Regeringens skat på generationsskifte: lav en
overgangsordning.
af advokat John Peter Andersen, Aalborg
Betragt følgende eksempel.
Købmand Hansen, som hver dag i en menneskealder trofast er
stået op kl. 6. morgen og passet sin lille købmandsbutik
sammen med hustruen, der også gør rent på den lokale skole,
har i løbet af en snes år opsparet 2 mio. kr. på sin
kapitalpension. Nu glæder han og konen sig over, at de næste
år går på pension og da kan forsøde alderdommen med
kapitalpensionen, som minus skat på 40 procent til staten dog
giver et kærkommen tilskud til den almindelige folkepension.
Men ak, regeringen barsler lige pludselig med en ny lov, som
øger skatten af Hansens pensionskapital med 5 procent. Nu
skal han aflevere 45 procent i stedet for 40 procent - altså
100.000 gode danske kroner mere. Staten skal bruge penge for
at stoppe nogle kedelige dræn, som store udenlandske
kapitalfonde efter sigende påfører den danske statskasse.
Regeringen har ikke dårlig samvittighed. Det er jo bare en
omlægning, siger man. Fradraget for indskud på kapitalpension
vil fremover blive sat op med 5 procent, så der er balance i
vægtskålen, bedyrer man.
Man kan nemt forstå, at det ikke er en begrundelse, som
vækker glæde hos familien Hansen. Det koster Hansen dyrt
at finansiere fremtidens fradrag - fradrag, som han ikke får
ringeste glæde af.
Købmand Hansen undrer sig desuden såre over, at regeringen
kan se sig selv i spejlet, når man just så energisk har
proklameret skattestop her i landet og lovet, at skatterne
reelt ikke ville blive sat op. Forklaringen fra regeringen
om, at man ved det forøgede fradrag afleverer lige så mange
penge, som man henter ind på den forøgede pensionsskat
klinger hult i Hansens ører. Som købmand fejler Hansens evne
til at regne ingenting.
Fradraget er jo møntet på fremtiden. De ekstra 5 procent
forfalder til betaling nu og her - og af gamle penge, som
aldrig har nydt godt af det forøgede fradrag. Hvis der
virkelig skulle være rimelighed i forslaget, så måtte man da
give fradraget tilbagevirkende kraft; eller endnu nemmere og
mere fornuftigt: lave en overgangsregel, så den højere skat
ikke rammer de allerede opsparede pensionsmidler, der jo er
opsparet under et højere skattetryk i kraft af den i
opsparingstiden ringere fradragsmulighed.
Kunne en regering, der er tro mod sit eget ord og som har
søsat skattestoppet som et banebrydende princip i et af
verdens tungest beskattede velfærdsamfund, da virkelig finde
på at komme med et sådant lovforslag?
Ja, desværre! Købmands Hansens eksempel er opdigtet, men
det har samme bredside som regeringens nye lovinitiativ
om kapitalfonde. Hele lovinitiativet indeholder nemlig et
helt meningsløst bagholdsangreb på navnlig små selvstændige
erhvervsdrivende.
I tusindtal driver mange af disse hårdtarbejdende
erhvervsdrivende - tømrere, snedkere, smede, blikkenslagere,
glarmestre og skomagere, og altså også købmand Hansen - deres
små virksomheder i anpartsselskabsform eller
aktieselskabsform. I et sådant selskab betaler man godt 43
procent i skat, når man sælger selskabet og går på pension,
eller udlodder selskabets opsparing til sig selv. Det lyder
skånsomt, men er bestemt ikke nogen favørordning. Af de
opsparede penge har selskabet nemlig gennem hele sin levetid
allerede betalt selskabsskat med 28 procent (og indtil for
få år siden med meget højere skatteprocenter).
Mange af disse erhvervsdrivende søger i disse år ved
generationsskifte at overdrage deres virksomheder til yngre
kræfter i forbindelse med overgangen til pension.
Af mange års opsparing i selskabet vil regeringen nu have 5
procent ekstra i særskat. Og minsandten om ikke regeringen
søger at stilne kritikken ved at sænke selskabsskatten fra 28
til 22 procent.
De erhvervsdrivende, som er på sidste stræk før
pensionsalderen, får imidlertid ingen langvarig glæde af
en fremtidig nedsat selskabsskat på 22 procent.
De får derimod den fulde øretæve af den med tilbagevirkende
kraft påtænkte skattestigning på 5 procent, som rammer hele
den opsparing, som de får til udbetaling i form af
salgssummen for virksomheden ved generationsskifte,
eller ved udlodningen af selskabets allerede beskattede
kapital.
Har nogen hørt regeringen sige, at man vil nedsætte
selskabsskatten med tilbagevirkende kraft, så de penge, der
rammes af byrden, også begunstiges med fordelen? Har man hørt
regeringen foreslå - uden at skulle nødes dertil af simpel
forargelse - at der her som ved så mange andre
skattestigninger bør laves en rimelig overgangsordning, så
allerede opsparede midler ikke rammes unødigt hårdt. Nej vel?
Det næste vi hører vil desværre nok være, at det ikke er
"teknisk" muligt eller hensigtsmæssigt at administrere en
sådan overgangsordning.
Det er forkert.
Hvis man af hensyn til den gode skattemoral, som politikere
er så lynhurtige at efterlyse, når man i den kulørte presse
læser om denne eller hin påståede skattefidus, vil gå foran
med et godt eksempel, så bør man indføre en overgangsordning
for skattestigningen i aktiebeskatningen. Derved sikres, at
stigningen ikke rækker årevis tilbage i tiden, men alene
rammer værditilvækst i selskabet efter lovens ikrafttræden.
Der bør være sammenfald mellem den lavere selskabsskat og
den forøgede aktiebeskatning, så de begge virker fremover.
Man kan gerne begrænse overgangsordningen til de ikke
børsnoterede selskaber, hvis man vil være vis på, at den får
adresse til de små og mindre virksomheder, der jo typisk er
i snævert familieeje.
Kan man lave sådan en overgangsordning? Nemt! Man kan starte
med at lægge en bund og fastslå, at anskaffelsessummen for de
pågældende anparter eller aktier ikke kan live lavere end
selskabets seneste regnskabsmæssige egenkapital forud for
lovens ikrafttræden. Det fjerner de mest hårrejsende
urimeligheder. Men det er ikke nok. Virksomheden kan jo
meget vel have oparbejdet en stor goodwill, som netop ikke
fremgår af regnskabet (man må ikke indregne selvoparbejdet
goodwill som et aktiv i regnskabet). Den bør selvfølgelig
indgå i regnestykket og lægges til egenkapitalen.
Hvis regeringen er helt idéfattig, kan den se lidt på
fortidens løsningsmodeller. Da man i 1993 forøgede
ejendomsavancebeskatningen havde man den selv samme
problemstilling inde på livet. Den daværende regering
afstod dengang fra at beskatte den værdistigning, som
var skabt, før loven kom ind i billedet.
Man lavede en fornuftig overgangsordning om, at ejeren af
ejendommen kunne bede om en særlig vurdering - en såkaldt
§ 4 b-vurdering - således at beskatningen ikke gik tilbage
i tiden, men tværtimod fredede den værdistigning, som hørte
fortiden til. Det gjorde lovindgrebet mere retfærdigt, idet
loven derved, som alle kloge love, rettede blikket fremad
frem for at sparke stolen væk under godtroende skatteborgere,
som havde disponeret i tillid til den bestående lovgivning og
dermed var indlåst i den givne situation.
For aktieskattens vedkommende kan man snildt lave en
overgangsordning efter selv samme opskrift, således at
selskabsejeren inden et vist tidspunkt må sørge for at
få foretaget en pålidelig, sagkyndig vurdering, gerne med
revisors bistand, af værdien af sit selskab, således at
denne værdi kan anvendes som skæringspunkt for før og efter.
Love med tilbagevirkende kraft - også dem, der teknisk set
ikke er juridisk tilbagevirkende, men som grangiveligt
opleves sådan alligevel, fordi de helt uventet og meget
føleligt griber ind i forhold, der har bestået i lang tid -
opsparing på pensionskonti eller i virksomhedsdrivende
selskaber - bør være en uting i et moderne civiliseret
retssamfund. Danmark har ikke som nogle andre lande noget
grundlovsforbud mod love med tilbagevirkende kraft. Det hele
er overladt til politikernes retsbevidsthed og
anstændighedsfølelse. Triste eksempler fra nyere tids
lovgivning - f.eks. de såkaldte holdingregler for en snes år
siden - illustrerer desværre, at det bolværk ikke altid er en
god forsikring. Behjertede politikere, som er bytte for et
ønske om at vise handlekraft i lyset af mediernes skiftende
sensationstemaer, kan ind imellem forfalde til løsninger,
som i det mere kølige overblik hverken er klædeligt
for god retskultur eller for deres politiske eftermæle
i øvrigt.
Skatteministeren, som er en ung mand med en ægte ildsjæl
for sit metier, kan endnu nå at vise, at de retsindige
skattepolitiske idealer, som hans regering har undfanget med
skattestoppet - et stykke politisk nytænkning, som stikker
dybere i vælgerkorpsets stemmekompas end man måske umiddelbart
skulle tro - faktisk også respekteres i ånd og gerning i
dagens faktiske skattelovgivning.
Det kan vel tilgives, at man gjorde undtagelse ved at hæve
afgiften på alkoholsodavand for at beskytte ungdommen mod
sin egen letsindighed. Men at hugge ind på ældre
erhvervsdrivendes personlige sparegrise med en yderligere 5
procents særskat (oven i de 3 procent, som skatteminister Ole
Stavad allerede lagde på for få år siden, da han uden videre
forhøjede grænsen fra 40 til 43 procent, dengang til forarget
protest fra borgerlige politikere), og så tilmed markedsføre
stigningen med en falsk varebetegnelse som en naturlig
pendant til den nedsatte selskabsskat, er ikke blot et brud
med regeringens egen skattepolitiske trosbekendelse, men også
en plat urimelighed, der rammer helt skævt.
Den ærefulde retræte er simpel. Lav dog i det mindste en
sober overgangsordning for købmand Hansen og de talrige med
ham ligestillede små virksomhedsejere, som i årevis har lagt
til side i deres egne selskaber, efter de pligtskyldigt
har beriget staten med de i perioden relativt høje
selskabsskatter. De har nu pensionstilværelsen inden for
rækkevidde og gerne skulle have deres egne midler med ud,
uden at blive plyndret ved udgangen. NÃ¥r de lavere
selskabsskatter kun virker på den fremtidige indkomst, så
skån da i samme ånd gamle indkomster fra at blive genstand
for en uren skattetackling i tolvte time. Ellers vælter
merprisen blot over på den generation, som skal føre
virksomheden videre.