Kommunikation:
Det
vil være nærliggende at bruge det allerede udviklede system KUBI - KvalitetsUdvikling
gennem BrugerIindflydelse.
Projektet
blev i sin tid udviklet af SUS (Socialt Udviklingscenter Storkøbenhavn) og brugt på flere
botilbud. Metoden er baseret på,
at beboerne skal komme til orde og give udtryk for egne oplevelser. Derved sikres det, at det ikke kun bliver personalet, som tolker beboernes signaler om trivsel. Som så mange andre gode
projekter er det efter projektperioden sat på hylden, og vi har ikke hørt
meget til det siden.
LEV vil stille forslag om, at der bliver sat fokus på de mange
gode projekter, der i tidens løb er investeret både mange faglige
ressourcer og penge i og at det bliver sikret, at projekterne også
efter projektperioden bliver brugt til gavn for de personer som
projektet er udviklet til fordel for.
Driftstilsynet:
PÃ¥virkningen
af støtterelationen kan ske i driftstilsynet gennem fremme af personalets
uddannelsesgrad, ansættelsesprocedure, ledelse, løbende fokus på etik på
arbejdspladsen og fokus på borgerens ret til selvbestemmelse m.v.
Â
LEV foreslår, at alle de områder skal fremmes gennem konkrete
kvalitetsstandarder og retningslinier for realisering af standarderne. Standarderne kan følges op af periodiske selvevalueringer og eksterne evalueringer a la det, der forsøges med den danske kvalitetsmodel på sundhedsområdet. Altså central styring og lokal udvikling af kvalitet i
borgerbetjeningen og -servicen.
Dette betyder, at det ikke bliver den enkelte kommune, som kan beslutte at botilbuddene skal følge minimumstandarder, som det er kendt fra flere steder i f.eks. hjemmeplejen.
Påvirkningen af støtterelationen kan ske i enkeltsagstilsynet - gennem borgernes og nærtstående personers formelle ret til at rejse kritik af den modtagne service, herunder den form servicen modtages i.
         LEV foreslår, at der informeres om dette til pårørende m.v.
         Kontakten kan ske i første omgang til personens sagsbehandler,
         der som bestiller af servicen til borgeren, har ansvaret for
løbende tilsyn. Derudover kan der ansættes lokale klagevejledere,
der formelt kan modtage og behandle personers klager. Lokale klagevejledere kan udstyres med en forpligtelse til at hjælpe med at formulere klager i forhold til indsatsen over for beboere i botilbud
m.v.. Denne forpligtelse skal også omfatte støtte til klager rettet
 i forhold til Folketingets Ombudsmandsinstitution.
Systemet er lidt kendt fra sundhedsvæsnet.
I forlængelse heraf skal Folketingets Ombudsmandsinstitution
forpligtes til i en periode på fem år at sætte særlig fokus på
problemstillingen trivsel for personer i regionale og kommunale
botilbud. Ombudsmandsinstitutionen skal tilføres ressourcer,
som gør det muligt at gennemføre en forstærket indsats.Â
Ledelsesansvar:
Â
NÃ¥r
det gælder det lokale ledelsesansvar, foreslår LEV,
at ledelsen uden varsel og efter tilfældighedens princip
skal deltage i vagtplanen. Endelig skal der ske en særlig
uddannelse af lederne i at tolke på at opdage signaler på
overgreb, misbrug, dårlig trivsel m.m.
Personaleansvaret:
Personalet pålægges et stort ansvar, når de arbejder med mennesker med betydelige funktionsnedsættelser, f.eks. udviklingshæmmede i regionale og kommunale botilbud. Det er derfor vigtigt, at myndighederne sikrer, at personalet opnår de bedste muligheder for faglig udvikling og at botilbuddene sikres optimale muligheder for at tiltrække personale med de nødvendige faglige og personlige kvalifikationer.
LEV foreslår derfor, at der sikres bedre muligheder
 for efteruddannelse og faglig udvikling af personalet
i regionale og kommunale botilbud. Dette kan ske via øget
 efteruddannelse, netværk blandt personalet i sammenlignelige
botilbud, flere udviklingsprojekter m.v..
LEV foreslår endvidere, at det sikres, at der i regionale
og kommunale botilbud fremover er en langt bedre økonomisk
 mulighed for at tiltrække personale med de bedst mulige faglige
og personlige kvalifikationer.
Det er en udvikling og muligheder, man ser i forhold til andre områder af for den offentlige sektor, f.eks. når det gælder om at tiltrække personalet til hjemmeplejen.