Christiansborg 1240 København K |
Rådsmødet (beskæftigelses- og socialministre) den 1. december 2006: Referat.
Vedlagt fremsendes kopi i fem eksemplarer af referat af ovennævnte rådsmøde til udvalgets orientering.
Referatet er også oversendt elektronisk.
Claus Hjort Frederiksen
/
Ole Bondo Christensen
|
Notat
Folketingets Europaudvalg
kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg         Folketingets Socialudvalg         Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg |
Generelt et udramatisk rådsmøde. På social – og ligestillingsområdet lykkedes det under frokostdrøftelsen at nå til enighed om placeringen af ligestillingsinstituttet. På selve mødet blev punkterne vedtaget uden problemer. Under punkt 13 om Programmet Kampen mod Vold (Daphne III) blev socialministerens opfordring til større fokus på de sociale aspekter af menneskehandel godt modtaget. På beskæftigelsesområdet blev rådskonklusioner og udtalelser vedtaget som forventet. Under punkt 8 om grønbogen om arbejdsret valgte enkelte lande – herunder Danmark – at appellere til en fortsat indsats for at finde en løsning på arbejdstidssagen. Under punkt 14 om pensionsdirektivet var der generel opbakning til formandskabets oplæg som grundlag for det videre arbejde.
Fra behandlingen af de enkelte punkter kan følgende fremhæves:
Efter 1½ times drøftelse nåede ministrene til enighed om placering af instituttet i Vilnius, Litauen.
Punkt 8: Grønbog om modernisering af arbejdsretten (udveksling af synspunkter)
Grønbogen blev præsenteret som Kommissionens oplæg til en drøftelse af, hvilke behov for ændringer der kan være i forsøget på at finde en bedre balance mellem fleksibilitet og sikkerhed. Medlemsstaterne har grønbogen i høring til og med 31. marts 2007, og høringssvarene vil herefter indgå i arbejdet med en meddelelse om flexicurity, som forventes offentliggjort til juni. Det kommende tyske formandskab tilkendegav at ville videreføre debatten i 2007.
Fra dansk blev det understreget, at grønbogen ikke må føre til anvisning af én model for regulering af arbejdsmarkedet.
Endvidere benyttede Danmark – i lighed med enkelte andre lande – drøftelsen af grønbogen til at appellere til en fortsat indsats for at finde en løsning på arbejdstidsdirektivet. I lyset af at der reelt var opnået enighed om en løsning af problemerne i relation til SIMAP/Jaeger-dommene, fandt Danmark det ikke acceptabelt at overveje åbningsskrivelser til 23 lande. Kommissionen tilkendegav, at man fortsat var indstillet på at forhandle med alle relevante aktører for at finde en løsning.
Punkt 10: Reaktioner på udfordringer fra globaliseringen og de demografiske ændringer (godkendelse af udtalelser fra beskæftigelseskomiteen og komiteen for social beskyttelse)
Kommissionen orienterede om, at der aktuelt foregår en høring af arbejdsmarkedets parter med fokus på mulighederne for bedre balance mellem arbejds- og privatliv; vigtigheden af øget produktivitet for at sikre EU’s økonomiske vækst; behovet for mere åbenhed i EU over for indvandring og for integration af indvandrere; samt sikring af bæredygtige offentlige finanser.
Pkt. 13 - Programmet Kampen mod vold (Daphne III) (politisk enighed)
Efter formandskabets indledning tog Danmark ordet. Med udgangspunkt i opbakning til programmet og en understregning af betydningen af, at programmet også dækker menneskehandel, opfordrede socialministeren til, at EPSCO-ministrene i stigende grad beskæftigede sig med de sociale aspekter af menneskehandel som et supplement til justitsministrenes arbejde. Flere lande bakkede eksplicit de danske synspunkter op. Kommissionen bakkede også op om synspunktet og påpegede muligheden for, at der fra Progress-programmet ville kunne ydes tilskud til indsatsen.
Punkt 14: Forslag til direktiv om styrkelse af supplerende pensionsrettigheder (fremskridtsrapport og politisk drøftelse)
Der var generelt stor ros til formandskabets arbejde med pensionsforslaget og udpræget opbakning til dets oplæg for det videre arbejde. Kommissionen fandt, at det foreliggende forslag pegede i retning af et realistisk kompromis, til gavn for målgruppen af mobile arbejdstagere. Selv med udeladelsen af retten til overførsel anså Kommissionen forslaget for et fremskridt, mens man påpegede, at en fair sikring af de optjente rettigheder var afgørende.
Danmark understregede, at et kommende direktiv skal respektere de overenskomstbaserede pensionssystemer, som eksisterer i en række lande, samt at færrest mulige ordninger må være undtaget fra direktivet. Herudover tilsluttede Danmark sig et fokus på sikring af rettigheder (dvs. retten til pension og til at bevare denne).
Bordrunden viste, at stort set alle lande nu tilslutter sig, at direktivet ikke skal indeholde nogen ret til overførsel. For nogle lande var denne tilslutning udtryk for ønske om et kompromis, men kun enkelte lande udtrykte særskilt ønske om at bibeholde retten til overførsler som i Kommissionens oprindelige forslag. Enkelte lande nævnte – ligesom Danmark – nødvendigheden af at respektere arbejdsmarkedets parters rolle på området.
Punkt 15: Forslag til implementeringsforordning for forordning 883 (delvis generel indstilling)
Den delvise generelle indstilling vedrørende kapitel 4 blev vedtaget.
Punkt 16: Forslag til annex 11 i forordning 883 (delvis generel indstilling)
Den delvise generelle indstilling vedrørende optegnelser med tilknytning til kapitel 4 i implementeringsforordningen blev vedtaget.