TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Spørgsmål AF:

Der er i dag stort set mangel på alle personalegrupper inden for sundheds- og plejeområdet, og set i lyset af den demografiske udvikling er problemet forstærket, hvis der ikke straks sættes ind med en målrettet indsats. Vil ministrene redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at ændre denne udvikling inden for alle personalegrupper inden for sundheds- og plejeområdet - både på kort og på lang sigt, herunder de økonomiske konsekvenser?

 

Spørgsmålet er stillet til undervisningsministeren, videnskabsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren.

 

Spørgsmål AG:

Hvad vil regeringen gøre for at øge optaget på sundhedsuddannelserne og ikke mindst for at mindske frafaldet på sundhedsuddannelserne?

Spørgsmålet er stillet til undervisningsministeren og videnskabsministeren.

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ikke fastsat

Tid og sted

Onsdag den 23. maj 2007 kl. 14-15:00 i Folketinget værelse 2-080

 


Disposition

1.      Indledning

2.      SpørgsmÃ¥l AF

3.      De grundlæggende social- og sundhedsuddannelser

4.      Udvikling i forhold til sygeplejerskeuddannelsen

5.      SpørgsmÃ¥l AG

6.      Øget optag til sundhedsuddannelserne

7.      Mindsket frafald pÃ¥ sundhedsuddannelserne

 

 

1. Indledning

·        Indenrigs- og sundhedsministeren, videnskabsministeren og jeg er blevet enige om at opdele besvarelsen af spørgsmÃ¥lene i forhold til vores respektive ansvarsomrÃ¥der. Jeg vil derfor først besvare de dele af spørgsmÃ¥l AF og AG, som vedrører mit ansvarsomrÃ¥de. Derefter vil videnskabsministeren besvare de dele af spørgsmÃ¥l AF og AG, som vedrører hans omrÃ¥de, og endelig besvarer indenrigs- og sundhedsministeren de dele af spørgsmÃ¥l AF, som vedrører hans omrÃ¥de samt de øvrige spørgsmÃ¥l stillet til ham.

 

2. Spørgsmål AF

”Der er i dag stort set mangel på alle personalegrupper inden for sundheds- og plejeområdet, og set i lyset af den demografiske udvikling er problemet forstærket, hvis der ikke straks sættes ind med en målrettet indsats. Vil ministrene redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at ændre denne udvikling inden for alle personalegrupper inden for sundheds- og plejeområdet - både på kort og på lang sigt, herunder de økonomiske konsekvenser?”

 

 

SVAR

·        Undervisningsministeriet overvejer løbende, hvordan vi uddannelsesmæssigt kan bidrage til at sikre, at de opgaver, der findes i sundhedssektoren, løses bedst muligt. Dette gælder bÃ¥de for efteruddannelse i AMU-regi, de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og for sundhedsprofessionsuddannelserne.

3. De grundlæggende social- og sundhedsuddannelser

 

·        Der stilles ikke formelle uddannelseskrav til hjemmehjælperne i den kommunale hjemmepleje. Kommunerne beskæftiger bÃ¥de faglært og ikke-faglært personale.

·        Mangel pÃ¥ personale i hjemmeplejen skal derfor ses i lyset af kommunernes personalepolitik og planer for at sikre et højt fagligt niveau i fx ældreplejen. Uddannelse af social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter er derfor blot et af redskaberne til at afhjælpe mangel pÃ¥ arbejdskraft i kommunernes ældrepleje.

·        For disse grupper kan en udnyttelse af uddannelsesmulighederne i arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) bidrage til at sikre kvaliteten i deres arbejde og fastholde de pÃ¥gældende i jobbet. De AMU-uddannelser, som er mÃ¥lrettet disse faggruppers jobomrÃ¥der, er friholdt fra deltagerbetaling.

·        Kommunalbestyrelser og regionsrÃ¥d har pligt til at stille praktikpladser til rÃ¥dighed for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser i et antal svarende til behovet for færdiguddannede i regionen og tilhørende kommuner. Undervisningsministeren fastsætter og fordeler herefter et Ã¥rligt antal uddannelsespladser til uddannelserne i overensstemmelse med behovet for færdiguddannede. Antallet af praktikpladser svarer til antallet af uddannelsespladser.

·        Antallet af uddannelsespladser pÃ¥ de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser indgÃ¥r som en central problemstilling i de igangværende Trepartsdrøftelsen om kvaliteten i den offentlige sektor.

·        For at motivere voksne, erfarne, ufaglærte hjemmehjælpere til at tage en social- og sundhedshjælperuddannelse indfører regeringen fra den 1. juli 2007 en mulighed for at gennemføre en social- og sundhedshjælperuddannelse med maksimal merit og uden praktik. Det sker under reglerne om grundlæggende voksenuddannelse (GVU). Med max. 24 ugers skoleundervisning fordelt pÃ¥ helt op til 6 Ã¥r kan hjemmehjælperne opnÃ¥ fuld kompetence som uddannede social – og sundhedshjælpere. Den grundlæggende voksenuddannelse gennemføres med VEU-godtgørelse i stedet for elevløn. VEU- godtgørelsen svarer til højeste dagpengesats. Den ordinære elevløn er for elever pÃ¥ 18 Ã¥r og derover ca. 8.900 kr. om mÃ¥neden.  

 

4. Udvikling i forhold til sygeplejerskeuddannelsen

·        Via merit og realkompetencevurdering skal flere social- og sundhedsassistenter motiveres til at videreuddanne sig til sygeplejerske.

·        Jeg vil nu nedsætte en arbejdsgruppe med det formÃ¥l at vurdere mulighederne for at etablere en meritsygeplejerskeuddannelse udbudt som Ã¥ben uddannelse. Arbejdsgruppen skal komme med forslag til, hvordan en sÃ¥dan uddannelsen konkret kan tilrettelæggelse.

·        En meritsygeplejerskeuddannelse udbudt som Ã¥ben uddannelsen vil pÃ¥ linie med initiativer til øget optag pÃ¥ sygeplejerskeuddannelsen, til mindsket frafald og opgaveglidning mellem personalegrupperne kunne være med til at imødekomme behovet for uddannede sygeplejersker i sundhedssektoren.

 

5. Spørgsmål AG

”Hvad vil regeringen gøre for at øge optaget på sundhedsuddannelserne og ikke mindst for at mindske frafaldet på sundhedsuddannelserne?”

 

SVAR

6. Øget optag til sundhedsuddannelserne

·        Regeringen arbejder for et øget optag til sygeplejerskeuddannelsen.

·        Selvom den demografiske udvikling betyder, at ungdomsÃ¥rgangene bliver mindre, viser udviklingen i ansøgerantallet til sygeplejerskeuddannelsen, at interessen for uddannelsen er stigende. Fra 2000 til 2006 er ansøgertallet med sygeplejerskeuddannelsen som første prioritet steget med 18 procent.

·        Danske Regioner har tilkendegivet overfor Undervisningsministeriet, at de kan finde de ekstra kliniske praktikpladser for at øge optaget bÃ¥de pÃ¥ sygeplejerske- og radiografuddannelserne. For sygeplejerskerne vil der kunne optages ca. 270 og for radiograferne 50 flere fra sommeren 2007. For at realisere de ekstra praktikpladser, kan det være nødvendigt, at de studerende skal rejse lidt længere end i dag, nÃ¥r de er i praktik.

·        Et øget optag betyder merudgifter til studiepladserne pÃ¥ uddannelsesinstitutionerne. Med globaliseringsaftalen er der afsat en økonomisk ramme til at finansiere en øget uddannelsesaktivitet pÃ¥ de videregÃ¥ende uddannelser herunder til SU til de studerende.

·        For radiograf-, bioanalytiker- og jordemoderuddannelsen er optaget allerede øget i perioden 2000-2006.

·        Med hensyn til social- og sundhedshjælperuddannelsen kan kommunalbestyrelserne fra den 1. januar 2007 selv optage op til 50 % af det dimensionerede antal elever pÃ¥ social- og sundhedshjælperuddannelsen. Skolerne skal optage det resterende antal. Det vil føre til en bedre udnyttelse af uddannelseskapaciteten.

·        Alle uddannelsespladser til social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen i 2007 skal besættes. Det er mÃ¥let. Og ingen sosu-skoler mÃ¥ stille unødvendige krav til ansøgerne.

·        En højere dimensionering af uddannelserne er ikke i sig selv nok til at løse uddannelsesproblemet. Sosu-skolerne oplever i disse Ã¥r ogsÃ¥ rekrutteringsproblemer. Sammen med kommunerne mÃ¥ skolerne derfor gøre en særlig indsats for at rekruttere sÃ¥vel unge som voksne elever til at opfylde behovet for uddannet arbejdskraft.

 

7. Mindsket frafald på sundhedsuddannelserne

·        En anden mÃ¥de at dække behovet for sundhedsfagligt personale pÃ¥ er ved at reducere frafaldet fra uddannelserne. Vi har i 2006 opstillet nogle centrale punkter for revision af sygeplejerskeuddannelsen for at nedbringe frafaldet pÃ¥ uddannelsen.

 

·        Alle involverede i udvalgsarbejdet – herunder Danske Regioner, Kommunernes Landsforening og Dansk SygeplejerÃ¥d – er enige om disse punkter. Derfor udarbejder Undervisningsministeriet nu en ny bekendtgørelse for uddannelsen, og samtidig er der taget initiativ til at implementere udvalgets anbefalinger bl.a. i en fælles studieordning for hele uddannelsen. Bekendtgørelsen forventes at gælde for studerende, der optages pÃ¥ sygeplejerskeuddannelsen fra 2008.

·        Som opfølgning pÃ¥ anbefalingerne tilrettelægges alle fagomrÃ¥der fremover sÃ¥ledes, at de bÃ¥de indgÃ¥r i teoretisk og kliniske undervisning med henblik pÃ¥ at sikre en bedre sammenhæng mellem teori og praktik. Derudover skal et klinisk undervisningsforløb placeres inden for studiets 1. Ã¥r.

·        Hertil kommer, at sygeplejeskolerne med strukturreformen er overgÃ¥et til selveje og forventes at skulle indgÃ¥ i de kommende professionshøjskoler. Herved bliver der bedre mulighed for en mere aktiv indsats for at øge gennemførslen pÃ¥ uddannelsen. MÃ¥l for reduktion af frafald skal i henhold til opfølgning pÃ¥ velfærdsaftalen inddrages i professionshøjskolernes udviklingskontrakter.

·        De grundlæggende social- og sundhedsuddannelser er i de senere Ã¥r blevet gjort mere attraktive for de praktisk orienterede. De kan pÃ¥begynde deres uddannelse med praktikophold i stedet for skole. Kravene til de almene fag er lempede, og engelsk er gjort valgfrit.

·        Forslaget til ny fælles rammelov for landbrugsuddannelserne, erhvervsuddannelserne og de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser indeholder en række initiativer, som alle har til hensigt at reducere frafaldet fra de erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Det drejer sig blandt andet om indførelse af mentor- og kontaktlærerordninger og efteruddannelse af lærere.