Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringsÂtilladelse under særlige omstændigheder for lægemidlet til sjældne sygdomme Atriance – nelarabin
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet til sjældne sygdomme Atriance – nelarabin.
Nelarabin skal bruges til behandling af patienter med T-celle akut lymfoÂblastær leukæmi (T-ALL) og T-celle lymfoblastær lymfom (T-LBL), hvor sygdommen ikke har responderet pÃ¥, eller er recidiveret efter behandÂling med mindst to regimer af kemoterapi.
En vedtagelse af forslaget vil indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag EU/1/07/403/001 (EMEA/H/C/752) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 24. juli 2007.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 14. august 2007.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP (Committee on Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til Sjældne Sygdomme), der afgør, om det pÃ¥gælÂdende produkt kan fÃ¥ status som et lægemiddel til sjældne sygdomme. SÃ¥Âfremt COMP kan godkende denne status, afgives herefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Atriance, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medÂlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Atriance er et nyt lægemiddel til behandling af T-celle akut lymfoblastær leukæmi (T-ALL) og T-celle lymfoblastær lymfom (T-LBL), hvor sygdomÂmen ikke har reageret pÃ¥ eller er vendt tilbage efter behandling med mindst to regimer af kemoterapi.
Lægemidlet er udviklet til at have en vis selektivitet over T-lymfocytter og er kun undersøgt i blodsygdomme, som udgår fra T-celler.
Atriance indgives direkte i blodbanen i 5-dages kure under indlæggelse. Behandlingen kan gentages hver 3. uge.
Som andre beslægtede kræftlægemidler bevirker Atriance en betydelig og svær knoglemarvshæmning. De vigtigste bivirkninger er øget risiko for infekÂtion og blødning. Atriance er giftigt over for bÃ¥de det centrale og det periÂfere nervesystem. Produktinformationen indeholder derfor en række oplysÂninÂger om dosering, kontraindikationer og særlige advarsler, der sigter pÃ¥ at minimere risikoen for beskadigelse af nervesystemet.
Atriance mÃ¥ kun udleveres efter begrænset recept; i Danmark vil lægeÂmidlet kun blive udleveret pÃ¥ sygehuse.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Både T-celle akut lymfoblastær leukæmi (ALL) og den beslægtede sygdom T-celle lymfoblastær lymfom er meget sjældne kræftsygdomme. I Danmark optræder der ca. 70 tilfælde af ALL årligt. Halvdelen af tilfældene vil opstå hos børn, oftest i alderen 2 til 6 år. 15-20% af leukæmierne vil have T-celle fænotype.
Hos børn er prognosen forbedret betydeligt over de seneste 30 Ã¥r, sÃ¥ledes at ca. 80% vil helbredes med første linje kemoterapi. Prognosen er noget dÃ¥rÂligere hos voksne patienter. Tilbagevenden af sygdommen er forbundet med en meget dÃ¥rlig progÂnose, og i den situation er knoglemarvstransplantation eneste mulighed for helbredelse. Forudsætningen for, at denne procedure kan benyttes, er, at sygdommen er i remission, dvs. at der ikke kan pÃ¥vises leukæmiceller i blod og knoglemarv. Atriance kan fremkalde remission hos 20-25% af patienterne, som ellers ikke ville have haft nogen anden behandlingsmulighed.
Godkendelsen af Atriance sker under særlige omstændigheder, fordi de pÃ¥Âgældende sygdomme i det nævnte sygdomsstadium (tilbagefald efter mindst to kemoterapiregimer) er yderst sjældne. Oplysningerne til støtte for indikaÂtionerne er baseret pÃ¥ begrænsede data fra ukontrollerede kliniske forsøg. Firmaet skal derfor inden for en nærmere fastsat tidsramme indsende resultater fra en række igangværende og planlagte kliniske forsøg.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Atriance vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med de pÃ¥Âgældende blodsygdomme der vil skulle tilbydes behandling med Atriance, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Lægemiddelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.