne, så tilskudssystemet i højere grad tilgodeser patienter, der som følge af sygdom har særligt behov for tandpleje, som det f.eks. ses for patienter med aggressiv paradentose. Endvidere belyses, om der findes andre patientgrupper med særligt behov for tandpleje som følge af sygdom.
Udredningen peger på patienter med aggressiv paradentose, som den gruppe, der kan tilgodeses ved en evt. omlægning, hvilket vil kunne ske ved generelt at øge tilskuddene til parodontalbehandling.
Det bemærkes, at indførelse af tilskud til protetisk rekonstruktion (erstatning for tandtab), vil have udgiftsmæssige konsekvenser, der gør, at det har ligget uden for rammerne af udredningen at belyse dette.
I udredningen peges på to modeller for styrkelse af indsatsen på parodontalområdet. I den ene model styrkes parodontalbehandlingen ved en omfordeling af tilskud i størrelsesordenen 300 mio. kr., mens parodontalbehandlingen i den anden model styrkes ved en omfordeling af tilskud i størrelsesordenen 175 mio. kr.
Der peges endvidere pÃ¥ to muligheder for at finansiere en omlægning. Tilskuddet kan fjernes fra den ydelse, der hedder â€Kontrol efter regelmæssig diagnostisk undersøgelseâ€, og muligheden for at fÃ¥ tandrensning med tilskud kan begrænses. Fjernelse af tilskud til kontrolydelsen ville indebære, at det normalt ikke ville være muligt at fÃ¥ undersøgelse hos tandlægen mere end én gang Ã¥rligt. Begrænsning i muligheden for tilskud til tandrensning ville betyde, at man normalt ikke ville kunne fÃ¥ tilskud til tandrensning mere end én gang Ã¥rligt. Begge tiltag ville skulle implementeres for at finansiere den store omlægning, mens den mindre omlægning ville kunne finansieres ved alene at begrænse muligheden for at fÃ¥ tilskud til tandrensning.
Disse finansieringsmuligheder indebærer altså en begrænsning af tilskuddene til nogle af de forebyggende ydelser i voksentandplejen. Som det fremgår af rapporten vil disse omlægninger efter Sundhedsstyrelsens vurdering kunne gennemføres uden at medføre en forringelse af tandsundheden.
Selvom der i rapporten peges på muligheden for nogle fagligt begrundede tilskudsomlægninger, er det regeringens vurdering, at der ikke må kunne skabes tvivl om opbakningen til den forebyggende voksentandpleje. Derfor har regeringen ikke på nuværende tidspunkt planer om at begrænse mulighederne for at få tilskud til de forebyggende ydelser, som det er beskrevet i udredningens to modeller.
. / . |
Desuden vedlægges Sundhedsstyrelsens rapport om udfasning af amalgam i tandplejen.
I rapporten konkluderes, at indikationsområdet for anvendelse af plast som fyldningsmateriale i blivende kindtænder fremover kan udvides. Plast, især som førstegangsfyldning, vil i mange tilfælde være en fuldgod løsning, men der bør i vort behandlingstilbud stadig være mulighed for anvendelse af amalgam i de tilfælde, hvor det er åbenbart, at en fyldning i dette materiale vil holde bedst.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil anbefale Miljøministeriet at ændre kviksølvsbekendtgørelsen, således at anvendelsen af amalgam begrænses yderligere i overensstemmelse med de faglige anbefalinger i rapporten.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil i samme forbindelse gennemføre en omlægning af regionernes tilskud til fyldninger, således at der også gives mulighed for tilskud til plastfyldninger med slid på fyldningen. Tilskudsomlægningen vil blive gennemført, så den er neutral for de offentlige udgifter.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen / Andreas Daugaard Jørgensen