Kvittering:
Du har indsendt disse oplysninger til Socialministeriet
Vi anbefaler at du udskriver denne side og gemmer den.
Skema til brug
for forslag til udmøntning af satspuljen for 2008
|
1. Forslagets
titel
|
|
Fra
Restgruppe til Ressource. Et modelprojekt for sent udviklede unge.
|
|
2.
Forslagsstiller
|
|
Havredal
gl. Skole
|
|
3.
Tilskudsmodtager
|
|
Havredal
gl. Skole
|
|
3b. Post- og
e-mail adresse
|
|
Havredal
gl. Skole Ulvedalsvej 30-34 7470 Karup. [email protected]
|
|
3c CVR-nr
eller CPR-nr for projektansvarlig
|
|
18962489
|
|
4. Forslagets
formål
|
Hvilket problem hos målgruppen vil forslaget løse?
(Beskriv kort forslagets formål ud fra hvilket problem, det skal løse for
målgruppen og hvilken forandring, det skal medføre for målgruppen).
|
Alt
for mange unge gennemfører aldrig eller dropper ud af en ungdomsuddannelse.
Tallet er mellem 15-20 %. Stort set alle sent udviklede tilhører denne
gruppe. Problemerne er: •Unge som ikke får udnyttet deres kompetencer,
fordi der mangler uddannelsesretninger. •De unge har brug for at få
kvalificerede sociale kompetencer. •Der er ikke kvalificerede uddannelses-
og praktikpladser nok til målgruppen. •Overgangen til job og egen bolig er
problematisk. De unges forløb â€knækkerâ€, sÃ¥fremt de ikke støttes intensivt,
og vores 3 årige indsats kan være spildt. •Virksomhederne er ikke
opmærksomme på sent udviklede unge som en værdifuld arbejdskraft. Forslaget
skal som modelprojekt udvikle og målrette intentionerne i
Ungdomsuddannelsesloven samtidig med at den sociale indsats udbygges, og
dialogen med arbejdsmarkedet styrkes. Projektet vil være model for:
1.Hvorledes unge med særlige behov får en uddannelse og kommer i fast
beskæftigelse. 2.Hvorledes unge med særlige behov får hverdagslivet til at
fungere. 3.Hvorledes man via dialog med arbejdsgivere får skruet den rette
medarbejderkompetence sammen. 4.Hvordan virksomhederne udtænker og
etablerer nye arbejdspladser.
|
|
5. Forslagets
målgruppe
|
Skal beskrives kort og præcist. F.eks.: grønlandske
børn i DK i alderen 7-18 eller familier, hvor begge forældre er misbrugere
eller børn i alderen 7 -14 år, som er anbragt uden for hjemmet.
- Hvor mange er omfattet af
målgruppen?
- Hvor mange i målgruppen
forventes at være omfattet af forslaget?
- Er der relevante undergrupper
(er det f.eks. relevant at skelne mellem mænd og kvinder, drenge og
piger)?
|
PÃ¥
landsplan er der mindst 90.000 sent udviklede mellem 18 og 50 år. I
herværende projektforslag deltager 8 unge pr. år, dvs. i alt 32 unge i en 4
Ã¥rig periode.
|
|
6. Forslagets
langsigtede mål
|
Hvilke konkrete forandringer skal ske for
målgruppen, for at forslagets gennemførelse kan betragtes som en succes.
Dette er forslagets langsigtede mål, som skal
beskrives konkret og præcist – det kaldes også at SMART-sikre målet:
- S – Specifikt (konkret, præcist,
detaljeret)
- M – Målbart (kan det
dokumenteres, at målet er nået)
- A – Accepteret (målet er
accepteret af dem, der skal medvirke til at gennemføre forslaget og
det er attraktivt for dem at opnå)
- R – Realistisk (målet kan nås
inden for den givne tid og med de givne ressourcer)
- T – Tidsafgrænset (hvornår
skal målet være nået)
- det er dette mål, I skal bruge til at styre
projektet efter.
En forandring kan også være, at en dårlig udvikling
for mÃ¥lgruppen stoppes eller sinkes. Men der skal være nogle â€beviser†for,
at projektet er lykkedes.
Overvej hvilke synlige forandringer skal man kunne
identificere hos målgruppen, når projektet er slut; ( - det langsigtede mål
er ofte en ændring af deltagernes livssituation. F.eks. øget
livskvalitet, at en tilfredsstillende stor del har taget en uddannelse, en
dårlig spiral er blevet stoppet….).
Det er opfyldelsen af dette mål, I som
forslagsstillere skal bedømme egen succes på.
|
Ved
projektperiodens afslutning er der sket følgende, som samtidig er
fundamentet for en langsigtet ændring af de unges livssituation: •Der er
udviklet og udbudt 3 nye overbygningsuddannelser på Havredal gl. Skole.
•6-8 unge påbegynder en af de nye uddannelser hvert år og 32 unge er i
uddannelse eller beskæftigelse ved projektets slutning. •De unge, der er i
beskæftigelse har styr på boforhold og fritiden samt har opnået forbedrede
livskompetencer. •Virksomhederne er velinformerede om ansættelse og
fastholdelse af sent udviklede unge. •Virksomhederne har genereret
adskillelige nye jobtyper. •Vi har på forskningsniveau og som model for,
hvordan unge med særlige behov fast integreres på arbejdsmarkedet,
dokumenteret vejen fra Restgruppe til Ressource. •Vi har formidlet
resultater og erfaringer bredt indenfor uddannelsessystemet og det
rummelige arbejdsmarked. Se vedhæftede projektbeskrivelse for de
langsigtede mål.
|
|
7. Hvordan nås
resultaterne?
|
Beskriv, hvordan forslagets resultater (punkt
6) bliver nået med vægt på årsags-virkningsforholdet mellem de centrale
aktiviteter i forslaget. (Se nærmere i vejledningen). Begrund valget af
aktiviteter ud fra, på hvilken måde de bidrager til at opfylde det
langsigtede mål. Er der dokumentation (fx forskning eller erfaringer fra
andre projekter), der understøtter, at aktiviteterne er velegnede til at nå
resultaterne.
Punktet skal udfyldes, også selvom der vedlægges
supplerende bilag til skemaet.
|
De tre
nye overbygningsuddannelse på Havredal gl. Skole: IT vicevært,
Køkken/kantine og Væksthus/blomster. Samtidig udbygges den sociale indsats.
IT vicevært: Arbejdsmarkedet efterspørger medarbejdere, der magter IT. De
unge vil kunne få arbejde for boligselskaber, Frivillighedshuse,
Internet-caféer, virksomheder, landbrug, indenfor service og turisme osv.
De unge vil kunne varetage medhjælperfunktioner som IT vicevært, hvor de
vil kunne fÃ¥ beskæftigelse som en solid â€gammeldags†vicevært kombineret
med IT færdigheder. Køkken/kantine: Mindre virksomheder kan få gavn af at
ansætte en praktisk vicevært, der også har lyst og uddannelse til at
varetage firmaets kantineopgaver. Vores elever vil få kompetencer vedr.
frokostretter, madlavning, bagning, borddækning, servicering osv.
Væksthus/blomster: Muligheder for praktiske viceværter, der har kendskab
til blomster og prydplanter, vil øge mulighederne for beskæftigelse indenfor
park- og kirkegårdsarbejde. Den sociale indsats: Det tilknyttes
støttepersoner til de unge, og der etableres sociale læringsrum hos
virksomhederne. Dokumentation for at aktiviteterne er velegnede til at nå
resultaterne findes i Landsforeningen Ligeværds projekt: Jobdetektiven.
Projekt Jobdetektiven var støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen og blev
afsluttet i 2006. Samtidig har vi vores egne erfaringer, hvor succesraten
for beskæftigelse er 95%. For projektets konkrete indhold - se venligst
vedhæftede projektbeskrivelse.
|
|
8.
Dokumentation, monitorering og evt. evaluering og effektmåling
|
Hvordan vil det blive dokumenteret, om forslagets
målsætninger er blevet opfyldt? (Vil der løbende blive indsamlet data?
Hvem er ansvarlig for indsamlingen? Tænkes en evaluering med fra projektets
start? )
Socialministeriet ønsker at følge med i at
satspuljefinansierede indsatser har den tilsigtede virkning for borgerne.
Derfor vil bevillingsmodtagere blive bedt om årligt at rapportere til
ministeriet om status på mål for resultater .
Punktet skal udfyldes, også selvom der vedlægges
supplerende bilag til skemaet.
|
Om
projektets målsætninger er opfyldt dokumenteres gennem undervisningsplaner,
statistiske opgørelser, kvalitative data, evalueringsskemaer og Havredal
gl. Skoles kvalitets- og dokumentationssystem. SUELL Team v. Dorthe Suell –
Master i Social Integration tilknyttes som ekstern evaluator/forsker. For
konkret dokumentation i forhold til projektets målsætninger - se venligst
vedhæftede projektbeskrivelse. Formidlingsaktiviteter er ligeledes
beskrevet.
|
|
9.
Budgetforslag
|
Budgetforslag (Samlet budget for de enkelte år
oplyses i mio. kr. med 1 decimal, fx 0,1, 1,1, 2,2, 3,3)
- Punktet herunder skal
udfyldes, også selvom der vedlægges supplerende bilag til ansøgningen.
- Der skal vedlægges et
deltaljeret budget til forslaget.
|
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
Forslag (mio. kr. med en decimal):
|
1,0
|
0,8
|
0,8
|
0,9
|
|
|
10. Hvem er
ansvarlig for forslaget?
|
|
Dato for indsendelse af forslag
|
Navn og titel på forslagsstiller
|
14. september 2007
|
Ole
Schmidt, bestyrelsesformand Havredal gl. Skole
|
|
|
11. Vedhæftede
filer
|
Hos Socialministeriet er dine filer blevet gemt med
følgende navne. Hver fils oprindelige navn fremgår af filnavnets endelse.
|
satspulje2007_ORIG_20070914-013841_0_070913
Budget Fra Restgruppe til Ressource.xls,
satspulje2007_ORIG_20070914-013841_1_070914 Projektbeskrivelse Fra
Restgruppe til Ressource.doc
|
|