Fremsat den xxx 2006 af socialministeren

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om almene boliger m.v. og andre love

(Tekniske rettelser på det sociale område og boligområdet som følge af kommunalreformen m.v.)

 

§ 1

I lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service, som ændret ved § 1 i lov nr. 222 af 22. marts 2006, § 3 i lov nr. 288 af 7. april 2006, § 4 i lov nr. 369 af 1. maj 2006, § 1 i lov nr. 371 af 1. maj 2006, § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, § 3 i lov nr. 289 af 7. juni 2006, § 1 i lov nr. 486 af 7. juni 2006 og § 83 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

1. §§ 91-94 ophæves, og i stedet indsættes: 

Ȥ 91. Kommunalbestyrelsen har pligt til at skabe grundlag for, at modtagere af hjælp efter § 83 kan vælge mellem forskellige leverandører af hjælpen. Til dette formÃ¥l skal kommunalbestyrelsen sikre, at kvalificerede private leverandører fÃ¥r adgang til at levere ydelser efter § 83. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre de kvalitetsmæssige krav, der stilles til leverandører af personlig og praktisk hjælp efter § 83, jf. § 139, herunder krav til, hvilket beredskab der, jf. § 90, stk. 1, kræves af leverandørerne for at sikre, at de afgørelser, der er truffet efter § 83, kan effektueres. Kvalitetskravene skal være saglige, konkrete og velunderbyggede og mÃ¥ ikke være konkurrenceforvridende.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan vælge at sikre kvalificerede leverandørers adgang til at levere ydelser efter stk. 1 via udbudsmodellen. Kommunalbestyrelsen skal efter en udbudsforretning efter 1. pkt. indgÃ¥ kontrakt med mindst to kvalificerede leverandører af de forskellige typer af ydelser efter § 83. Kontrakterne skal indgÃ¥s med de leverandører, der har afgivet de økonomisk mest fordelagtige tilbud. Grundlaget for udbudsmaterialet er de efter stk. 1 fastsatte kvalitetskrav.

Stk. 3. Hvis det efter et udbud ikke er muligt at indgÃ¥ kontrakter i overensstemmelse med betingelsen i stk. 2 samt betingelserne fastsat i medfør af § 92, stk. 4, finder reglerne om godkendelse af enhver kvalificeret leverandør efter stk. 4-7 anvendelse.

Stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen ikke benytter udbudsmodellen, jf. stk. 2, skal kommunalbestyrelsen sikre kvalificerede leverandørers adgang til at levere ydelser efter stk. 1 via godkendelsesmodellen. Ud over de kvalitetskrav, der skal fastsættes i medfør af stk. 1, skal kommunalbestyrelsen, hvis der skabes valgfrihed via godkendelsesmodellen, fastsætte og offentliggøre de priskrav, der stilles til leverandører af personlig og praktisk hjælp efter § 83, jf. § 139.

Stk. 5. Hvis kommunalbestyrelsen har valgt at give kvalificerede leverandører adgang til at levere ydelser efter § 83 via godkendelsesmodellen, har kommunalbestyrelsen pligt til at godkende og indgÃ¥ kontrakt med enhver leverandør, der opfylder kravene i stk. 1, 3. pkt., og stk. 4, jf. dog § 92, stk. 4.

Stk. 6. Priskravene efter stk. 4 fastsættes af kommunalbestyrelsen ud fra en kalkulation af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af personlig og praktisk hjælp i overensstemmelse med de stillede kvalitetskrav, jf. stk. 1.

Stk. 7. Fastsættelse af priskrav efter stk. 6 kan fraviges, nÃ¥r fravigelsen er begrundet i forventede effektiviseringer i den kommunale leverandørvirksomhed eller ændringer i kommunens kvalitetsstandard, jf. § 139. Prisfastsættelsen kan ligeledes fraviges, hvis en kommunalbestyrelse, der har valgt at bruge godkendelsesmodellen, jf. stk. 4, vælger at gennemføre en udbudsforretning med henblik pÃ¥ at finde en privat hovedleverandør til ydelserne efter § 83 i stedet for den kommunale leverandørvirksomhed.

Stk. 8. Efter en udbudsforretning efter stk. 7, 2. pkt., fastsættes priskravet til de øvrige leverandører, kommunalbestyrelsen skal indgå kontrakt med efter stk. 5, til kommunens omkostninger ved kontrakten med den private leverandør, der har vundet udbuddet. Det er en betingelse herfor, at den leverandør, der har vundet udbuddet, accepterer, at den kontrakt, der indgås efter udbuddet, danner grundlaget for kommunalbestyrelsens indgåelse af kontrakt med andre leverandører efter stk. 5. Det er endvidere en betingelse, at kommunens kontrakt med den leverandør, der har vundet udbuddet, er offentlig.

Stk. 9. Kommunalbestyrelsen har pligt til at efterbetale private leverandører i de tilfælde, hvor det efterfølgende viser sig, at de fastsatte priskrav er lavere end de faktiske omkostninger ved levering af personlig og praktisk hjælp, jf. stk. 6 og 7.

§ 92. En leverandør, der har indgÃ¥et kontrakt med en eller flere kommunalbestyrelser, jf. § 91, stk. 2 og 5, anses som udgangspunkt for generelt kvalificeret til at udføre opgaver efter § 83. Kommunalbestyrelsen kan dog afvise at indgÃ¥ kontrakt med leverandøren, hvis dennes kvalifikationer ikke opfylder den pÃ¥gældende kommunalbestyrelses kvalitetskrav, jf. § 91, stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal skriftligt informere leverandøren om baggrunden for, at der ikke kan indgÃ¥s kontrakt.

Stk. 2. En person, der er berettiget til hjælp eller støtte efter § 83, jf. § 88, stk. 1, skal vælge, hvilken af de leverandører, kommunalbestyrelsen har indgÃ¥et kontrakt med, der skal udføre hjælpen. Til brug herfor skal kommunalbestyrelsen i samarbejde med de godkendte leverandører udarbejde informationsmateriale om leverandørerne. Det udarbejdede informationsmateriale skal i forbindelse med afgørelsen, jf. § 88, stk. 1, udleveres til de personer, der er tilkendt hjælp efter § 83. Informationsmaterialet skal løbende opdateres, hvis der sker ændringer i leverandørkredsen, eksempelvis i forbindelse med indgÃ¥else eller opsigelse af kontrakter med leverandørerne. Det opdaterede informationsmateriale skal udleveres til alle de modtagere af hjælp efter § 83, der er omfattet af de ændrede valgmuligheder.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal indgÃ¥ skriftlig aftale med den valgte leverandør om udførelsen af den hjælp, der er truffet afgørelse om efter § 88, stk. 1, om leverancesikkerhed efter § 90, stk. 1, samt om betaling m.v.

Stk. 4. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler for opgørelse og offentliggørelse m.v. af de af kommunalbestyrelsen fastsatte kvalitets- og priskrav efter § 91, stk. 1 og 4, regler for gennemførelse af udbud efter udbudsmodellen, jf. § 91, stk. 2, regler for efterbetaling af private leverandører, jf. § 91, stk. 9, samt regler for, hvornÃ¥r kommunalbestyrelsen kan undtages fra pligten til at indgÃ¥ kontrakt, jf. § 91, stk. 5.

§ 93. Bestemmelserne i § 91 og § 92 omfatter ikke beboere i plejehjem m.v., jf. § 192, lejere i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, og lejere i tilsvarende boligenheder.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der stilles til leverandører af kommunale serviceydelser til de i stk. 1 nævnte persongrupper, jf. § 139. Hvis kommunalbestyrelsen har ansvaret for andre dele af driften af de i stk. 1 nævnte boliger, skal kommunalbestyrelsen endvidere fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der stilles i forbindelse med varetagelsen af disse opgaver.

Stk. 3. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler for opgørelse og offentliggørelse m.v. af de af kommunalbestyrelsen fastsatte kvalitetskrav efter stk. 2.

§ 94. En person, som er berettiget til hjælp eller støtte efter § 83, kan vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgÃ¥ kontrakt med den pÃ¥gældende om omfang og indhold af opgaverne, om leverancesikkerhed, jf. § 90, stk. 1, og om betaling m.v.«

2. Efter § 94 indsættes:

Ȥ 94 a. Personer, der modtager hjælp efter § 83, kan vælge en helt eller delvis anden hjælp end den, der er truffet afgørelse om, jf. §§ 88 og 89. En tilkendt ydelse, der fravælges efter 1. pkt., kan ikke efterfølgende kræves leveret efter § 90, stk. 1.«

3. I § 101 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om behandling efter stk. 1 og 2 af stofmisbrugere under 18 år i særlige tilfælde.«

Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.

4. I § 101, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

5. § 151 ophæves, og i stedet indsættes:

Ȥ 151. Ud over pligten til løbende at følge op pÃ¥ enkeltsager, jf. § 150, har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. § 139.  

Stk. 2. Som led i tilsynsforpligtelsen efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen hvert Ã¥r foretage mindst ét anmeldt og ét uanmeldt tilsynsbesøg i plejehjem m.v., jf. § 192, i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, og i andre tilsvarende boligenheder i kommunen. Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der modtager kommunale serviceydelser. Tilsynet mÃ¥ ikke varetages af leverandører eller personer, der udfører opgaver pÃ¥ omrÃ¥det.

Stk. 3. Efter hvert tilsynsbesøg udarbejder kommunalbestyrelsen en tilsynsrapport til brug for opfølgningen pÃ¥ tilsynsbesøget. Tilsynsrapporterne offentliggøres og sendes til høring i bruger- og pÃ¥rørenderÃ¥det, jf. § 17, samt i det kommunale ældrerÃ¥d, jf. § 30 i lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de. Den enkelte bruger eller pÃ¥rørende skal endvidere have tilbud om løbende at fÃ¥ tilsendt tilsynsrapporterne. Kommunalbestyrelsen har pligt til pÃ¥ anmodning fra bruger- og pÃ¥rørenderÃ¥det eller det kommunale ældrerÃ¥d at tilbyde det pÃ¥gældende rÃ¥d en mundtlig præsentation og drøftelse af tilsynsrapporterne.

Stk. 4. Mindst én gang Ã¥rligt udarbejder og offentliggør kommunalbestyrelsen en samlet redegørelse om tilsynet efter stk. 2 og 3 samt om det sundhedsfaglige tilsyn efter § 219 i sundhedsloven. Redegørelsen skal endvidere indeholde en opgørelse over, hvad der i forbindelse med tilsynet er blevet afdækket om sammenhængen mellem de ydelser, der er truffet afgørelse om, og de faktisk leverede ydelser. Redegørelsen offentliggøres og sendes til høring i bruger- og pÃ¥rørenderÃ¥det, jf. § 17, samt i det kommunale ældrerÃ¥d. Kommunalbestyrelsen drøfter herefter redegørelsen pÃ¥ et møde med henblik pÃ¥ opfølgning af tilsynet.«

6. Efter § 163 indsættes:

Ȥ 163 a. Den kommune, der har anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf. § 63 i lov om almene boliger m.v., skal refundere lejeren forskellen mellem lejerens udgifter til leje og andre pligtige pengeydelser fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte og det beløb, jf. § 163, stk. 2, som lejeren skulle have betalt i et botilbud omfattet af §§ 107 eller 110. Lejerens udgifter til beboerindskud eller depositum indgÃ¥r dog ikke i beregningen af refusionen. Socialministeren fastsætter nærmere regler i en bekendtgørelse om de i denne bestemmelse nævnte forhold.«

7. § 166, stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 2. En klage over en afgørelse om hjælp efter §§ 83 og 84, stk. 1, kan først indbringes for det sociale nævn, nÃ¥r

1) klagen har været behandlet af klagerÃ¥det, jf. § 34, stk. 1, nr. 1, i lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de, og

2) kommunalbestyrelsen har taget stilling til klagerådets indstilling.«

§ 2

I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 702 af 23. juni 2006, som ændret ved lov nr. 542 af 24. juni 2005 lov nr. 574 af 24. juni 2005, lov nr. 1418 af 21. december 2005, lov nr. 222 af 22. marts 2006, lov nr. 381 af 1. maj 2006, lov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 434 af 8. maj 2006 foretages følgende ændringer:

1. I § 9 c, stk. 4, og § 11 a, stk. 2, udgår: »eller amtskommune«.

2. I § 12 c, ændres: »lov om hjemmesygeplejerskeordninger« til: »sundhedsloven«

3. I § 34, stk. 1, nr. 1, ændres: »§§ 71 og 72« til: »§§ 83 og 84«.

 

§ 3

I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 759 af 2. august 2005, som ændret ved § 10 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, § 14 i lov nr. 545 af 24. juni 2005, § 2 i lov nr. 369 af 1. maj 2006 og § 29 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

1. § 33, stk. 7, 2. pkt., affattes således:

”Tilsvarende gælder, selv om samlivet med en ægtefælle eller samlever, der er indsat som arving efter afdøde, er ophævet på tidspunktet for dødsfaldet, hvis ophævelsen skyldes, at den ene part har fået ophold i boformer m.v. efter § 107, stk. 2, §§ 108-110 eller § 192 i lov om social service eller § 5 i lov om almene boliger m.v.”

2. I § 38 a, stk. 1, ændres »§ 105, stk. 2« til: »§ 120, stk. 2«.

3. I § 46, stk. 4, nr. 2, ændres »§ 91« til: »§ 107, stk. 1«.

4. I § 47, stk. 2, udgår ordene »eller amtskommunen«.

§ 4

I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 760 af 2. august 2005, som ændret ved § 11 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, § 13 i lov nr. 545 af 24. juni 2005, lov nr. 1419 af 21. december 2005, § 3 i lov nr. 369 af 1. maj 2006 og § 30 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

1. § 31, stk. 7, 2. pkt., affattes således:

”Tilsvarende gælder, selv om samlivet med en ægtefælle eller samlever, der er indsat som arving efter afdøde, er ophævet på tidspunktet for dødsfaldet, hvis ophævelsen skyldes, at den ene part har fået ophold i boformer m.v. efter § 107, stk. 2, §§ 108-110 eller § 192 i lov om social service eller § 5 i lov om almene boliger m.v.”

2. I § 37 a, stk. 1, ændres »§ 105, stk. 2« til: »§ 120, stk. 2«.

3. I § 45, stk. 4, ændres »§§ 92-94 eller § 140« til: Ȥ 107, stk. 2, §§ 108-110 eller § 192 «.

4. I § 45, stk. 5, nr. 2, ændres »§ 91« til: »§ 107, stk. 1«.

§ 5

I lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling, jf. lovbekendtgørelse nr. 88 af 10. februar 2004, som ændret ved § 6 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 3, 1. pkt., ændres »behandlingsinstitutionen« til: »botilbuddet«.

2. I § 6, stk. 1, og § 7, 3. pkt., ændres »behandlingsinstitutionens« til: »botilbuddets«.

§ 6

I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 610 af 21. juni 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 575 af 24. juni 2005, § 1 i lov nr. 1421 af 21. december 2005, § 2 i lov nr. 222 af 22. marts 2006, § 1 i lov nr. 288 af 7. april 2006 og § 10 i lov nr. 539 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 25, stk. 2, 3. pkt., udgår »og amtskommunalt«.

2. I § 25, stk. 2, indsættes som 4. pkt.:

»For regionalt ejede almene ældreboliger gælder de regler for revision af regionernes virksomhed, som er fastsat i lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.«

3. I § 54, stk. 2, 3. pkt. indsættes efter »anvisningsretten«: », jf. dog § 185 b, stk. 4.«

4. I § 57, stk. 3, 3. pkt. indsættes efter »personkreds«: », jf. dog § 185 b, stk. 4.«

5. I § 58 a, stk. 1, 1. pkt. ændres »92 og 140« til: »108 og 192«.

6. § 58 c, stk. 1, 1. og 2. pkt., affattes således:

»Kommunalbestyrelsens afgørelser om anvisning af ledige boliger i henhold til §§ 54, 57, 58, 58 a og 58 b kan indbringes for henholdsvis det sociale nævn og Ankestyrelsen. § 57 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om, hvorvidt Ankestyrelsen kan behandle sagen, anvendes tilsvarende.«

7. I § 63, stk. 2, ændres »91, 93 eller 94« til: »107 eller 110«.

8. I § 74, stk. 3, nr. 1 og 2, ændres »den tidligere bistandslovs § 112« til: »den tidligere bistandslovs § 112, § 92 i den tidligere lov om social service og § 108 i lov om social service«.

9. I § 91 a, stk. 5, ændres »amtskommune« til: »region«.

10. I § 115, stk. 4, nr. 2, ændres »den tidligere bistandslovs § 112« til: »den tidligere bistandslovs § 112, § 92 i den tidligere lov om social service og § 108 i lov om social service«.

§ 7

I lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 907 af 26. september 2005, foretages følgende ændringer:

1. Overalt i loven ændres »Økonomi- og erhvervsministeren« til: »Socialministeren«, »økonomi- og erhvervsministeren« til: »socialministeren« og »økonomi- og erhvervsministerens« til: »socialministerens«.

2. § 5 a ophæves.

3. § 17, stk. 1, 3. pkt., ophæves.

4. I § 17, stk. 3, 1. pkt., udgår »eller amtskommunen« og »eller amtsrådet«, og i § 17, stk. 3, 2. pkt., udgår »eller amtskommunen«.

5. I § 17, stk. 4, 1. pkt., udgår »eller amtsrådets« og »eller amtskommunen«, og i § 17, stk. 4, 2. pkt., udgår »eller amtskommunen«.

6. I § 17, stk. 5, 1. pkt., udgår »herunder boliger omfattet af § 5 a, stk. 3 og 4,«.

7. I § 17, stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1« til: »stk. 5«.

8. I § 17, stk. 7, 4. pkt., udgår »eller amtsrådet«, og to steder udgår »(amts)«.

9. I § 17, stk. 9, 1. pkt., udgår »og amtsrådets«, og »Den Sociale Ankestyrelse« ændres til: »Ankestyrelsen«.

10. I § 17, stk. 9, 2. pkt., ændres »ankestyrelsen« til: »Ankestyrelsen«.

11. I § 17, stk. 10, udgår eller »amtskommunens«.

12. § 22, stk. 2, ophæves.

13. I § 32, stk. 1, to steder i § 32, stk. 2, og i § 32, stk. 3, ændres »Kongeriget Danmarks Hypotekbank og Finansforvaltning« til: »Økonomistyrelsen«.

14. § 32 a ophæves.

15. I § 33, 2. pkt., udgår »§ 5 a og«.

§ 8

I lov om midlertidig regulering af boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 396 af 2. maj 2006, foretages følgende ændring:

1. § 47, stk. 1, 2. pkt., affattes således:

»Kommunerne i Region Hovedstaden, undtagen Bornholms Kommune, samt Greve, Køge, Lejre, Roskilde, Solrød og Stevns Kommuner betragtes i denne henseende som én kommune.«

§ 9

I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 2. maj 2006, foretages følgende ændring:

1. I § 2, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »kommunernes lønningsnævn«: »eller er aftalt med eller fastsat af regionernes lønningsnævn«.

§ 10

I lov om boligbyggeri, jf. lovbekendtgørelse nr. 663 af 8. august 2002, som ændret ved lov nr. 406 af 28. maj 2003, § 4 i lov nr. 1219 af 27. december 2003, § 50 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 55 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. Overalt i loven ændres »Økonomi- og erhvervsministeren« til: »Socialministeren«, »økonomi- og erhvervsministeren« til: »socialministeren« og »økonomi- og erhvervsministerens« til: »socialministerens«.

2. I § 76 a udgår »eller amtskommunen« og »og amtskommunale«.

3. I § 89, stk. 1 – 4, ændres »Danmarks Hypotekbank og Finansforvaltning « til: »Økonomistyrelsen«.

§ 11

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og formål

Lovforslaget er et teknisk lovforslag som følge af kommunalreformen.

Formålet med forslaget er dels at sætte de lovændringer, som allerede er vedtaget som ændringer til den nuværende servicelov, ind i den nye servicelov med ikrafttræden den 1. januar 2007, dels at foretage konsekvensændringer som følge af kommunalreformen i en række øvrige love på det sociale område og på boligområdet.

2. Lovforslagets indhold

  Lov om social service

Lovforslaget fremsættes med henblik på at sætte de lovændringer, som allerede er vedtaget som ændringer til den nuværende servicelov, ind i den nye servicelov med ikrafttræden den 1. januar 2007. Det drejer sig om følgende lovændringer:

Lov nr.  329 af 18. maj 2005 om ændring af lov om social service (Revision af reglerne om frit valg af leverandør i hjemmeplejen m.v.)

Lov nr. 330 af 18. maj 2005 om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om social service, lov om boliger for ældre og personer med handicap, lov om ejerlejligheder og lov om byfornyelse og udvikling af byer. (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.).

Lov nr. 331 af 18. maj 2005 Lov om ændring af lov om social service (Bemyndigelse til socialministeren til at fastsætte regler om garanti for social behandling for stofmisbrug af unge under 18 år i særlige tilfælde).

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

Forslaget til ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område indeholder en teknisk ændring som følge af vedtagelsen af sundhedsloven, lov nr. 546 af 24. juni 2005 samt en konsekvensændring som følge af nedlæggelse af amtskommunerne.

Desuden indeholder forslaget redaktionelle ændringer af henvisningerne til lov om social service, som følge af lov nr.  573 af 24. juni 2005 om social service, der træder i kraft den 1. januar 2007.

Lov om social pension

Forslaget til ændring af lov om social pension indeholder et antal redaktionelle ændringer af henvisningerne til lov om social service, som følge af lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service, der træder i kraft den 1. januar 2007. Herudover er der foretaget en redaktionel ændring som følge af lov nr. 330 af 18. maj 2005 om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om social service, lov om boliger for ældre og personer med handicap, lov om ejerlejligheder og lov om byfornyelse og udvikling af byer. (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.) .

Desuden indeholder forslaget en konsekvensændring som følge af nedlæggelse af amtskommunerne.

Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension

Forslaget til ændring af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension indeholder et antal redaktionelle ændringer af henvisningerne til lov om social service, som følge af lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service, der træder i kraft den 1. januar 2007. Herudover er der foretaget en redaktionel ændring som følge af lov nr. 330 af 18. maj 2005 om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om social service, lov om boliger for ældre og personer med handicap, lov om ejerlejligheder og lov om byfornyelse og udvikling af byer. (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.) .

Lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling

I lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling anvendes udtrykket ”behandlingsinstitution” i § 3, § 6, stk. 1, og § 7. Da institutionsbegrebet blev afskaffet med lov om social service, foreslås udtrykket ”behandlingsinstitution” i lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling erstattet med udtrykket ”botilbud”, således at terminologien er ens i de to love.

Lov om almene boliger m.v.

Efter almenboliglovens § 25, stk. 2, gælder de regler for revision af kommunernes virksomhed, som er fastsat i lov om kommunernes styrelse, både for kommunalt og amtskommunalt ejede almene ældreboliger. Fra den 1. januar 2007 gælder der særlige regler om revision for de regionalt ejede almene ældreboliger. Disse regler er fastsat i lov nr. 537 af 24. juni 2005 om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. Det er derfor nødvendigt at ændre lov om almene boliger m.v. i overensstemmelse hermed.

Herudover indeholder lovforslaget en præcisering af anvisningsreglerne til almene ældreboliger for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne med henblik på at tydeliggøre, at rammeaftalen begrænser kommunernes anvisningsret til de pågældende almene ældreboliger. Heri ligger, at regionsrådet skal sørge for, at regionens almene ældreboliger til denne persongruppe anvendes i overensstemmelse med rammeaftalen.

Lovforslaget indeholder endvidere nogle redaktionelle ændringer.

Lov om boliger for ældre og personer med handicap

Fra den 1. januar 2007 overtager regionerne ansvaret for ældreboliger for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne fra amtskommunerne, medmindre ældreboligerne overtages af beliggenhedskommunen. Da der ikke findes ældreboliger for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som administreres efter ældreboligloven, kan samtlige bestemmelser i ældreboligloven om ældreboliger i amtskommunalt regi ophæves.

Lovforslaget indeholder endvidere nogle redaktionelle ændringer.

Lov om midlertidig regulering af boligforholdene

På grund af ændringerne i den kommunale og regionale inddeling i Danmark efter 1. januar 2007 er det nødvendigt at ændre i boligreguleringslovens § 47, stk. 1, om forbud mod at samme husstand benytter flere boliger i samme kommune. Ifølge boligreguleringslovens gældende udformning af § 47, stk. 1, 2. pkt., opfattes Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune samt kommunerne i Frederiksborg Amt, Københavns Amt og Roskilde Amt i relation til denne bestemmelse som én kommune.

Det er ikke meningen, at der som led i kommunalreformen skal foretages lovændringer ud over de af reformen nødvendiggjorte. Det geografiske område, som er omfattet af den gældende § 47, stk. 1, 2. pkt., skal derfor så vidt muligt også være omfattet af den tilpassede affattelse af § 47, stk. 1, 2. pkt., således at status quo opretholdes.

Det foreslås, at bestemmelsen ændres således, at kommunerne i Region Hovedstaden, undtagen Bornholms Kommune, samt Greve, Køge, Lejre, Roskilde, Solrød og Stevns Kommuner betragtes som én kommune.

Lov om leje

Efter de gældende regler for leje af boliger, der er led i et ansættelsesforhold under en kommune eller en amtskommune, og hvor kommunernes lønningsnævn har godkendt løn og andre ansættelsesvilkår, er disse ikke omfattet af lejeloven. Tilsvarende foreslås, at et lejeforhold vedrørende en bolig ikke er omfattet af lejeloven, hvis det er et led i et ansættelsesforhold under en region, hvor løn og andre ansættelsesvilkår er aftalt med eller fastsat af regionernes lønningsnævn.

Lov om boligbyggeri

Efter boligbyggeriloven har kommunerne og amtskommunerne adgang til hvert år at yde et tilskud til kollegier eller ungdomsboliger opført med støtte efter tidligere gældende lovgivning om boligbyggeri, der svarer til størrelsen af den kommunale og amtskommunale grundskyld, som institutionen betaler. Da amtskommunerne er nedlagt, og regionerne ikke kan opkræve grundskyld, foreslås bestemmelsen ændret.

 Ã˜konomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Det er Socialministeriets vurdering, at lovforslaget ikke har økonomiske konsekvenser.

Erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

Lovforslagets konsekvenser i hovedtræk

 

Positive konsekvenser/

Mindreudgifter

Negative konsekvenser/

Merudgifter

Økonomiske konsekvenser for

stat, kommuner og regioner

Ingen.

Ingen.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter

Hørte myndigheder og organisationer

Beskæftigelsesministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Undervisningsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Økonomistyrelsen, KL, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Danske Regioner, AmtsrÃ¥dsforeningen, AdvokatrÃ¥det, Alkoholpolitisk LandsrÃ¥d, Alzheimerforeningen, Arbejdsdirektoratet, Arbejdsmarkedsstyrelsen, BAT-kartellet, BlÃ¥ Kors Danmark, BOSAM, Byggeskadefonden, Bygherreforeningen i Danmark, Børne- og kulturchefforeningen, Boligselskabernes Landsforening, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, BørnerÃ¥det, Børnesagens FællesrÃ¥d, Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for Rusmiddelforskning, Center for Selvmordsforskning, Center for SmÃ¥ Handicapgrupper, Centerlederforeningen, Brugerforeningen for Aktive Stofmisbrugere, Dansk Byggeri, Danmarks Lejerforening, Dansk SocialrÃ¥dgiverforening, Dansk Videnscenter for Stammen, Dansk Videnscenter for Ordblindhed, De Samvirkende Invalideorganisationer, Den Danske PÃ¥rørendeforening af 1998, Den Uvildige Konsulentordning pÃ¥ handicapomrÃ¥det, Det Centrale HandicaprÃ¥d, Ejendomsforeningen Danmark, Familieplejen i Danmark, FBU – Forældrelandsforeningen Børn og Ungdomsbistand, Forbundet af Offentligt Ansatte, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsamtsmænd, Sjældne Diagnoser, J.F. Kennedy Instituttet – Statens Øjenklinik, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Grundejernes Investeringsfond, Huslejenævns- og Beboerklagenævnsforeningen, Jydske Grundejerforeninger, KommuneKredit, Landsbyggefonden, Landsforeningen af Nuværende og Tidligere Psykiatribrugere, Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen af Opholdssteder og Skolebehandlingstilbud, Landsforeningen af PÃ¥rørende til Stofmisbrugere, Landsforeningen af Væresteder, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen SIND, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre – LOKK, Lejernes Landsorganisation, Omsorgsorganisationernes SamrÃ¥d, Organisationen af Selvejende Institutioner, PÃ¥rørendegruppen for Svage Ældre, Plejefamiliernes Landsforening, RealkreditrÃ¥det, Red Barnet, RÃ¥det for Frivilligt Socialt Arbejde, RÃ¥det for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af boformer efter servicelovens § 94 - SBS § 94, Sammenslutningen af Nærudvalg i Danmark – SAND, Sammenslutningen af ÆldrerÃ¥d, Socialpædagogernes Landsforbund, Videncenter pÃ¥ ÆldreomrÃ¥det, Videnscenter for Autisme, Videnscenter for Bevægelseshandicap, Videnscenter for Døvblevne, Døve og Hørehæmmede, Videnscenter for DøvblindBlevne, Videnscenter for Døvblindfødte, Videnscenter for Epilepsi, Videnscenter for Hjerneskader, Videnscenter for Synshandicap, VIKOM – Videnscenter om Kommunikation og Multiple Funktionsnedsættelser hos Børn og Unge uden et Talesprog, Videnscenter for Socialpsykiatri, ÆldreboligrÃ¥det, Ældremobiliseringen og ÆldreSagen.

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lov nr. 329 af 18. maj 2005 om ændring af lov om social service (Revision af reglerne om frit valg af leverandør i hjemmeplejen m.v.) blev behandlet i Folketinget sideløbende med behandling af lov nr. 573 om social service med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov nr. 329 vedtagne ændringer blev vedtaget i den nuværende servicelov. Ændringerne til lov nr. 329 indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 329 henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 450, 2632 og 2773, A 880, B 299 og C 103.

I § 93, stk. 1, er tillige ændret ”lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v.” til ”lov om almene boliger m.v.”. Denne ændring er en konsekvens af, at lov nr. 330 af 18. maj 2005 om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om social service, lov om boliger for ældre og personer med handicap, lov om ejerlejligheder og lov om byfornyelse og udvikling af byer (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.) blev behandlet i Folketinget sideløbende med behandling af lov nr.  573 om social service med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov nr. 330 vedtagne ændringer blev vedtaget i den nuværende servicelov. Ændringerne til lov nr. 330 indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 330 henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 425, 1990 og 2153, A 2073, B 140 og C 58.

Endelig er der sket redaktionelle ændringer, jf. afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.

Til nr. 2

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 3 og 4

Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lov nr. 331 af 18. maj 2005 om ændring af lov om social service (Bemyndigelse til socialministeren til at fastsætte regler om garanti for social behandling for stofmisbrug af unge under 18 år i særlige tilfælde) blev behandlet i Folketinget sideløbende med behandling af lov nr.  573 om social service med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov nr. 331 vedtagne ændringer blev vedtaget i den nuværende servicelov. Ændringerne til lov nr. 331 indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 331 henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 465, 2632 og 2774, A 2096, B 303 og C 106.

Endvidere er der sket redaktionelle ændringer, jf. afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.

Til nr. 5

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 6

Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lov nr. 330 af 18. maj 2005 om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om social service, lov om boliger for ældre og personer med handicap, lov om ejerlejligheder og lov om byfornyelse og udvikling af byer (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.) blev behandlet i Folketinget sideløbende med behandling af lov nr.  573 om social service med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov nr. 330 vedtagne ændringer blev vedtaget i den nuværende servicelov. Ændringerne til lov nr. 330 indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 330 henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 425, 1990 og 2153, A 2073, B 140 og C 58.

Til nr. 7

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til § 2

Til nr. 1

I § 9 c, stk. 4 og § 11 a, stk. 2, indgår amtskommunens forhold fortsat i loven. Da der er tale om en fejl, foreslås det, at bestemmelserne om amtskommunerne udgår.

Til nr. 2

Henvisningen til lov om hjemmesygeplejerskeordninger ændres til sundhedsloven. Der er tale om en teknisk ændring som følge af vedtagelsen af sundhedsloven, lov nr. 546 af 24. juni 2005. Sundhedsloven afløser den 1. januar 2007 en række love på indenrigs- og sundhedsministerens område, herunder lov om hjemmesygeplejerskeordninger, lov nr. 408 af 13. juni 1973 om hjemmesygeplejerskeordninger.

Til nr. 3

Det foreslås, at henvisningen til lov om social service i § 34 tilpasses bestemmelserne i lov om social service, lov nr. 573 af 24. juni 2005. Bestemmelserne er ved en fejl ikke tidligere blevet rettet.

Til § 3

Til nr. 1 - 3

Ændringerne er redaktionelle konsekvensrettelser af henvisningerne til lov om social service. Lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service træder i kraft den 1. januar 2007. Herudover er der foretaget en redaktionel ændring som følge af lov nr. 330 af 18. maj 2005 om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om social service, lov om boliger for ældre og personer med handicap, lov om ejerlejligheder og lov om byfornyelse og udvikling af byer. (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.), hvor lovens titel blev ændret som en konsekvens af, at støtten til tilsagn til nyopførelse af støttede private andelsboliger ophørte med udgangen af 2004.

Til nr. 4

Amtskommunen udgår af bestemmelsen som følge af kommunalreformen.

Til § 4

Til nr. 1 - 4

Ændringerne er redaktionelle konsekvensrettelser af henvisningerne til lov om social service. Lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service træder i kraft den 1. januar 2007. Herudover er der foretaget en redaktionel ændring som følge af lov nr. 330 af 18. maj 2005 om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om social service, lov om boliger for ældre og personer med handicap, lov om ejerlejligheder og lov om byfornyelse og udvikling af byer. (Nyetablering af selvejende almene ungdomsboliginstitutioner m.v.), hvor lovens titel blev ændret som en konsekvens af, at støtten til tilsagn til nyopførelse af støttede private andelsboliger ophørte med udgangen af 2004.

Til § 5

Til nr. 1 og 2

Forslaget, som indebærer en ændring af udtrykket ”behandlingsinstitution” til ”botilbud”, er en konsekvens af, at institutionsbegrebet er blevet afskaffet. Forslaget medfører, at terminologien er den samme som i lov om social service.

Til § 6

Til nr. 1 og 2

Efter almenboliglovens § 25, stk. 2, gælder de regler for revision af kommunernes virksomhed, som er fastsat i lov om kommunernes styrelse, både for kommunalt og amtskommunalt ejede almene ældreboliger. Fra den 1. januar 2007 gælder der særlige regler om revision for de regionalt ejede almene ældreboliger. Disse regler er fastsat i lov nr. 537 af 24. juni 2005 om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.

Til nr. 3 og 4

Efter almenboligloven kan kommunalbestyrelsen beslutte, at almene ældreboliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne kan udlejes til ældre og personer med handicap, hvis boligerne ikke kan udlejes til den personkreds, som de er bestemt for. Kommunerne har anvisningsretten til boligerne.

Efter almenboliglovens § 185 b, stk. 4, sidste punktum, skal regionsrådet sørge for, at regionens almene ældreboliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne anvendes i overensstemmelse med rammeaftalen. Heri ligger, at regionen som led i opfyldelsen af rammeaftalen kan afvise anvisningen af en person til en konkret almen ældrebolig, hvor der ikke er en rimelig match mellem personens behov og boligens indhold. Rammeaftalen begrænser kommunernes anvisningsret til de nævnte boliger. For at undgå fortolkningstvivl er det derfor nødvendigt at indføje en henvisning til § 185 b, stk. 4, sidste punktum, i de bestemmelser i almenboligloven, der omhandler kommunernes anvisning til de pågældende almene ældreboliger. Henvisningen sikrer samtidig, at kommunerne er opmærksomme på denne begrænsning.

Til nr. 5, 6, 8 og 10

Der er tale om redaktionelle ændringer.

Til nr. 7

Ændringen er en konsekvens af § 1, nr. 5.

Til nr. 9

Den foreslåede ændring er en konsekvens af kommunalreformen.

Til § 7

Til nr. 2-6, 8, 9, 11, 12, 14 og 15

Adgangen til at etablere ældreboliger i amtskommunalt regi for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne blev indført med virkning fra den 1. januar 1996 ved en ændring af lov om boliger for ældre og personer med handicap. Den 1. januar 1997 trådte lov om almene boliger m.v. i kraft, hvilket bevirkede, at ældreboliger for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne ejet af en almen boligorganisation eller en amtskommune blev overført til almenboligloven. For ældreboliger tilhørende selvejende institutioner, der har modtaget tilsagn om offentlig støtte inden den 1. januar 1997 i medfør af ældreboligloven, finder bestemmelserne i ældreboligloven dog fortsat anvendelse.

Da der ikke er givet tilsagn om offentlig støtte inden den 1. januar 1997 til ældreboliger for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne tilhørende selvejende institutioner, kan ældreboliglovens bestemmelser om amtskommunale ældreboliger ophæves.

Til nr. 1, 7, 10 og 13

Der er tale om redaktionelle ændringer.

Til § 8

Til nr. 1

Der foreslås ændringer i boligreguleringslovens § 47, stk. 1, 2. pkt., om forbud mod at samme husstand benytter flere boliger i samme kommune. Det foreslås, at bestemmelsen ændres således, at kommunerne i Region Hovedstaden, undtagen Bornholms Kommune, samt Greve, Køge, Lejre, Roskilde, Solrød og Stevns Kommuner betragtes som én kommune.

Ifølge den gældende affattelse af boligreguleringslovens § 47, stk. 1, 2. pkt., skal Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune samt kommunerne i Frederiksborg Amt, Københavns Amt og Roskilde Amt i relation til denne bestemmelse opfattes som én kommune.

Det nuværende område, der udgøres af Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune samt Frederiksborg Amt og Københavns Amt, svarer til det område, der udgøres af den kommende Region Hovedstaden eksklusiv Bornholms Kommune. Afgrænsningen af denne del af § 47, stk. 1, 2. pkt., giver således ikke anledning til problemer. På baggrund af de besluttede kommunesammenlægninger er det imidlertid ikke muligt at afgrænse det nuværende område svarende til Roskilde Amt ved at opregne relevante kommuner. Årsagen hertil er, at Vallø Kommune (i Roskilde Amt) bliver slået sammen med Stevns Kommune (i Storstrøms Amt) pr. 1. januar 2007.

Socialministeriet har som led i vurderingen af, hvordan ændringen af § 47, stk. 1, 2. pkt., nærmere skal udformes, bedt Sammenlægningsudvalget for Stevns Kommune tilkendegive, om kommunen i fremtiden ønsker at være omfattet af den geografiske afgrænsning i § 47, stk. 1, 2. pkt. Sammenlægningsudvalget for Stevns Kommune har oplyst, at man i relation til boligreguleringslovens § 47, ønsker at blive betragtet som én kommune sammen med kommunerne i Region Hovedstaden, undtagen Bornholms Kommune, samt Greve, Køge, Lejre, Roskilde og Solrød Kommuner. Den foreslåede lovændring er udformet i overensstemmelse med det ønske, som Sammenlægningsudvalget for Stevns Kommune har givet udtryk for.

Til § 9

Til nr. 1

Det følger af lejelovens § 2, stk. 2, 2. pkt., at lejeloven ikke gælder i forbindelse med leje af bolig, hvis lejeforholdet er et led i et ansættelsesforhold under en kommune eller amtskommune, når løn og andre ansættelsesvilkår er godkendt af kommunernes lønningsnævn. Tilsvarende gælder for lejeforhold som led i et ansættelsesforhold med en selvejende institution, hvormed en kommune eller en amtskommune har indgået overenskomst om institutionens drift.

I § 4 i lov nr. 575 af 24. juni 2005 vedrørende konsekvensrettelser på boligområdet som følge af kommunalreformen blev ”amtskommune” i ovennævnte bestemmelse pr. 1. januar 2007 ændret til ”region”. I forbindelse med denne ændring indgik imidlertid ikke, at løn og andre ansættelsesvilkår skal være aftalt med eller fastsat af regionernes lønningsnævn, hvis et lejeforhold som led i et ansættelsesforhold under en region skal være undtaget fra lejeloven.

Med ændringen til lejelovens § 2, stk. 2, 2. pkt., foreslås det derfor indsat i loven, at et lejeforhold som led i en ansættelse under en region er undtaget fra lejeloven, hvis løn og andre ansættelsesvilkår er aftalt med eller fastsat af regionernes lønningsnævn. Tilsvarende gælder for lejeforhold som led i et ansættelsesforhold med en selvejende institution, hvormed en region har indgået overenskomst om institutionens drift.

Til § 10

Til nr. 1 og 3

Der er tale om redaktionelle ændringer.

Til nr. 2

Efter boligbyggerilovens § 76 a er der givet kommunerne og amtskommunerne adgang til hvert år at yde et tilskud til kollegier eller ungdomsboliger opført med støtte efter tidligere gældende lovgivning om boligbyggeri, der svarer til størrelsen af den kommunale og amtskommunale grundskyld, som institutionen betaler. Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at regionsrådet ikke kan opkræve grundskyld.

Til § 11

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.