Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2006-07, Retsudvalget 2006-07, Socialudvalget 2006-07, Sundhedsudvalget 2006-07
§71 Alm.del Bilag 87, REU Alm.del Bilag 286, SOU Alm.del Bilag 162, SUU Alm.del Bilag 253
Offentligt
2799291_0001.png
sudvalget 2006-07,Socialudvalget 2006-07,Sundhedsudvalget 2006-07,Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2006-07
Beretn. om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2005-06
1906
Beretning nr. 8. Beretning afgivet af Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 den 29. september 2006
Beretning
om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2005-06
1. Indledning
2. Konkrete sager
3. Henvendelser og spørgsmål til ministre og andre
3.1. Unges klager over en tvangsforanstaltning
3.2. Psykiatriske patienters ret til udgang
3.3. Tvangsfjernelse af asylansøgeres børn
4. Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykiatriske patientklagenævn for 2005
4.1. Særlig opfølgning på udvalgte årsberetninger fra de lokale psykiatriske patientklagenævn for
2004
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
5.1. Besøg på 5 psykiatriske afdelinger i de 5 kommende regioner
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
7. Besøg på institutioner for tvangsanbragte børn
7.1. Helsingør Lokalcenters ungeafdeling på Antonius Hus
7.2. Solhaven
8. Studierejse
9. Møder
9.1. Møde med Folketingets Ombudsmand
9.2. Møde med andre folketingsudvalg
10. Deltagelse i konferencer m.v.
11. Information om tilsynets arbejde
SUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 253: Tilsynets beretning 2005-2006
2799291_0002.png
Beretn. om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2005-06
§ 71-tilsynets virksomhed
1. Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundlo-
ven.
Grundlovens §71, stk. 6 og 7, har følgende
ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovlig-
heden af en frihedsberøvelse, der ikke er beslut-
tet af en dømmende myndighed, og som ikke har
hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på be-
gæring af den, der er berøvet sin frihed, el lei-
den, der handler på hans vegne, forelægges de
almindelige domstole eller anden dømmende
myndighed til prøvelse. Nærmere regler herom
fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte per-
soner undergives et af Folketinget valgt tilsyn,
hvortil de pågældende skal have adgang til at ret-
te henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man ta-
ler om Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 el-
ler i daglig tale § 71-tilsynet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
2. Opgaver
Med hensyn til sine opgaver adskiller § 71-til-
synet sig fra Folketingets øvrige udvalg. På sine
møder behandler tilsynet en række generelle og
konkrete sager. Derimod bliver lov- og beslut-
ningsforslag ikke henvist til behandling i tilsy-
net.
Tilsynet modtager et meget stort antal henven-
delser fra og om enkeltpersoner, som admini-
strativt er berøvet deres frihed. En del af disse
henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger
uden for tilsynets kompetence, herunder spørgs-
mål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen.
Andre sager finder tilsynet det mest hensigts-
mæssigt at henvise eller videresende til de admi-
nistrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det
pågældende retsområde. Tilbage er et antal sager
vedrørende selve behandlingen under frihedsbe-
røvelsen. Tilsynet behandler disse sager, som
bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriske af-
delinger.
1907
§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykia-
triske afdelinger. Besøgene, der kan være enten
anmeldte eller uanmeldte, er et meget væsentligt
element i tilsynsvirksomheden. Som led i de al-
mindelige bestræbelser på at følge med i, hvad
der sker i amter og kommuner på tilsynets områ-
der, kan tilsynet også besøge væresteder, skoler
m.v.
Ud over sine ordinære møder holder § 71 -til-
synet også møder med foreninger m.v. Forenin-
gerne kan bl.a. være med til at belyse, hvad der,
set fra henholdsvis patienternes, de ældres, de
pårørendes og persona lets synsvinkel, giver an-
ledning til problemer på tilsynets områder.
§71 -tilsynet deltager desuden i konferencer
m.v., som angår emner inden for tilsynets sags-
områder.
De generelle og konkrete sager giver sammen
med besøgerie, møderne og konferencerne bl.a.
anledning til, at tilsynet retter henvendelse til og,
stiller spørgsmål til ministre og andre.
3. Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af
forhold, der vedrører behandlingen af admini-
strativt frihedsberøvede. F.eks. kan tilsynet ud-
tale kritik og komme med anbefalinger og hen-
stillinger. Typisk sker det enten i forbindelse
med behandlingen af en konkret sag eller på bag-
grund af besøg på en institution, hvor der er ad-
ministrativt frihedsberøvede personer.
§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørel-
ser i konkrete sager, behandle en klage eller tage
stilling til, om en beslutning om administrativ
frihedsberøvelse er rigtig eller forkert.
4. Sammenfatning
§ 71 -tilsynet er nedsat i henhold til grundloven
for at føre tilsyn med behandlingen af de perso-
ner, som administrativt er berøvet deres frihed.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksom-
hed på at føre dette tilsyn på en sådan måde, at
behandlingen - i vid forstand - af de administra-
tivt frihedsberøvede personer til stadighed for-
bedres på såvel det konkrete som på det generel-
le plan.
SUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 253: Tilsynets beretning 2005-2006
2799291_0003.png
1908
Beretn. om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2005-06
2. Konkrete sager
Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget
henvendelser fra og om enkeltpersoner, der ad-
ministrativt er berøvet deres frihed. En del af
disse henvendelser vedrørte spørgsmål, som lig-
ger uden for tilsynets kompetence, herunder
spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberø-
velsen. Andre sager har tilsynet fundet det mest
hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til
de administrative klage- eller tilsynsmyndighe-
der på det pågældende retsområde. Tilbage er et
antal sager vedrørende selve behandlingen under
frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandlet disse
sager.
3. Henvendelser og spørgsmål til ministre og
andre
3.1. Tilsynet har bl.a. stillet følgende spørgs-
mål om unges klager over tvangsforanstaltnin-
ger til indenrigs- og sundhedsministeren:
»Ministeren bedes redegøre for reglerne, når
en ung mellem 15 og 17 år ønsker at klage over
en tvangsforanstaltning under en indlæggelse på
en ungdomspsykiatrisk afdeling og forældrene
modsætter sig. Hvad er endvidere patientrådgi-
verens rolle i den situation, hvor den unge øn-
sker at klage, men forældrene siger nej? Hvor-
dan forholder det sig, hvis barnet er under 15
år?«, jf. spm. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren har i den
forbindelse svaret:
»Jeg kan oplyse, at psykiatriloven også gælder
for mindreårige. Når der er truffet beslutning om
anvendelse af tvang over for børn og unge, fordi
de opfylder lovens betingelser, så finder psykia-
triloven anvendelse. Det vil sige, at disse perso-
ner nyder samme beskyttelse som alle andre pa-
tienter i den situation, herunder f.eks. bistand fra
en patientrådgiver i forbindelse med iværksæt-
telse af klagesager. I den forbindelse fremgår det
af psykiatrilovens § 35, at sygehusmyndigheden
efter anmodning fra patienten eller patientrådgi-
veren skal indbringe klager over tvangsanven-
delse for det lokale psykiatriske patientklage-
nævn.«, jf. svar på spm. 2.
3.2 Tilsynet har endvidere stillet følgende
spørgsmål om psykiatriske patienters ret til ud-
gang til indenrigs- og sundhedsministeren:
»Er det i overensstemmelse med regler og
praksis, at en tvangstilbageholdt psykiatrisk pa-
tient, der har en times udgang om dagen, kan få
1. Indledning
Tilsynet har i løbet af folketingsåret 2005-06
holdt 8 møder.
Tilsynets arbejde har i år været præget af, at
forslaget om en revision af psykiatriloven blev
behandlet i Folketinget.
I den forbindelse tog tilsynet på en tur rundt i
de kommende fem regioner. Målet var at besøge
en psykiatrisk afdeling i hver region for at drøfte
forslaget til en revision af psykiatriloven med
både personale og patienter. Resultatet kan ses i
beretningen.
Tilsynet har derfor ikke på vanlig vis været på
tilsynsbesøg på de psykiatriske afdelinger i år.
Efter debatten om psykiatriloven besluttede
tilsynet endvidere at se nærmere på andre be-
handlingsmetoder inden for psykiatrien. Tilsy-
net tog derfor i begyndelsen af september måned
til Lapland for at høre nærmere om Open Dia-
logue in Psychosis.
Tilsynet har i år været på sit første egentlige
tilsynsbesøg på en institution for tvangsanbragte
børn - Helsingør Lokalcenter.
I foråret var der endvidere særlig fokus på for-
holdene for asylbørn på asylcentre, herunder
også de asylbørn, der er tvangsfjernet fra foræl-
dre, der opholder sig på et asylcenter. Tilsynet
mente i den forbindelse, at der var behov for en
afklaring af tilsynets kompetence over for asyl-
børn, der er tvangsfjernet fra forældrene. På bag-
grund af svar fra socialministeren har tilsynet
konkluderet, at disse børn også er omfattet af til-
synets forpligtelser. Tilsynets indsats på dette
område drøftes i det kommende folketingsår.
Tilsynet har bl.a. holdt møde med Folketingets
Ombudsmand og deltaget i mødet om anvendel-
sen af ambulant tvang, som Folketingets Sund-
hedsudvalg holdt med brugere, pårørende og be-
handlere inden for psykiatrien. Tilsynet har end-
videre haft lejlighed til at deltage i konferencer
m.v.
De generelle og konkrete sager, der løbende
har været i tilsynet, har sammen med besøgene,
møderne og konferencerne givet anledning til, at
tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgs-
mål til bl.a. indenrigs- og sundhedsministeren,
justitsministeren og forskellige amtskommuner
og kommuner.
SUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 253: Tilsynets beretning 2005-2006
2799291_0004.png
Beretn. om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2005-06
frataget denne udgang, fordi patienten f.eks.
ikke vil tage medicin?«, jf. spm. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren har i den
forbindelse svaret:
»Jeg mener ikke, der er et entydigt svar på det-
te spørgsmål, som derfor må bero på en konkret
vurdering. Hvis det handler om, at den ene times
udgang om dagen bliver frataget patienten som
et element af straf, er det ulovligt.«, jf. svar på
spm. 4.
3.3. Tilsynet har endvidere anmodet socialmi-
nisteren om at vurdere tilsynets kompetence i sa-
ger om tvangsfjernelse af asylansøgeres børn.,
jf. spm. 12.
Socialministeren har i den forbindelse svaret:
»Asylansøgere hører under udlændingemyn-
dighedernes område. Den generelle tilsynsfor-
pligtelse i lov om social service §§ 6 og 33 om-
fatter dog alle børn, der opholder sig i kommu-
nen uanset baggrunden for opholdet.
Som beskrevet hører asylbørn under udlæn-
dingemyndighedernes ansvar, og det er som ud-
gangspunkt deres hjælpeforanstaltninger og de-
res lovgivning, der finder anvendelse. Princip-
perne og foranstaltningerne i lov om social ser-
vice udgør et supplerende grundlag for hjælp,
som udlændingemyndighederne og kommuner-
ne anvender i forhold til børn med behov for
særlig støtte.
I praksis betyder dette, at reglerne om særlig
støtte i lov om social service finder anvendelse
på samme vis som for andre børn med behov for
særlig støtte, også i forhold til anbringelser uden
for hjemmet. Det betyder bl.a., at den anbringen-
de kommune fører tilsyn under anbringelsen, det
almindelige klagesystem finder anvendelse, og
at børnene som udgangspunkt modtager de sam-
me ydelser som andre anbragte børn.
Udlændingestyrelsen afholder udgifterne til
de konkrete hjælpeforanstaltninger, og omfanget
af hjælp reguleres dermed af udlændingeloven.
Udlændingestyrelsen lægger sig i praksis nor-
malt op ad kommunernes vurdering vedrørende
behovet for hjælp.
Kommunen skal i samarbejde med udlændin-
gemyndighederne sørge for, at der er samvær
med forældrene. Forældrene vil normalt kunne
forlade asylcentrene. Alternativt vil samvær
kunne finde sted på asylcentrene.
1909
I forbindelse med anbringelsen skal kommu-
nen sikre, at børnene fortsat er i stand til at tale
med deres forældre på et fælles sprog. Dette kan
tilgodeses på flere forskellige måder, bl.a. via
hyppigt samvær med forældrene, anbringelse
sammen med søskende, anbringelse hos en fami-
lie, der taler barnets modersmål, ved at tilbyde
en støtteperson med samme etniske baggrund
el.lign. Derudover er det muligt at tilbyde mo-
dersmålsundervisning, i det omfang det skønnes
nødvendigt. Det vil i givet fald være Udlændin-
gestyrelsen, som betaler for denne modersmåls-
undervisning.«, jf. svar på spm. 4.
4. Opfølgning på årsberetninger fra de lokale
psykiatriske patientklagenævn for 2005
Det følger af lov om frihedsberøvelse og an-
den tvang i psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale
psykiatriske patientklagenævn hvert år skal of-
fentliggøre en beretning om deres virksomhed.
Det følger samtidig af forarbejderne til den sene-
ste ændring af loven, at det forudsættes, at bl.a.
§ 71-tilsynet bliver gjort bekendt med årsberet-
ningerne.
Tilsynet har igen i år drøftet årsberetningerne.
Det har givet anledning til, at tilsynet den 8. sep-
tember 2006 skrev følgende til samtlige lokale
psykiatriske patientklagenævn:
»Folketingets § 71 -tilsyn har på sine to seneste
møder drøftet de lokale psykiatriske patientkla-
genævns årsberetninger.
§ 71-tilsynet ser årsberetningerne som en vig-
tig og meget brugbar information for tilsynet i
arbejdet på psykiatriområdet. Tilsynet har i den
forbindelse bemærket, at der er en del variatio-
ner i omgørelsesprocenterne i de enkelte årsbe-
retninger. I den forbindelse vil tilsynet gerne hø-
re, om der hos de enkelte nævn er en særlig pro-
cedure, der følger op på større variationer i om-
gørelsesprocenten og hvilke kriterier, der i den
forbindelse lægges til grund for, at en sådan pro-
cedure sættes i gang.«
Opfølgningen vil fremgå af tilsynets næste be-
retning.
Brevet er omdelt på alm. del - bilag 204.
4.1 Særlig opfølgning på udvalgte årsberetnin-
ger fra de lokale psykiatriske patientklagenævn
for 2004
Som nævnt i tilsynets årsberetning for folke-
tingsåret 2004-05 så tilsynet på problemsti ll in-
SUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 253: Tilsynets beretning 2005-2006
2799291_0005.png
1910
Beretn. om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2005-06
Referaterne fra besøgene kan læses på § 71-
tilsynet alm. del - bilag 94 og 135.
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatri-
ske afdelinger m.v.
Det er tilsynets praksis, at der et års tid efter et
tilsynsbesøg følges op på den rapport, som besø-
get mundede ud i, med forskellige spørgsmål til
den ansvarlige myndighed.
Således har tilsynet fulgt op på sit uanmeldte
tilsynsbesøg på Frederiksberg Hospitals Psykia-
triske Afdeling den I. april 2005. Tilsynet havde
her spurgt om frivilligt indlagte patienters mu-
lighed for at komme på og gå fra en lukket psy-
kiatrisk afdeling. H:S svarede 29. september
2005. Opfølgningen gav ikke anledning til be-
mærkninger fra tilsynets side.
Redegørelsen kan læses på alm. del - bilag 6.
ger vedrørende fremmødeprocenten for patient-
rådgivere ved enkelte af nævnene.
Frederiksborg Statsamt har i sin redegørelse til
tilsynet af 17. marts 2006 bl.a. oplyst, »at pa-
tientrådgivernes mødedeltagelse er væsentligt
forbedret i 2006, idet der i 17 ud af 22 afholdte
møder har deltaget en patientrådgiver i første del
af 2006.«
Redegørelsen er omdelt på alm. del - bilag
100.
Århus Statsamt har på tilsvarende vis i sin re-
degørelse til tilsynet af 7. april 2006 oplyst, at
fremmødeprocenten for patientrådgivere i mø-
der ved patientklagenævnet vedrørende sager fra
Silkeborg psykiatriske afdeling i 2005 blev på
83 pet. i forhold til 20 pct. i 2004.
Redegørelsen er omdelt på alm. del - bilag
105.
§ 71-tilsynet har taget begge redegørelser til
efterretning.
7. Besøg på institutioner for tvangsanbragte
børn
7.1 Helsingør Lokalcenters ungeafdeling på
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
5.1. Besøg på 5 psykiatriske afdelinger i de 5 Antonius Hus
Den 20. juni 2006 aflagde § 71-tilsynet et an-
kommende regioner
I forbindelse med, at regeringen i november meldt tilsynsbesøg på Helsingør Lokalcenters
2005 sendte forslaget om en revision af psykia- ungeafdeling i Antonius Hus. Formålet med be-
triloven i høring besluttede tilsynet, der også har søget var at se på forholdene for tvangsanbragte
en del af partiernes psykiatriordførere som med- børn på lokalcenteret.
lemmer, at tage en tur rundt på landets psykiatri-
Under besøget foretog tilsynet en rundgang på
ske afdelinger for især at drøfte det nye tiltag at centeret, herunder udearealerne. Der var efter-
indføre tvungen opfølgning med såvel personale følgende møde med ledelsen på centeret. Tilsy-
som patienter på afdelingerne.
net konkluderede efter besøget:
Tvungen opfølgning vil i den forbindelse si-
»Efter tilsynets opfattelse er de fysiske ram-
ge, at det skal, når bestemte kriterier er opfyldt, mer og forholdene i øvrigt på lokalcenteret me-
være muligt at bringe en psykiatrisk patient, der get gode og tidssvarende.
er udskrevet, men i medicinsk behandling, ind
I den forbindelse finder tilsynet det især sær-
på den psykiatriske afdeling med tvang for at
give medicinen med tvang for bl.a. at undgå risi- deles positivt,
koen for tilbagefald for patienten.
- at der også via rammerne vises respekt for bør-
nenes/de unges privatliv, hvor børnene/de
Tilsynet besøgte den 13. januar 2006 Rigsho-
unge selv bestemmer indretningen af deres
spitalets Psykiatriske Klinik, Psykiatrisk Center
værelser, og værelset respekteres som den en-
Midt, Oringe og Psykiatrisk Afdeling P Univer-
keltes private enhed, hvor der ikke er adgang
sitetsafdelingen Odense og fik her et indblik i
uden tilladelse fra barnet/den unge,
personalets holdninger til det fremlagte psykia-
trilovforslag og fik endvidere lejlighed til at tale - at rammerne fremstår så hjemlige, som det er
muligt, med et køkkenalrum pyntet med bør-
med patienterne.
nenes tegninger og billeder på væggene i af-
Den 26. februar 2006 besøgte tilsynet endvi-
snittet, hvor børnene og de unge bor, af børne-
dere Psykiatrisk Hospital Århus og Aalborg Psy-
ne/de unge med minder fra ferie og fødselsda-
kiatriske Sygehus Afdeling Syd og drøftede
ge.
samme problemstillinger.
SUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 253: Tilsynets beretning 2005-2006
2799291_0006.png
Beretn. om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2005-06
Tilsynet finder det endvidere positivt med den
frie adgang til såvel internet og telefon, herunder
brugen af egen mobiltelefon.
Tilsynet finder, at den indsats over for børne-
ne, som afspejles i de ovenfor beskrevne aktivi-
teter og måden, hvorpå de bliver gennemført, er
særdeles positive. Efter tilsynets opfattelse ska-
ber det en tillidsfuld og tryg atmosfære omkring
børnene og de unge, der er anbragt på lokalcen-
teret.
Tilsynet finder det endvidere positivt, at lokal-
centeret lægger så stor vægt på at opnå et godt
samarbejde med forældrene til de anbragte børn
og unge.
Tilsynet finder det positivt, at det, hvis der er
brug for det, er muligt for forældre og barn/den
unge at væré sammen et neutralt sted på kommu-
nens samværsafdeling.
Til Helsingør Kommunes bemærkninger om
terrænfrihed skal tilsynet blot understrege, at til-
synet under besøget havde en klar opfattelse af,
at børnene/de unge kunne færdes frit også uden
for 10ka1centerets område i det omfang deres al-
der og modenhed nu engang gjorde det muligt.
Tilsynet finder det positivt, at kommunen læg-
ger afgørende vægt på, at de anbragte børn/unge
bevarer kontakten med en så stor del af deres
netværk, som det er muligt under selve anbrin-
gelsen.
Tilsynet finder det vigtigt, at såvel forældre
som de unge, der er tvangsanbragt, orienteres
om deres rettigheder og klagemuligheder såvel i
forbindelse med anbringelsen som under selve
anbringelsen.«
Hele rapporten kan læses på alm. del - bilag
186.
7.2. Solhaven
§ 71-tilsynet havde planlagt et besøg på insti-
tutionen Solhaven i Farsø den 21. september
2006. Besøget blev udskudt.
8. Studierejse
Den 5. og 6. september 2006 tog § 71-tilsynet
på studietur til Lapland i Finland for at høre nær-
mere om åben dialog i en psykose, som de på
den psykiatriske afdeling i Keropudas i Vestlap-
land har udviklet gennem de sidste 20 år. Refe-
ratet fra studieturen vil blive godkendt i den
kommende samling og vil blive omtalt i tilsynets
næste årsberetning
1911
Men efter besøget kunne tilsynet allerede kon-
kludere, at et mønstersystem kunne bestå i: .
- at enhver med en psykose i løbet af 24 timer
kan komme i behandling,
- at familie og netværk involveres mest muligt i
behandlingen, selvfølgelig med den syges bil-
ligelse,
- at behandlerne er de samme, uanset om patien-
ten er hjemme eller indlagt,
- at alle former for tvang begrænses mest muligt
til fordel for omsorg og samtale,
- at alle behandlere forpligtes til eksplicit at for-
klare, hvad de gør, og hvorfor der f.eks. gives
en bestemt medicin eller bruges tvang,
- at behandlerteamet i forhold til psykisk syge
udvides med flere faggrupper, herunder psy-
kologer, og
-.at personalet løbende uddannes, således at alle
efterhånden får suppleret deres kvalifikationer
med en terapeutuddannelse.
9. Møder
9.1 Folketingets Ombudsmand
Tilsynet holdt den 23. november 2005 møde
med Folketingets Ombudsmand.
På mødet drøftede tilsynet og Folketingets
Ombudsmand erfaringerne fra Folketingets Om-
budsmands inspektioner af psykiatriske afdelin-
ger i relation til den forestående revision af psy-
kiatriloven. Der var endvidere en gensidig orien-
tering om Folketingets Ombudsmands og tilsy-
nets arbejde i det kommende år.
9.2 Møder med andre Folketingsudvalg
Tilsynet deltog den 25. januar 2006 i Folketin-
gets Sundhedsudvalgs møde med brugere, pårø-
rende og behandlere om anvendelsen af ambu-
lant tvang inden for psykiatrien. Den 8. februar
2006 deltog tilsynet i Folketingets Retsudvalgs
møde med Institut for Menneskerettigheder om
instituttets Statusrapport 2005 om Menneskeret i
Danmark.
10. Deltagelse i konferencer m.v.
Tilsynet blev inviteret til Amtsrådsforenin-
gens konference om tvang i psykiatrien - hvor-
dan går det ? - resultaterne af gennembrudspro-
jektet den 12. januar 2006. Tilsynet blev endvi-
dere inviteret til Amtsrådsforeningens konferen-
ce den 28. marts 2006 om psykiatrisk forskning
- status og fremtid.
SUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 253: Tilsynets beretning 2005-2006
2799291_0007.png
1912
Beretn. om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2005-06
Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 350
forskellige myndigheder, organisationer, for-
eninger m.v. Efterfølgende er folderen udsendt
enten efter anmodning eller i forbindelse med
besvarelse af henvendelser.
Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere
beskriver tilsynets opgaver efter grundloven, ud-
sendes enten efter anmodning fra f.eks. psykia-
triske afdelinger eller uddannelsessteder eller i
forbindelse med besvarelse af henvendelser.
Tilsynets offentlige dokumenter kan endvide-
re findes på Folketingets hjemmeside www.fol-
ketinget.dk.
11. Information om tilsynets arbejde
I det forløbne folketingsår har tilsynet vanen
tro udsendt en folder om årets arbejde i tilsynet
med henblik på at udbrede kendskabet til hele
sin virksomhed til en bredere kreds af offentlige
myndigheder, personale og - ikke mindst - pa-
tienter.
Målet er, at folderen skal medvirke til en posi-
tiv udvikling, således at administrativt friheds-
berøvede personer, hvor de end befinder sig, bli-
ver tilbudt nogle forhold, som samfundet kan
være bekendt.
Hans Andersen (V) Inge-Lene Ebdrup (V) fmd. Birgitte Josefsen (V)
Tina Petersen (DF) nfmd. Per Ørum Jørgensen (KF) Karen 1. Klint (S)
Lise von Seelen (S) Elsebeth Gerner Nielsen (RV) Anne Baastrup (SF)