Ministeren

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

 J.nr. 2007-2291

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

Dato: 25. maj 2007

 

 

 

 

 

 

I samråd i Socialudvalget den 23. november 2006, hvor behandlingsgarantien for stofmisbrug blev drøftet, oplyste jeg, at der ville blive igangsat en undersøgelse af, hvorledes de daværende amter og delegationskommuner havde forvaltet lovgivningen om behandlingsgarantien. Før kommunalreformen havde amterne og enkelte delegationskommuner alene ansvaret for, at behandlingsgarantien for stofmisbrugere blev overholdt.

 

På samrådet oplyste jeg desuden, at der som opfølgning på lovovervågningen af behandlingsgarantien ville blive igangsat en større evaluering af de nye kommuners virksomhed på området, når kommunalreformen havde virket ca. et halvt år. Denne undersøgelse i gangsættes i løbet af november måned 2007. Lovovervågningen blev fremsendt til Socialudvalget i forbindelse med min redegørelse af 26. juni 2006.

 

Resultatet af undersøgelsen af amternes indsats foreligger nu. Undersøgelsen viser ikke et opløftende billede af de tidligere amters indsats.

 

I undersøgelsen har Center for Rusmiddelforskning evalueret og gjort status over behandlingsgarantien for stofmisbrugere, og der er bl.a. foretaget en opgørelse over, hvilke ydelser målgruppen har fået tilbudt af det offentlige. Der er alene tale om en undersøgelse af indsatsen før kommunalreformen, og det er altså ikke en evaluering af de nye kommuners varetagelse af denne opgave.

 

Servicestyrelsens database over behandlingsgarantien, som er det grundlag, jeg har haft for vurdering af overholdelse af loven, har vist, at 14-dages reglen på landsbasis blev overtrådt for mindre end 5 pct. af de nyindskrevne i 2006. På samrådet den 23. november 2006 orienterede jeg Socialudvalget om, at jeg som opfølgning på min redegørelse om lovovervågningen havde skrevet til samtlige amtsborgmestre og understreget betydningen af, at behandlingsgarantien blev overholdt. Jeg henvendte mig herudover konkret til de amter, der ud fra oplysningerne i databasen, ikke overholdt garantien, og bad dem om redegørelser herfor. Redegørelserne gav ikke anledning til at tro, at behandlingsgarantien ikke blev overholdt.

 

De oplysninger, som Socialvalget har fået, er oplysninger udledt af dataregistret i Servicestyrelsen.

 

Den nu foreliggende undersøgelse bekræfter, at stort set alle amter, der har deltaget i undersøgelsen, har haft den opfattelse, at behandlingsgarantiens 14-dages krav blev overholdt.

 

Undersøgelsen har imidlertid vist, at amternes indberetninger til dataregistret har været mangelfulde. Årsagen kan være, at vejledningen om indberetningen er forblevet ulæst eller er blevet fejlfortolket i amterne. Det indebærer, at en lang række sager, hvor garantien reelt ikke blev overholdt, ikke er blevet indberettet til registret. Undersøgelsen viser således, at behandlingsgarantien ikke blev overholdt for 41,5 pct. af klienterne i 2006.

 

Center for Rusmiddelforsknings undersøgelse viser, at for 5 amters vedkommende blev behandlingsgarantien overholdt. For de resterende blev garantien overholdt for mellem 30 – 80 pct. af klienterne. Amternes indberetninger til databasen har altså været fejlagtige.

 

Jeg må derfor konstatere, at indsatsen på dette område i flere amter var mangelfuld.

 

Kommunerne har nu overtaget området. For at bistå kommunerne og for sikre at indberetningerne fremover er korrekte, har jeg straks iværksat en række initiativer for at sikre stofmisbrugerne at behandlingsgarantien overholdes. Derudover igangsættes også initiativer, der skal sikre stofmisbrugerne en god behandling.

 

Initiativerne er følgende:

 

·         Indberetningerne til Servicestyrelsen skal være valide, og for at kontrollere dette foretages der løbende stikprøver af kommunernes indberetninger. Dertil kommer, at indberetningsproceduren ændres sÃ¥ledes, at alle sager skal indberettes frem for - som det gjaldt tidligere - at kun de sager, hvor tidsfristen ikke er overholdt, indberettes. Dette vurderes at skabe yderligere fokus pÃ¥ omrÃ¥det samt et bedre overblik over alle sager. Der vil Ã¥rligt blive offentliggjort en rapport med oversigt over de enkelte kommuners overholdelse af loven om behandlingsgaranti, og kommunerne vil blive grundigt informeret om reglerne for indberetningerne.  

 

·         Der skal ske et kvalitetsløft i sagsbehandlingen, der sikrer, at sagsbehandlerne kender de nødvendige værktøjer til opfyldelse af behandlingsgarantien. Jeg vil derfor omsætte de gode erfaringer fra kvalitetsudviklingsprojektet ”God Sagsbehandling” til dette omrÃ¥de. I projekt ”God Sagsbehandling” bruges fx tjeklister og andre it-baserede hjælpemidler til at højne kvaliteten i sagsbehandlingen. Ved at overføre erfaringerne fra projekt ”God Sagsbehandling” sikres det, at stofmisbrugeren inddrages i sagsbehandlingen, og at stofmisbrugeren fÃ¥r en faglig velfunderet og juridisk korrekt sagsbehandling med en individuel begrundet og forstÃ¥elig skriftlig afgørelse. I forbindelse med projektet gennemføres i efterÃ¥ret et landsdækkende uddannelsesforløb for sagsbehandlere pÃ¥ omrÃ¥det. Som støtte til et kvalitetsløft i behandlingen udarbejdes desuden en metodebog om ”God stofmisbrugsbehandling” baseret pÃ¥ gode eksempler fra kommuner og behandlingstilbud.

 

·         Der etableres et landsdækkende fagligt netværk bestÃ¥ende af centrale parter, KL, repræsentanter fra kommuner samt bruger- og pÃ¥rørende organisationer. Netværket skal mødes 1-2 gange om Ã¥ret og blandt andet drøfte UdviklingsrÃ¥denes rapportering om stofmisbrugsindsatsen samt drøfte ny viden, aktuelle temaer m.v.

 

·         Der gennemføres som tidligere nævnt en kvalitativ evaluering af indholdet i behandlingen, herunder en beskrivelse af den metodiske udvikling i tilbuddene og udviklingen af nye fleksible og individuelt tilpassede behandlingstilbud. Der skal ses pÃ¥ effekten af behandlingen og pÃ¥ de enkelte tilbuds monitorering og resultater - ogsÃ¥ pÃ¥ tværs af tilbuddene, og der skal gives et overblik over eksisterende viden fra national og international forskning og evalueringer i det omfang, det er relevant. Desuden inddrages brugersynspunkter aktivt i evalueringen.

 

 

Center for Rusmiddelforsknings rapport vedlægges til orientering.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

 

BILAG