Program for studietur til New York

 

Folketingets Socialudvalg

 

 

4. marts – 7. marts 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søndag, den 4. marts 2007

 

15.15

Ankomst New York (SK 909)

 

Delegationen modtages i lufthavnen af ambassadør Friis Arne Petersen og ambassadesekretær Morten Bæk-Sørensen.

 

Bustransport fra lufthavnen til hotellet.

Newark International Airport

 

 

 

 

Check-in på Millennium UN Plaza Hotel.

Millennium UN Plaza Hotel
One United Nations Plaza
New York, NY 10017

POC: Oscar Vertiz

P: 212-702-5049

F: 212-702-5031

 

 

 

18.00

 

Kort introduktion til den amerikanske indenrigspolitiske situation og gennemgang af besøgsprogrammet på restaurant Brasserie.

Restaurant Brasserie
The Seagram Building
100 E. 53rd Street
Manhattan, New York

 

POC: Leah Frederick

P: 212-751-0500

 

 

 

 

 

 

Mandag, den 5. marts 2007

 

 

 

 

Morgenmad i hotellets restaurant inkluderet.

 

 

 

 

8.15

Afgang fra hotellet til fods.

 

 

 

 

8.30 - 10.30

 

Introduktion til Performance Management i USA ved seniorforsker Harry Hatry fra den uafhængige tænketank Urban Institute i Washington, DC.

 

Briefingen finder sted på den danske FN-mission.

 

FN-missionen

One Dag Hammarskjold Plaza

885 2nd Avenue, 18th Floor

Manhattan, New York

 

POC: Harry Hatry

P: 202-261-5521

 

 

 

10.40

Afgang fra FN-missionen med bus.

 

 

 

 

11.00-12.30

Møde med Eric Nicklas fra New Yorks afdeling for børnevelfærd og adoption (ACS). Fokus på anvendelsen af performance management i forbindelse med anbringelse og bortadoptering.

New York City

Dept. of Children’s Services Office of Evaluation Research,

150 William Street 18th Floor

Manhattan, New York

 

POC: Jennifer Mulhern

P: 212- 442-4132

C: 646-872-6194

 

 

 

12.45-14.00

 

Frokost på restaurant Bull Run med Eric Nicklas og Jennifer Mulhern fra ACS. Socialudvalget er vært.

Bull Run Restaurant
52 William St

Manhattan, New York

P: 212-859-2200

 

 

 

14.30-15.30

 

Besøg ved den private børnevelfærdsorganisation Graham-Windham, repræsenteret ved direktør Poul Jensen. Fokus på præventive ydelser for familier og familiepleje.

 

ACS har ansvar for godt 1,8 mio. børn i New York og har indgået kontrakter med ca. 50 private børnevelfærdsorganisationer. Graham-Windham er en af disse organisationer.

Graham-Windham

33 Erving Place, 7th Floor

Manhattan, New York

 

POC: Poul Jensen

P: 212-529-6445 ext. 360

 

 

 

 

 

16.00-17.00

 

Møde med repræsentanter for Edna McConnell Clark Foundation. Fokus på fondens investeringsstrategi og samarbejde med modtagere af fondsmidler, herunder evaluering og performance management.

Edna McConnell Clark Foundation

415 Madison Avenue 10th Floor

(between 48 & 49th Streets)

 

POC: Christina Bellamy

P:  212-551-9110

 

 

 

18.15

Afgang fra hotellet med bus.

 

 

 

 

19.00

Middag hos generalkonsul Torben Gettermann.

34 Sunnybrook Road

Bronxville, New York

 

 

Tirsdag, den 6. marts 2007

 

 

 

 

Morgenmad i hotellets restaurant inkluderet.

 

 

 

 

8.40

Afgang fra hotellet med bus.

 

 

 

 

9.00-11.00

Besøg på Fountain House. Rundvisning og møde med direktør Kenneth Dudek og international direktør Joel Corcoran.

 

Fountain House er et selvhjælpsprogram, der drives af psykisk syge med professionel bistand. Organisationen har aktiviteter i København

Fountain House

425 West 47th Street

Manhattan, New York

 

POC: Andrea Roy

P: 212-582-0341 ext. 1120

C: 347-853-1233

 

 

 

 

13.00-15.00

 

Møde med kommisær Robert Hess og vicekommisær Maryanne Schretzman fra Department of Homeless Services (inkl. frokost).

 

DHS har gjort performance management til et centralt styringsværktøj gennem de senere år, hvilket har øget antallet af brugere, som overgår til permanent bolig.

Department of Homeless Services (DHS)

33 Beaver Street 17th Floor

 

POC: Marlowe Paraiso

P: 212-361-7907

C: 415-279-3190

 

 

 

15.00-16.00

Møde med HELP USAs vicedirektør Susan Cahill. Fokus på værktøjer til implementing og styring af programmer for hjemløse.

 

HELP USA har indgået en kontrakt med New York om driften af faciliteter for hjemløse.

Department of Homeless Services (DHS)

 

 

 

16.15-17.30

Besøg ved varmestue under Bowery Resident’s Committee (BRC) med deltagelse af programchef Andrew Apicella, operationschefen og lederen af varmestuen. Fokus på outreach og safehaven-aktiviteter.

 

New York har besluttet at etablere en række varmestuer (Low Treshold Facilities). BRC er inddraget i varmestuernes drift som operatør.

Bowery Resident’s Committee

 

POC: Safe Haven

P: 212-533-2037

 

 

 

19.00

Middag på restaurant Alfredo’s of Rome ved Rockefeller-centeret. Socialministeren er vært.

Restaurant Alfredo's of Rome

4 W. 49th Street
Manhattan, New York

 

 

 

 

 

 

Onsdag, den 7. marts 2007

 

 

 

 

Morgenmad i hotellets restaurant inkluderet.

 

 

 

 

 

Check ud. Bagagen opbevares på hotellet.

 

 

 

 

9.00

Afgang fra hotellet med bus.

 

 

 

 

10.00-12.00

 

Besøg ved Jacob A. Riis Neighbourhood Settlement House, repræsenteret ved direktør Bill Newlin.

 

Jacob A. Riis Neighborhood Settlement House

10-25 41st Avenue

Long Island City

 

POC: Bill Newlin

P: 718-784-7447 ext. 112

 

 

 

13.00-16.00

Til disposition.

 

 

 

 

16.15

Afgang fra hotellet til lufthavnen.

 

 

 

 

19.10

Afgang til Toronto (AC8643).

Newark International Airport

Terminal A


 

Praktiske oplysninger

 

Udvalget

MF Gudrun Laub, næstformand

MF Hans Andersen

MF Hüseyin Arac

MF Lise Von Seelen

MF René Skau Björnsson

MF Vibeke Grave

MF Martin Lidegaard

MF Bente Dahl

 

Udvalgssekretær Jakob Heltoft (+45 3337 5596)

Udvalgssekretær Ketty Gammelgaard (+45 3337 5539)

Udvalgsassistent Lone Klinke

 

Socialministeriet

Socialminister Eva Kjer Hansen

Departementschef Thomas Børner

Afdelingschef Anders Lynge Madsen

Fuldmægtig Eva Husum Schmidt

Ministersekretær Katrine Wilms Andersen (+45 2526 4160)

Sekretær Agnethe Skovbye Nissen

 

Ambassaden i Washington

Ambassadør Friis Arne Petersen  +1 202 390 8400 (mobil)

Ambassadesekretær Morten Bæk-Sørensen tel. +1 202 415 3864 (mobil)

 

Generalkonsulatet i New York

One Dag Hammerskjold Plaza

885 Second Avenue, 18th Floor

Manhattan, New York

 

Generalkonsul Torben Gettermann + 1 212 705 4946

 

Skadestue tæt på hotellet

New York Weill Cornell Medical Center
525 East 68th Street
Manhattan, New York

Tlf.: 877-267-6355

 

Personlig sikkerhed

Det anbefales at færdes med omtanke i New York City. Det er forbundet med risiko at færdes alene uden for trafikerede strøg i aften- og nattetimerne. Det samme gælder færden i visse gadeafs­nit af Harlem og West Side samt dele af nabodistrikterne øst, nord og vest for Manhattan. I undergrunden kan der særligt i aften- og nattetimerne være risiko for overfald. Taske- og lommetyverier er ofte fore­kom­mende, og det fra­rådes at bære synlige, værdifulde smyk­ker eller store beløb i kontanter.

 

Legitimation

Medbring altid pas. Pas er påkrævet for adgang til de fleste institutioner.

 

Tidsforskel

Minus 6 timer i forhold til Danmark

 

Vejr

Vejret i New York på denne årstid er svingende mellem vinter med bidende kulde og begyndende forår. For en opdateret vejrudsigt henvises til www.rejsefeber.dk/weather.

 

Elektricitet

Mellemstik (adaptors) til kombination af europæiske og amerikanske el-stik kan købes for ca. USD 1,50 i en isenkramforretning (hard­ware store). El-forretningen på 45th Street (syd) mellem 2nd og 3rd Avenues kan anbefales.

 

Medbragte elektriske artikler, f.eks. barbermaskine, medbringes, skal kunne omstilles til 110 volt for at kunne anvendes i New York.

 

Valuta

Udenlandske pengesedler kan ikke umiddelbart veksles i amerikanske banker. Det tilrådes at medbringe kreditkort (Euro-/Master Card, American Express og Visa), som er det mest anvendelige betalingsmiddel i USA.

 

Kursen: 100 USD = 563 DKK (pr. 27. februar)

 

Telefon

Landekoden for USA er 1. Fra Danmark ringes således 001 efterfulgt af det amerikanske telefonnummer (ti cifre). For at ringe til Danmark (eller danske telefonnumre) tastes 011 45 -  efterfulgt af det danske telefonnummer. Telefonnumre i USA er opbygget af et 3-cifret områdenummer og et 7-cifret telefonnummer. Hvis man foretager opkald inden for samme område benyttes som hovedregel alene det 7-cifrede telefonnummer. Hvis man foretager opkald til et andet områdenummer tastes 1 + områdenummer efterfulgt af telefonnummeret.

 

Danske triband eller GSM 900/1900 mobiltelefoner virker i USA


 

 

Drikkepenge

På restauranter: Mellem 15 og 20% (da drikkepenge er en del af lønnen, anses de for obligatoriske). Ved selskaber på seks personer eller mere lægges drikkepengene ofte på den samlede regning automatisk. Der gives normalt ikke drikkepenge i fast-food-, take out- eller buffetrestauranter. Taxachauffører får normalt 10-15% i drikkepenge. For rengøringen på hotellerne lægges normalt et par dollars.

 

Indkøb

Der er flere supermarkeder i nærheden af hotellerne. Supermarkederne holder oftest åbent mandag til lørdag fra kl. 09.00-20.00, søndag fra kl. 09.00-18.00. Enkelte har dog døgnåbent. De store varehuse (Macy's o.lign.) holder også åbent søndag.

 

Ved indkøb af elektriske artikler erindres om, at disse ved brug i Europa enten må kunne om­stilles til 220 volt eller kræver anven­delse af en transformator. Tilsvarende gælder for artikler med bes­temte omløbshastigheder, hvor det amerikanske periodetal er 60 svingninger (hertz), medens det europæiske er 50. Indspillede amerikanske videobånd kan ikke anvendes i Danmark på grund af systemforskelle.

 

Lokal transport

New Yorks undergrundsbane (Subway) fungerer godt og er så længe man benytter den i dagtimerne og holder sig til Manhattan syd for 90th Street et sikkert transportmiddel. Den nærmeste undergrundsstation fra hotellet er Grand Central. Nærmeste indgang er Lexington Avenue og  43rd Street.

 

Busser kører fra hotellet sydpå (Downtown) bl.a. på 2nd og Lexington Avenue, nordpå (Uptown) bl.a. på 1st og 3rd Avenue, vestpå (Crosstown) bl.a. på 34th, 42nd og 49th Street.

 

Bus og undergrundsbane kører hele døgnet, dog med større mellemrum efter kl. 19.00.

 

Metrokort kan købes på alle undergrundsstationer samt i visse kiosker. Betaling kan i busserne også foretages kontakt med det nøj­agtige beløb (USD 2,00) i mønter (kun ”silver”, ikke 1-cent møn­ter). I undergrundsbanen kan kun billetter eller metrokort benyttes.

 

Bortset fra i myldretiden og i regnvejr er der forholdsvis nemt at praje en taxa på Manhattan. Bro- og vejaf­gifter skal betales udover det almindelige startgebyr på 2,50 USD og taxameter-beløbet. Ekstra starttillæg på 1,00 USD betales mellem kl. 16.00-20.00 på hverdage, mens der alle dage efter kl. 20.00 vil der et nattillæg på 50 cents. Taxier har i princippet pligt til at køre til ethvert sted inden for New York City. Ikke alle taxier må køre til forstæderne, og kørsel sker i givet fald til en særlig takst, som man på forhånd bør forlange oplyst (fremgår af regulativerne, som enhver taxichauffør har i vognen). Det hænder, at chaufføren foreslår særlige aftaler om prisen (med taxameter slået fra), hvilket det dog ikke kan tilrådes at accep­tere. Det bemærkes, at chaufføren af sikkerhedsmæssige grunde ikke har pligt til at give tilbage på større sedler end USD 20.

 

Det anbefales i New York City alene at benytte registrerede gule taxier, der har pligt til at føre kørselsregnskab for alle ture, således at eventuelle glemte genstande kan efterspores. Taxamet­rets trykte kvitteringsslip, som man bør bede om straks ved turens ophør, angiver udover pris, dato, telefonnummer og taxi-ID-nummer.

 

Drikkevand

Vand fra hanen kan drikkes i USA, men smager af klor, som tilsættes af desinficeringshensyn. Derfor finder mange, at vand på flaske er at foretrække.