Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsføringstilla-delse for lægemidlet Mircera – methoxypolyethylenglycol-epoetin beta
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til lægemidlet Mircera. Læge-midlet anvendes til behandling af blodmangel forÃ¥rsaget af kronisk nyreinsufficiens. Sikkerheden og effekten af behandling med Mircera ved andre indikationer er ikke underÂsøgt.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/07/400/001-016 (EMEA/H/C/739)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 22. juni 2007.
Endvidere foreligger der forslag til Kommissionsbeslutning om gennemførelse af betingelser og restriktioner i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til markedsføring af lægemidlet Mircera.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 13. juli 2007.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Mircera, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Mircera skal anvendes til behandling af blodmangel (anæmi) forårsaget af kronisk nyreinsufficiens. Sikkerheden og effekten af behandling med Mircera ved andre indikationer er ikke undersøgt.
Kronisk nyreinsufficiens kan være forÃ¥rsaget af en række forskellige sygÂdomme, f.eks. glomerulonefritis, polycystiske nyrer, eller som følge af lænÂgerevarende sukkersyge. Nyrerne har mange funktioner; de filtrerer blodet og udskiller affaldsstoffer, regulerer kroppens væske- og saltbalance samt proÂducerer hormoner, der bidrager til reguleringen af blodtrykket og dannelsen af røde blodceller. Hormonet erytropoietin stimulerer knogle-marven til at danne røde blodlegemer. NÃ¥r nyrefunktionen forringes, nedsættes ogsÃ¥ produktionen af erytropoietin med blodmangel som følge.
Der findes allerede flere bioteknologisk fremstillede erytropoietin produkter pÃ¥ markedet. Det aktive stof i Mircera, Methoxypolyethylenglycol-epoetin beta, er en kontinuerlig erythropoetin receptoraktivator. Mircera stimulerer erythropoiesen ved interaktion med erythropoietin receptoren pÃ¥ progenitorceller i knoglemarven. Sammenlignet med andre lignende lægeÂmidler, som kaldes erythropoiese-stimulerende stoffer (eller ESA), bliver Mircera længere i kroppen, og der kræves derfor færre injektioner. Mircera kan anvendes som subkutan eller intravenøs indsprøjtning.
Blodtrykket kan stige under behandling med ESA’er. Mircera må derfor ikke bruges til patienter med ukontrolleret hypertension. Der er rapporteret om ophørt eller nedsat produktion af røde blodlegemer (Pure Red Cell Aplasia) forårsaget af anti-erythropoietinantistoffer i forbindelse med ESA’er. Det er vist, at disse antistoffer krydsreagerer med alle ESA’er, og patienter, som mistænkes for eller vides at have disse antistoffer over for erythropoietin, bør derfor ikke skifte over til Mircera. Mircera er, ligesom andre ESA’er, en vækstfaktor og må derfor ikke bruges hos patienter med kræft.
Misbrug af Mircera til raske mennesker kan medføre excessiv stigning i hæmoglobin. Det kan ledsages af livstruende kardiovaskulære komplikaÂtioner.
For højt blodtryk er en almindelig bivirkning. Andre bivirkninger er hovedÂpine og blodpropper i adgangen til blodkarrene ved dialyse (fisteltrombose).
Lægemidlet må kun udleveres efter begrænset recept.
Til markedsføringstilladelsen for Mircera er der fastsat en række betingelser eller begrænsninger, som angivet i artikel 127a i direktiv 2001/83/EF, som medlemsstaterne er forpligtede til at implementere nationalt.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Behandling med Mircera skal påbegyndes under supervision af en læge med erfaring med behandling af patienter med kronisk nyreinsufficiens.
I 2005 fandtes der ca. 2500 patienter med kronisk nyresvigt i dialyse i Danmark.
Med den nye behandling vil der være flere tilgængelige behandlinger for anæmi forårsaget af kronisk nyreinsufficiens.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Mircera vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med anæmi forårsaget af kronisk nyreinsufficiens, der vil skulle tilbydes behandling med Mircera, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Mircera samt forslag til kommissionsbeslutning om gennemførelse af betingelser og restriktioner, som omhandÂlet i artikel 127a i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/83/EF, er det af hensyn til en sikker og virkningsfuld anvendelse af lægemidlet en betingelse for markedsføringstilladelsen, at indehaveren af markedsføringsÂtilladelsen udsender undervisningsmateriale til alle læger. UndervisningsÂmaterialet skal indeholde følgende informationer:
- Behov og klinisk relevans af bivirkningsrapportering generelt.
- Uddybende information om erythropoetin antistof medieret pure red cell aplasia (AEAB-medieret PRCA) i forbindelse med behandling med erythropoiese stimulerende agens (ESA).
- En liste over diagnoser eller uønskede hændelser, der udløser en bivirkÂningsrapport for Mircera.
- Et spørgeskema til indsamling af detaljeret dokumentation i bivirkÂningsrapporten.
- Indehaver af markedsføringstilladelsen tilbyder testning af antistof-status i et godkendt laboratorium.
- Litteratur med information om tab af effekt og differentierede årsager hertil, definition af AEAB-medieret PRCA, den diagnostiske udredning ved mistanke om AEAB-medieret PRCA, behovet for afbrydelse af ESA-behandling på grund af krydsreaktivitet med andre ESA´er ved diagnosticering af AEAB-medieret PRCA.
Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal vederlagsfrit udføre antistoftest på forespørgsel fra lægen.
Desuden indvilger indehaveren af markedsføringstilladelsen i at udføre stuÂdier og yderligere pharmacovigilance-aktiviteter, som er detaljeret beskre-vet og bekræftet i risk management-planen.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.