Dato:            28. november 2006

Kontor:         Internationalt kt.

J.nr.              2006-10333-296

 


 

 

Besvarelse af spørgsmål, som Folketingets Europaudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 31. oktober 2006

 

Spørgsmål:

"Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgsmødet den 27. oktober 2006 - oversende et notat om grænsefladerne mellem WHO og EU’s handlingsprogram for sundhed, herunder om hvordan der konkret koordineres organisationerne imellem.”

 

Svar:

Rammen for EU’s indsats for folkesundheden er som bekendt fastlagt i artikel 152 i EF-traktaten. Af denne bestemmelse følger der en traktatmæssig forpligtelse for Fællesskabet til at medvirke til at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og gennemførelsen af alle Fællesskabets politikker og aktiviteter og – som et supplement til de nationale politikker – til at forbedre folkesundheden og forebygge sygdomme hos mennesker samt imødegå forhold, der kan indebære risiko for menneskers sundhed, idet indsatsen skal omfatte bekæmpelse af de største trusler mod sundheden ved at fremme forskning i deres årsager, spredning og forebyggelse samt sundhedsoplysning og -uddannelse. Fællesskabet skal fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne herom og om nødvendigt støtte deres indsats, og medlemsstaterne skal indbyrdes og i kontakt med Kommissionen samordne deres politikker og programmer på de omhandlede områder. Kommissionen kan i nær kontakt med medlemsstaterne tage ethvert passende initiativ for at fremme denne samordning, især i form af tilskyndelsesforanstaltninger, uden at der er tale om nogen form for harmonisering.

 

WHO er med 193 medlemslande FN’s Verdenssundhedsorganisation.   Alene i WHO’s Europaregion er der 53 medlemslande, hvoraf hovedparten både er uden for EU og blandt regionens mindst udviklede lande. Kernefunktioner for WHO er at være førende ved fastlæggelse af normer og standarder for de mange forskellige områder i sygdomsbekæmpelsen, i særdeleshed i forhold til smitsomme sygdomme, at rådgive om og monitorere implementeringen af disse normer og standarder, at identificere og stimulere sundhedsforskningsområder, at tilbyde sundhedsfaglig rådgivning og teknisk støtte til kapacitetsopbygning i nationale sundhedssystemer samt at monitorere og analysere sundhedssituationen i verden. WHO’s ressourcer sættes især ind med et udviklingsbistandsorienteret sigte og ved en tilstedeværelse i de lande, hvor behovet er størst – på globalt plan ikke mindst i de afrikanske lande og i den europæiske region især i Østeuropa og Centralasien, hvor de færreste lande er medlemmer af EU. Der fokuseres her ikke mindst på bistand til og rådgivning om opbygning og udvikling af sundhedssystemerne og på bekæmpelse af smitsomme sygdomme. Denne del af WHO’s indsats er således kun i meget begrænset omfang af direkte relevans for EU’s medlemslande, der primært drager nytte af WHO’s sundhedsfaglige rådgivning i form af standarder, normer og metodeudvikling i forhold til indsatsen i de nationale sundhedsvæsener. WHO programmer, der som sådan er møntet på økonomisk projektstøtte, er ikke sædvanlige.

 

Ifølge EF-traktatens artikel 152, stk. 3, fremmer Fællesskabet og medlemsstaterne samarbejdet med tredjelande og med de internationale organisationer, der beskæftiger sig med folkesundhed. Den konkrete koordination er baseret på et memorandum af 14. december 2000 om rammer for og af­ta­­ler vedrørende samarbejdet mellem WHO og Kommissionen. De fælles interesser og samarbejdsområder opridses, idet man samtidig understreger vigtigheden af at undgå dobbeltarbejde. Endvidere fastlægges prioriterede områder, idet de faktiske aktiviteter til gennemførelsen af disse aftales på møder. Generelt afholdes der et årligt møde på højt niveau mellem WHO’s generaldirektør og de relevante kommissærer, ligesom der afholdes et år­ligt møde mellem WHO’s hovedkontor og WHO’s Regionalkontor for Euro­pa samt relevante generaldirektorater i Kommissionen. Endelig afholdes der med nogle måneders mellemrum møde mellem WHO’s kontor ved EU og Generaldirektoratet for Sundhed og Forbrugerbeskyttelse vedrørende mere praktiske spørgsmål, herunder deltagelse i udvalg og arbejdsgrupper.

 

I overensstemmelse hermed fremgår det af artikel 12 i forslaget til oprettelse af det 2. EF-handlingsprogram for sundhed 2007-2013, at forbindelser til og samarbejde med relevante internationale organisationer, særligt WHO, skal fremmes under gennemførelsen af handlingsprogrammet. Det suppleres af præamblen til forslaget, hvorefter der ved et samarbejde med WHO skal tages hensyn til de forskellige organisationers særlige kompetencer og roller. Med forslaget til det 2. EF-handlingsprogram for sundhed lægges der op til et finansieringsprogram i den forstand, at det vil kunne yde økonomisk støtte til projekter samt til driften af NGO’er og specialiserede netværk under nærmere betingelser. Særligt vedrørende forslaget til det 2. EF-hand­lingsprogram for sundhed må det forventes, at man i de årlige arbejdsplaner vil medtage et fast punkt om samarbejdet med de internationale organisationer, herunder WHO. Det fremgår eksempelvis af arbejdsplanen for 2006 for det eksisterende EF-Folkesundhedsprogram 2003-2008, at samarbejdet med WHO vil bygge på eksisterende initiativer mellem de to organisationer og kan udstrækkes til yderligere områder i programmet, hvis de bedst kan fremmes gennem WHO, og at samarbejdsområderne vil blive fastsat i en særlig kommissionsbeslutning.