Socialministeriet
jub                                                                                                            27. april 2007
Oplysninger for botilbud for fysisk eller psykisk udviklingshæmmede
Baggrund og forudsætninger for notatet
Folketingets
Socialudvalg har til brug for en intern høring om botilbud for fysisk og
psykisk udviklingshæmmede bedt om et faktanotat, der beskriver relevante
forhold på området.
Socialministeriet lægger til grund, at der ønskes et notat, der overordnet og generelt belyser
forhold om boformer til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne - uanset konkret diagnose. Det vil sige boformer for
personer, der har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige
funktioner eller pleje, omsorg og behandling.
Forskellige
boformer med tilknyttet service og pleje
Kommunerne har pligt til at sørge for, at der er de
fornødne tilbud til længerevarende ophold for personer med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og deraf følgende særlige behov.
Botilbud for personer med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne kan etableres som længerevarende botilbud
efter servicelovens § 108 eller almene ældre- og handicapboliger efter
almenboliglovens § 115, stk. 4.
Â
Herudover kan målgruppen visiteres til plejehjem, ældre-/plejeboliger og lignende boliger. Notatet beskæftiger sig ikke med disse boliger specifikt.
Service og pleje
mv.
Efter serviceloven skal hjælpen ydes til borgeren
uanset boligform. Det vil derfor altid være den enkelte borgers behov for
hjælp, der skal være styrende for leveringen heraf.
MÃ¥lgruppen er meget
differentieret. Det vil derfor ofte være upræcist at kategorisere mennesker med
handicap i forbindelse med bestemte botilbud. Med serviceloven fra 1997 blev
institutionsbegrebet på voksenområdet ophævet. Bolig og service/pleje skal
tildeles efter en konkret vurdering af den enkeltes behov. Boliger efter
servicelovens § 108 og almenboliglovens § 115, stk. 4, betragtes som beboernes
eget hjem.
Når kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilbud efter fx servicelovens §
108, skal afgørelsen indeholde oplysninger om beslutninger vedrørende den
konkrete indsats, som iværksættes og formålet hermed.
Handleplaner
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde at udarbejde en handleplan, nÃ¥r der ydes hjælp til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Handleplanen for den enkelte beboer er, med kommunalreformen, den enkelte kommunes ansvar, og det er altsÃ¥ den anbringende kommune, der skal sikre at â€kommunens†beboer fÃ¥r den service, han eller hun er tiltænkt. Udarbejdelse af handleplaner er en myndighedsopgave. Kommunalbestyrelsen beslutter, om der er serviceleverandører, der skal bidrage til handleplanen og i hvilket omfang. Der er ikke fastsat regler for udmøntning af en handleplan til praksis.
Handleplanen skal
bl.a. angive formålet med indsatsen og hvilken indsats, der er nødvendig, for
at opnå formålet.
Tilsyn med service og pleje
Retssikkerhedsloven og servicelovens fastslår, at
kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale
opgaver løses.
Hovedreglen i retssikkerhedsloven om tilsyn med kommunale tilbud indeholder ingen procedurer for, hvordan tilsynet skal udføres, men retssikkerhedsvejledningen beskriver en række hensyn, som skal indgå i tilsynet.
Serviceloven indeholder regler om procedurer for gennemførelsen af tilsyn med plejehjem og plejeboligbebyggelser, men ikke regler om procedurer for gennemførelsen af tilsyn med botilbud efter servicelovens § 108.
Med gennemførelsen af L 48, vedtaget som lov nr. 1585 af 20/12 2006 om tilsyn mv., er det præciseret, at: 1) Borgerens opholdskommune fører det personrelaterede tilsyn – også selv om borgeren opholder sig i et tilbud beliggende i en anden kommune, og 2) den stedlige kommune fører det institutionelle tilsyn.
NÃ¥r det drejer sig
om tilbud, der drives af en region, er det regionsrådet, der har det
institutionelle tilsyn, mens borgerens opholdskommune, har det direkte
personrelaterede tilsyn.
For længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 omfatter det generelle
driftsorienterede tilsyn også den generelle pædagogiske linie, og den måde
tilbuddet fungerer på.
Den kommune, som beboerne
visiteres fra, har tilsynet med, at de pågældende rent faktisk får de ydelser,
som de er visiteret til ud fra den pågældende kommunens servicedeklarationer,
kvalitetsstandarder mv.
Tilsynsreglerne på ældreområdet, dvs. det anmeldte og det uanmeldte tilsyn i
plejehjem mv. vedrørende personlig og praktisk hjælp og træning omfatter ikke
de længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 eller de almene ældre- og
handicapboliger for personer med betydelig og varigt nedsat fysiske eller psykisk
funktionsevne.
Bruger- og pårørenderåd
Kommunalbestyrelsen skal i følge servicelovens § 17 nedsætte bruger- og pårørenderåd
i tilknytning til plejehjem mv., plejeboligbebyggelser omfattet af almenboligloven
eller ældreboligloven og andre tilsvarende boligenheder.
Det er op til de enkelte kommuner og regioner at beslutte, om de vil etablere bruger-
og pårørenderåd for længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 og almene
ældre- og handicapboliger efter almenboliglovens § 115, stk. 4, for personer
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Magtanvendelse
Udgangspunktet for magtanvendelsesreglerne er grundlovens
§ 71 om, at den enkeltes personlige frihed er ukrænkelig, og at
frihedsberøvelse kun kan ske ved lov.
Magtanvendelsesreglerne i servicelovens er karakteriseret ved, at myndigheden
har en aktiv omsorgspligt over for personer, der ikke kan tage vare på egen
tilværelse.
Omsorgspligten gælder, uanset om den pågældende samtykker, men den tillader
ikke anvendelse af fysisk magt. De lovlige indgreb i selvbestemmelsesretten,
som servicelovens giver mulighed for, jf. servicelovens §§ 125-129, er positivt
afgrænsede, fx fastholdelse i forbindelse med hygiejnesituationer og
alarmsystemer. Der gælder et â€mindsteindgrebsprincipâ€, der indebærer, at der er
forbud mod at anvende en mere indgribende foranstaltning, hvis en mindre
indgribende foranstaltning er tilstrækkelig.
Der gælder særlige regler om sagsbehandling, herunder om indberetning til
kommunerne, og klageregler samt regler om domstolsprøvelse.
 Â
På voksen-området
er magtanvendelsesreglerne ikke som på børn og ungeområdet knyttet an til den
konkrete type af tilbud. Reglerne gælder således uanset boform eller dagtilbud.
Personalets
uddannelsesbaggrund
Det er fortrinsvist fra pædagoguddannelsen,
sygeplejerskeuddannelsen og social- og sundhedsuddannelserne, herunder social-
og sundhedsmedhjælper, og social- og sundhedsassistent, at rekrutteringen til
det socialpædagogiske område i botilbuddene foregår.
Socialministeriet har ingen oplysninger om fordelingen af faggrupper på
botilbuddene, eller hvor mange midler, der bruges på kompetenceudvikling og efteruddannelse
i kommunerne.
Udviklingsplaner, rammeaftaler og udviklingsråd
Udviklingsplaner er
en helt ny forpligtelse for regioner og kommuner. Ifølge serviceloven skal
regionen eller kommunen udarbejde udviklingsplaner for meget store sociale
botilbud med mere end 100 pladser – typisk tidligere særforsorgsinstitutioner -
og udviklingsplanen skal sikre, at der sker en udvikling og fornyelse af botilbuddet.
Udviklingsplanen
skal indgå i en anden nyskabelse som følge af kommunalreformen, nemlig de
årlige rammeaftaler mellem kommuner og region, som bl.a. fastlægger
regionsrådets pligt til at etablere, tilpasse og udvikle sociale tilbud.
Rammeaftalerne er et grundlæggende værktøj i det kommende samarbejde både kommunerne
imellem og mellem kommuner og regioner om udviklingen på det sociale område.
Udviklingsplanen skal indeholde en beskrivelse af botilbuddets indhold. Det kan fx være de daglige aktivitetstilbud, strukturer og øvrige initiativer, der sikrer beboerne en afvekslende og alsidig dagligdag efter behov.
Udviklingsplanen skal endvidere indeholde en beskrivelse af de mere langsigtede udviklingsplaner samt tidsperspektiverne for dem.
Kommuner og region
skal kigge på udviklingsplaner i forbindelse med forhandlinger om rammeaftaler,
som skal være indgået senest den 15. oktober.
Der nedsættes ifølge servicelovens § 188 i perioden 2007-2010 i hver region et
udviklingsråd, som skal følge og drøfte udviklingen på servicelovens område.
Udviklingsrådet sammensættes efter forhandling mellem kommunerne i regionen og
regionen af repræsentanter for kommunerne i regionen, for regionen og for
brugerne i regionen.
De fysiske rammer
Finansiering
§ 108-botilbud
Etablering af § 108-botilbud, inkl. servicearealer til
fx personalerum og genoptræning, finansieres 100 pct. af kommunen. Kommunen
kan vælge at eje og drive botilbuddene selv. Kommunen kan fx også vælge: At
lade en region eje og drive boligerne, at indgå driftsaftale med en privat leverandør,
der ejer og driver boligerne, eller at drive boformen selv fra lejede bygninger.
Almene ældre- og handicapboliger
Etablering af almene ældre- og handicapboliger efter almenboliglovens § 115
finansieres med 84 pct. realkreditlån, 14 pct. kommunal grundkapital og 2 pct.
beboerindskud. Der ydes kommunal garanti for en del af realkreditlånet.
I tilknytning til boligerne er der i langt de fleste tilfælde servicearealer.
Udgiften til servicearealer afholdes som udgangspunkt af kommunen, men staten
yder efter almenboliglovens § 141 et engangstilskud på 40.000 kr. pr. bolig,
som servicearealet betjener dog maksimalt 60 pct. af anskaffelsessummen for
servicearealet.
Bygningsdrift
§ 108-botilbud
For beboere i længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 fastsættes beboernes boligbetaling med udgangspunkt i personlig indkomst og bygningens omkostninger. Beboerne er ikke lejere. Der pågår for øjeblikket et udredningsarbejde i Socialministeriet af, hvilke rettigheder fra den almene lejelov, der meningsfuldt kan overføres til de længerevarende botilbud efter serviceloven.
Almene ældre- og handicapboliger
Den samlede leje for boligerne fastsættes sådan, at den til enhver tid giver udlejeren mulighed for af sine indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med driften. Beboerne er lejere.
Indretningskrav
§ 108-botilbud
Der er i lovgivningen ikke fastsat bestemte indretningskrav
til § 108-botilbud.
Almene ældre- og handicapboliger
For almene ældre- og handicapboliger er der fastsat bestemte
indretningskrav i almenboligloven, herunder at hver bolig skal være forsynet
med selvstændigt toilet og bad, og at boligerne med hensyn til udstyr og
udformning skal være særligt indrettet til brug for ældre og personer med
handicap, herunder kørestolsbrugere.
Herudover gælder der for begge botilbud en række funktionskrav i forhold til
tilgængelighed efter Bygningsreglementet og en række krav efter arbejdsmiljølovgivningen
i forhold til personalets arbejdsforhold.
Pladser i længerevarende botilbud
I nedenstående tabel er antallet af pladser i
botilbud til længerevarende ophold til udviklingshæmmede, fysisk handicappede
mv. i perioden 2002 til 2006 angivet fordelt på døgnpladser og dagpladser. Det
er desværre ikke muligt at opdele tallene på fysisk handicappede og personer
som udviklingshæmmede med handicap af psykisk karakter.
Antal pladser i botilbud til længerevarende ophold til udviklings-hæmmede, fysisk handicappede mv. (§ 108)
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Dagpladser |
421 |
331 |
262 |
260 |
271 |
Døgnpladser |
7232 |
7423 |
7223 |
7082 |
7187 |
Kilde: Danmarks Statistik, Den Social Ressourceopgørelse
Som det fremgår af ovenstående tabel, har
udviklingen i døgnpladser i de længerevarende botilbud været forholdsvis stabil
i perioden 2002 til 2006. En årsag til den stabile udvikling er den forbedrede
mulighed for at oprette bofællesskaber. Muligheden blev indført i 1995, og har
især været benyttet til sindslidende og udviklingshæmmede. Det blev med
servicelovens vedtagelse muligt at yde den samme service uafhængigt af
boformen, hvilket betyder at personer med ophold i en almindelig bolig,
eksempelvis efter lov om almene boliger, nu kan få tilbud, der matcher et
botilbud. Tilbuddet gives dermed i stedet efter § 85 om socialpædagogisk
bistand og § 102 om behandlingsmæssige tilbud.
Tilsagnsaktivitet vedrørende almene ældre- og handicapboliger
Inden for de sidste 5 år, dvs. i perioden
2002-2006 er der givet tilsagn om støtte til opførelse af knap 27.000 almene
ældre- og handicapboliger, fordelt på godt 4.000 amtskommunale almene ældre- og
handicapboliger for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne og knap 23.000 â€almindelige†almene ældre- og handicapboliger,
som også kan udlejes til målgruppen.
Bestanden af almene ældre- og handicapboliger for personer med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er 1.500 boliger.
Â
Servicebetaling
Før 1. januar 1994 blev udbetaling af pension til
beboere på botilbud og plejehjem standset ved optagelsen, og de pågældende fik
i stedet udbetalt lommepenge. Ordningen blev ændret ved lov pr. 1. januar 1994,
hvorefter pensionister i disse boformer fik udbetalt deres pension. Til gengæld
har de afholdt udgifter til boligen, mad, vask etc.
Det blev samtidig bestemt, at personer med højeste og mellemste førtidspension skulle betale et månedligt beløb for den særlige service, der følger af opholdet, kaldet servicebetaling.
Med vedtagelsen af førtidspensionsreformen skal personer, der tilkendes førtidspension efter de fra den 1. januar 2004 gældende regler ikke betale servicebetaling. Førtidspensionsreformen indebar generelt en række forenklinger vedrørende de â€nye†førtidspensionisters pensioner mv., herunder at â€nye†førtidspensionister ikke skal betale for service efter ved ophold i § 108-botilbud.
        Â
Lejere, herunder
lejere i almene ældre- og handicapboliger, betaler ikke servicebetaling.
Centrale initiativer
1) Med satspuljeaftalen for 2004 blev det aftalt at afsætte 546 mio. kr.
for 2004-2006 til forbedring og udbygning af botilbud for mennesker med betydelig
og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Der er af denne pulje
givet tilsagn til 1.240 nye eller renoverede boliger for mennesker med handicap.
Det vil blive foretaget en evaluering af puljeordningen. Â
2) Socialministeren
har den 22. februar 2007 iværksat en undersøgelse i kommuner og regioner af
hvordan de: 1) Har tilrettelagt tilsynet, 2) arbejder med handleplaner og 3)
håndterer klager fra beboere og pårørende. Ankestyrelsen samler og beskriver de
svarene i en rapport, der forventes at foreligge i maj 2007.
3) Socialministeren har nedsat en arbejdsgruppe mellem Socialministeriet, KL,
Danske Regioner, de centrale personaleorganisationer og DSI. Arbejdsgruppen
skal komme med forslag til, hvordan ledelse og medarbejdere i botilbud kan
sætte fokus på etik, værdigrundlag og kompetenceudvikling og få det indarbejdet
som fundament for det daglige arbejde.
4) Med satspuljeaftalen for 2007 er der afsat 14 mio. kr. til et tværfagligt uddannelsesforløb for ledere på leverandør- og institutionsniveau bl.a. for at styrke personaleledelsen. Forløbet udbydes til 600 ledere fra september i år.