Reden-STOP Kvindehandels (RSKs) bidrag til den nationale handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel[1] 2007-2010

 

RSK har siden 2003 arbejdet som en integreret del af handlingsplanen til bekæmpelse af handel med kvinder (2002-2006) og udført socialt arbejde direkte med uden-landske kvinder i prostitution og ofre for kvindehandel. Udarbejdelsen af den nye handlingsplan 2007-2010 er et meget positivt skridt frem, og indholdet afspejler i høj grad RSKs anbefalinger og fokusområder. Planen indeholder specifikt fokus på udbredelse af indsatsen til hele landet og etablering af koordinationsmekanismer til at sikre kvalitet og erfaringsudvikling som bidrag til en samlet metodeudvikling. Disse aspekter er utroligt vigtige i kampen for at støtte de udenlandske ofre for kvindehandel, der befinder sig i alskens prostitutionsmiljøer i hele Danmark.

 

RSKs fremtidige rolle er, i Socialministeriets notat af 15. maj om oprettelse af Center mod Menneskehandel, defineret som indeholdende: opsøgende arbejde på gaden i København, drift af krisecenter for ofre for kvindehandel i samarbejde med LOKK, samt delt ansvar med Kompetencecenter prostitution, af et mødested for udenlandske kvinder i prostitution. Disse opgaver er helt i tråd med RSKs ønsker og fremtidige fokus.

 

I tråd med overflytningen af opgaver (hotline, og opsøgende arbejde på bordeller) har Socialministeriet dog udmeldt en budgetnedgang på ikke mindre end 2,1 millioner om året, således at RSKs fremtidige årsbudget ligger på omkring 4,5 millioner mod 6,6 millioner i 2006. Samtidig er etablering og drift af mødested lagt til opgaverne, ligesom der forventes fortsat ad hoc opsøgende arbejde på bordeller sammen med kompetencecenteret. Desværre fører disse ændringer ikke til en besparelse, idet al personale altid er fuldt beskæftiget og efterspørgslen blandt kvinderne efter de udbudte tilbud er stor og stadigt stigende.

 

Et budget på 4,5 millioner årligt vil kun dække RSKs personalebudget til det opsøgende arbejde og personalebudgettet til døgnbemanding af RSKs krisecenter for ofre for kvindehandel. Det vil ikke dække de faste udgifter (husleje og forplejning) for krisecenteret, etablering og drift af mødestedet, og ej heller muliggøre udbud af tilbud til kvinderne, såsom lægehjælp, speciallægehjælp, juridisk assistance, besøg og identifikation i kriminalforsorgens, politiets og asylsystemets institutioner, forarbejde af forberedte hjemsendelser og udarbejdelse og udførelse af langsigtede bæredygtige handleplaner for hjemsendte kvinder (for privat indsamlede midler).

 

Det er RSKs overbevisning at tilbuddet til de udenlandske kvinder i prostitution i hele landet daler markant og utilsigtet, hvis denne nedskæring realiseres. Kvaliteten af tilbuddet til de ofte meget udsatte kvinder, på gaden i København, vil falde markant. Det vil gå ud over kvinderne.

 

RSK er i dialog med det nyetablerede Center mod Menneskehandel og Socialministeriet, Ligestillingsafdelingen, om denne situation, og håber at der vil være lydhørhed overfor nødvendigheden af ikke at begrænse RSKs mulighed for at bruge 4 års erfaringer og viden hos et team af medarbejdere, der som de eneste i landet, samlet kan arbejde på 18 forskellige sprog, og har indgående kendskab til kvindernes baggrunde, livssituationer og erfaringer samt, hvilke tilbud der efterspørges som følge af arbejdet med langt over 1.000 udenlandske kvinder. RSK mener også, at det er vigtigt at en stærk NGO indsats bibeholdes og styrkes i samspil med det sociale arbejde som startes i Servicestyrelsens regi af Center mod Menneskehandel og Kompetencecenter prostitution.

 

RSK ønsker derfor et budget på årligt 7,5 millioner til at foretage følgende:

 

·         Opsøgende arbejde pÃ¥ gaden pÃ¥ Vesterbro (2-3 gange ugentligt)

·         Opsøgende arbejde pÃ¥ relevante bordeller i København, i tæt samarbejde / teams med Kompetencecenter Prostitution)

·         Opsøgende arbejde i kriminalforsorgens institutioner (især Vestre Fængsel og Kriminalforsorgens Institution for Frihedsberøvede Asylansøgere i Sandholm (IFA))

·         Opsøgende arbejde pÃ¥ relevante asylcentre

·         Etablering og drift af mødested – i samarbejde med Kompetencecenter

·         Drift af døgnbemandet krisecenter for ofre for kvindehandel

o        Fortsat tæt operationelt samarbejde med relevante politikredse især i KøbenhavnsomrÃ¥det, vedr. støtte til kvinder anholdt under aktioner, og eller anmeldelse af bagmænd

o        Etablering af pladser specielt for at støtte kvinder med lovligt ophold. Her tænkes især pÃ¥ de kvinder som ender med at bo pÃ¥ bordellerne i mangel pÃ¥ andre muligheder nÃ¥r opholdsgrundlaget ændres f.eks. ved skilsmisse eller andet.

 

·         RSKs tilbud til kvinderne. RSK kan henvise og finansiere om nødvendigt:

o        Sundhedstilbud – praktiserende læge, speciallæge, psykolog, psykiater, abort, rÃ¥dgivning om sikker prostitutionsadfærd mm.

o        Juridisk tilbud – advokat rÃ¥dgivning, ombeskikkelse om nødvendigt

o        Socialt tilbud – rÃ¥dgivningshenvisning til kvinder med lovligt ophold (f.eks. Kompetencecenteret), korttids-botilbud

o        Forberedt hjemsendelse – information om NGO kontakter samt etablering af denne kontakt mellem kvinder og NGOer i hjemlandet og faktisk udførelse af den forberedte hjemsendelse.

o        Ophold pÃ¥ RSKs krisecenter eller et af de to kvindekrisecentre pÃ¥ Fyn og i Ã…rhus hvis relevant.

 

 

Jeg håber ovenstående har givet et billede af situationen og ser frem til en dialog om hvorledes RSK bedst inddrages for at sikre fortsat udbud af kvalitetsservices til udenlandske kvinder i prostitution og ofre for kvindehandel.

 

Med venlig hilsen,

 

 

Jonna Hansen

Bestyrelsesformand for RSK, og medlem af KFUKs Sociale Arbejdes Landsbestyrelse

 

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

 

Jonna Hansen, Bestyrelsesformand, RSK, tlf.: 23 47 22 12

Trine Lund-Jensen, Leder, RSK, tlf.: 25 33 39 72, email:[email protected]



[1] Reden-STOP Kvindehandel(RSK) er en selvejende institution under KFUKs Sociale Arbejde. RSK har siden 2003 løst opgaver under den første nationale handlingsplan inkl. opsøgende socialt arbejde i prostitutionsmiljøer i København, etablering og drift af krisecenter for ofre for kvindehandel, samt udbud af sundheds, juridiske og sociale tilbud til udenlandske kvinder i prostitution i Danmark.