Kvittering: Du har indsendt disse oplysninger til Socialministeriet

Vi anbefaler at du udskriver denne side og gemmer den.

Skema til brug for forslag til udmøntning af satspuljen for 2008

1. Forslagets titel

 

Fra Restgruppe til Ressource. Et modelprojekt for sent udviklede unge.

2. Forslagsstiller

 

Havredal gl. Skole

3. Tilskudsmodtager

 

Havredal gl. Skole

3b. Post- og e-mail adresse

 

Havredal gl. Skole Ulvedalsvej 30-34 7470 Karup. [email protected]

3c CVR-nr eller CPR-nr for projektansvarlig

 

18962489

4. Forslagets formål

Hvilket problem hos målgruppen vil forslaget løse? (Beskriv kort forslagets formål ud fra hvilket problem, det skal løse for målgruppen og hvilken forandring, det skal medføre for målgruppen).

Alt for mange unge gennemfører aldrig eller dropper ud af en ungdomsuddannelse. Tallet er mellem 15-20 %. Stort set alle sent udviklede tilhører denne gruppe. Problemerne er: •Unge som ikke får udnyttet deres kompetencer, fordi der mangler uddannelsesretninger. •De unge har brug for at få kvalificerede sociale kompetencer. •Der er ikke kvalificerede uddannelses- og praktikpladser nok til målgruppen. •Overgangen til job og egen bolig er problematisk. De unges forløb ”knækker”, såfremt de ikke støttes intensivt, og vores 3 årige indsats kan være spildt. •Virksomhederne er ikke opmærksomme på sent udviklede unge som en værdifuld arbejdskraft. Forslaget skal som modelprojekt udvikle og målrette intentionerne i Ungdomsuddannelsesloven samtidig med at den sociale indsats udbygges, og dialogen med arbejdsmarkedet styrkes. Projektet vil være model for: 1.Hvorledes unge med særlige behov får en uddannelse og kommer i fast beskæftigelse. 2.Hvorledes unge med særlige behov får hverdagslivet til at fungere. 3.Hvorledes man via dialog med arbejdsgivere får skruet den rette medarbejderkompetence sammen. 4.Hvordan virksomhederne udtænker og etablerer nye arbejdspladser.

5. Forslagets målgruppe

Skal beskrives kort og præcist. F.eks.: grønlandske børn i DK i alderen 7-18 eller familier, hvor begge forældre er misbrugere eller børn i alderen 7 -14 år, som er anbragt uden for hjemmet.

  • Hvor mange er omfattet af mÃ¥lgruppen?
  • Hvor mange i mÃ¥lgruppen forventes at være omfattet af forslaget?
  • Er der relevante undergrupper (er det f.eks. relevant at skelne mellem mænd og kvinder, drenge og piger)?

På landsplan er der mindst 90.000 sent udviklede mellem 18 og 50 år. I herværende projektforslag deltager 8 unge pr. år, dvs. i alt 32 unge i en 4 årig periode.

6. Forslagets langsigtede mål

Hvilke konkrete forandringer skal ske for målgruppen, for at forslagets gennemførelse kan betragtes som en succes.

Dette er forslagets langsigtede mål, som skal beskrives konkret og præcist – det kaldes også at SMART-sikre målet:

  • S – Specifikt (konkret, præcist, detaljeret)
  • M – MÃ¥lbart (kan det dokumenteres, at mÃ¥let er nÃ¥et)
  • A – Accepteret (mÃ¥let er accepteret af dem, der skal medvirke til at gennemføre forslaget og det er attraktivt for dem at opnÃ¥)
  • R – Realistisk (mÃ¥let kan nÃ¥s inden for den givne tid og med de givne ressourcer)
  • T – Tidsafgrænset (hvornÃ¥r skal mÃ¥let være nÃ¥et)

- det er dette mål, I skal bruge til at styre projektet efter.

En forandring kan også være, at en dårlig udvikling for målgruppen stoppes eller sinkes. Men der skal være nogle ”beviser” for, at projektet er lykkedes.

Overvej hvilke synlige forandringer skal man kunne identificere hos målgruppen, når projektet er slut; ( - det langsigtede mål er ofte en ændring af deltagernes livssituation. F.eks. øget livskvalitet, at en tilfredsstillende stor del har taget en uddannelse, en dårlig spiral er blevet stoppet….).

Det er opfyldelsen af dette mål, I som forslagsstillere skal bedømme egen succes på.

Ved projektperiodens afslutning er der sket følgende, som samtidig er fundamentet for en langsigtet ændring af de unges livssituation: •Der er udviklet og udbudt 3 nye overbygningsuddannelser på Havredal gl. Skole. •6-8 unge påbegynder en af de nye uddannelser hvert år og 32 unge er i uddannelse eller beskæftigelse ved projektets slutning. •De unge, der er i beskæftigelse har styr på boforhold og fritiden samt har opnået forbedrede livskompetencer. •Virksomhederne er velinformerede om ansættelse og fastholdelse af sent udviklede unge. •Virksomhederne har genereret adskillelige nye jobtyper. •Vi har på forskningsniveau og som model for, hvordan unge med særlige behov fast integreres på arbejdsmarkedet, dokumenteret vejen fra Restgruppe til Ressource. •Vi har formidlet resultater og erfaringer bredt indenfor uddannelsessystemet og det rummelige arbejdsmarked. Se vedhæftede projektbeskrivelse for de langsigtede mål.

7. Hvordan nås resultaterne?

Beskriv, hvordan forslagets resultater  (punkt 6) bliver nÃ¥et med vægt pÃ¥ Ã¥rsags-virkningsforholdet mellem de centrale aktiviteter i forslaget. (Se nærmere i vejledningen). Begrund valget af aktiviteter ud fra, pÃ¥ hvilken mÃ¥de de bidrager til at opfylde det langsigtede mÃ¥l. Er der dokumentation (fx forskning eller erfaringer fra andre projekter), der understøtter, at aktiviteterne er velegnede til at nÃ¥ resultaterne.

Punktet skal udfyldes, også selvom der vedlægges supplerende bilag til skemaet.

De tre nye overbygningsuddannelse på Havredal gl. Skole: IT vicevært, Køkken/kantine og Væksthus/blomster. Samtidig udbygges den sociale indsats. IT vicevært: Arbejdsmarkedet efterspørger medarbejdere, der magter IT. De unge vil kunne få arbejde for boligselskaber, Frivillighedshuse, Internet-caféer, virksomheder, landbrug, indenfor service og turisme osv. De unge vil kunne varetage medhjælperfunktioner som IT vicevært, hvor de vil kunne få beskæftigelse som en solid ”gammeldags” vicevært kombineret med IT færdigheder. Køkken/kantine: Mindre virksomheder kan få gavn af at ansætte en praktisk vicevært, der også har lyst og uddannelse til at varetage firmaets kantineopgaver. Vores elever vil få kompetencer vedr. frokostretter, madlavning, bagning, borddækning, servicering osv. Væksthus/blomster: Muligheder for praktiske viceværter, der har kendskab til blomster og prydplanter, vil øge mulighederne for beskæftigelse indenfor park- og kirkegårdsarbejde. Den sociale indsats: Det tilknyttes støttepersoner til de unge, og der etableres sociale læringsrum hos virksomhederne. Dokumentation for at aktiviteterne er velegnede til at nå resultaterne findes i Landsforeningen Ligeværds projekt: Jobdetektiven. Projekt Jobdetektiven var støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen og blev afsluttet i 2006. Samtidig har vi vores egne erfaringer, hvor succesraten for beskæftigelse er 95%. For projektets konkrete indhold - se venligst vedhæftede projektbeskrivelse.

8. Dokumentation, monitorering og evt. evaluering og effektmåling

Hvordan vil det blive dokumenteret, om forslagets målsætninger er blevet opfyldt? (Vil der løbende blive indsamlet data?
Hvem er ansvarlig for indsamlingen? Tænkes en evaluering med fra projektets start? )

Socialministeriet ønsker at følge med i at satspuljefinansierede indsatser har den tilsigtede virkning for borgerne. Derfor vil bevillingsmodtagere blive bedt om årligt at rapportere til ministeriet om status på mål for resultater .

Punktet skal udfyldes, også selvom der vedlægges supplerende bilag til skemaet.

Om projektets målsætninger er opfyldt dokumenteres gennem undervisningsplaner, statistiske opgørelser, kvalitative data, evalueringsskemaer og Havredal gl. Skoles kvalitets- og dokumentationssystem. SUELL Team v. Dorthe Suell – Master i Social Integration tilknyttes som ekstern evaluator/forsker. For konkret dokumentation i forhold til projektets målsætninger - se venligst vedhæftede projektbeskrivelse. Formidlingsaktiviteter er ligeledes beskrevet.

9. Budgetforslag

Budgetforslag (Samlet budget for de enkelte år oplyses i mio. kr. med 1 decimal, fx 0,1, 1,1, 2,2, 3,3)

  • Punktet herunder skal udfyldes, ogsÃ¥ selvom der vedlægges supplerende bilag til ansøgningen.
  • Der skal vedlægges et deltaljeret budget til forslaget.

 

2008 

2009 

2010 

2011

Forslag (mio. kr. med en decimal):   

1,0   

0,8   

0,8   

 0,9

10. Hvem er ansvarlig for forslaget?

 

Dato for indsendelse af forslag  

Navn og titel på forslagsstiller

 14. september 2007 

Ole Schmidt, bestyrelsesformand Havredal gl. Skole

11. Vedhæftede filer

Hos Socialministeriet er dine filer blevet gemt med følgende navne. Hver fils oprindelige navn fremgår af filnavnets endelse.

satspulje2007_ORIG_20070914-013841_0_070913 Budget Fra Restgruppe til Ressource.xls, satspulje2007_ORIG_20070914-013841_1_070914 Projektbeskrivelse Fra Restgruppe til Ressource.doc