Â
Departementet, Holmens Kanal 22, 1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]
________________________________________________________________
Høring over udkast til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de samt lov om social pension (Takst for det generelle driftsorienterede tilsyn â€tilsynstakstâ€, indhentelse af nødvendige økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer og præcisering af regler om opsat pension)
Socialministeriet har udarbejdet ovennævnte udkast til lovforslag, som indeholder 3 elementer:
1)   Takst for det generelle driftsorienterede tilsyn â€tilsynstakstâ€
2)   Indhentelse af nødvendige økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer
3)   Præcisering af regler om opsat pension.
Ad 1) Med forslaget fastsættes regler om, at kommunalbestyrelser og regionsråd skal fastsætte en takst for deres udførelse af det generelle driftsorienterede tilsyn efter serviceloven. Taksten, der beregnes med udgangspunkt i de gennemsnitlige omkostninger ved gennemførelsen af tilsynet, afholdes af de tilbud, der er omfattet af tilsynet. Tilbuddets udgift til tilsynet – dvs. taksten – indgår i den samlede betaling for brug af tilbuddet, og udgiften afholdes dermed endeligt af den visiterende kommune.
FormÃ¥let med forslaget er at skabe størst mulig gennemskuelighed og sammenlignelighed mellem de private, herunder selvejende institutioner, regionale og kommunale tilbud efter serviceloven. Som reglerne er i øjeblikket, skal kommuner og regioner indregne udgifter til det institutionelle tilsyn i taksterne for kommunale og regionale tilbud. Dermed bliver taksterne for disse tilbud højere end for tilsvarende private tilbud, som ikke indeholder udgifter til det driftsorienterede tilsyn. Med forslaget skabes der ligestilling mht. takstberegningen, hvilket forbedrer den sociale service for borgeren, idet den faglige beslutning om valg af tilbud ikke skævvrides af udgiftstænkning, ligesom forslaget vil medvirke til at opretholde et bredt spekÂtrum af sÃ¥vel offentlige som private tilbud til gavn for borgeren. Forslaget giver nemlig en mere retfærdig fordeling af udgifterne til tilsyn med private tilbud, idet det med forslaget bliver de kommuner, som bruger tilbuddet, som betaler, og ikke den kommune, som tilbuddet ligger i.
Ad 2) Med denne del af forslaget fastsættes regler om, at den adgang, myndighederne har efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område til uden samtykke at forlange nødvendige økonomiske oplysninger om en ansøger og dennes ægtefælle fra andre myndigheder, udvides til også at omfatte nødvendige økonomiske oplysninger om ansøgerens eventuelle samlever og andre relevante husstandsmedlemmer.
Formålet hermed er i første række at sikre adgang til, at det nye eIndkomstregister, der er under etablering i SKAT, kan anvendes i relation til alle personer, hvis indkomst indgår ved beregningen af sociale ydelser. Hermed gøres anvendelsen af registret mere effektiv.
Ad 3) Den sidste del af forslaget indeholder en præcisering af reglerne om opsat pension. Formålet med forslaget er at undgå en utilsigtet anvendelse af reglerne om opsat pension.
Eventuelle bemærkninger bedes være Socialministeriet i hænde senest torsdag den 20. september 2007 kl. 12.00. Eventuelle bemærkninger skal sendes elektronisk til e-mail [email protected].
Med venlig hilsen
Aksel Meyer